To the point presenteren

Meisje aan het presenteren voor een schoolbord vol formules

We kennen ze allemaal wel. Die oeverloze presentaties tijdens werkgroep bijeenkomsten. Als je na afloop van een presentatie vraagt wat de essentie was, blijft het stil. Hoe komt dat? En wat kun je eraan doen?

Het grootste probleem is de opvatting van de presentatieopdracht: Je moet je publiek ‘iets’ vertellen over een onderwerp of onderzoek. Dat resulteert dan in een voorgedragen versie van een geschreven artikel of een verhaal over alles wat er over een onderwerp te weten valt. Gevolg: Je publiek haakt af, of kan je verhaal op z’n minst minder goed volgen en onthouden.

Formuleer een kernboodschap

Formuleer daarom een kernboodschap; een specifieke uitspraak over een onderwerp, en gebruik deze als leidend principe bij het ontwerpen van je presentatie. 

Een heldere kernboodschap is niet: “Ik ga iets vertellen over het hart”. Maar: “Onderzoek toont aan dat het hart van langeafstandslopers tot 50% groter kan zijn dan dat van iemand die niet traint.” Vervolgens kun je dan gaan verklaren hoe dat komt.

Om te zorgen dat je publiek de kern onthoudt, zul je hier in je presentatie regelmatig naar moeten verwijzen. Onderstaande vuistregel helpt je bij het selecteren en structureren van je verhaal:

Inleiding, Middenstuk, Slot
Een goede presentatie is een beargumenteerd antwoord op een vraag

Een goede presentatie is dus een beargumenteerd antwoord op een vraag. Als je die vraag of de kernboodschap te pakken hebt zullen je presentaties overtuigender en interessanter worden!

Cursus Zelfverzekerd presenteren

Wil je je presentatieskills verder ontwikkelen? Schrijf je dan in voor de cursus Zelfverzekerd presenteren