Een pijnlijke tip deze keer. 

Zichtbaarheid van leren is een van de sleutelbegrippen om succesvol leren te bewerkstelligen (Ebbens & Ettekoven, 2012) Als het leren van leerlingen zichtbaar wordt, geeft dat ons als docenten veel belangrijke informatie. Bijvoorbeeld over:

  • het niveau en de voorkennis van leerlingen.
  • mogelijke misconcepties die bij leerlingen in het hoofd zitten.
  • waar u hulp moet bieden.

Een van de manieren om leren zichtbaar te maken, is door leerlingen aan het woord te laten.

De vragen die u uzelf kunt stellen

Ga bij uzelf eens na:

  • Hoeveel zijn leerlingen aan het woord en hoeveel bent u zelf aan het woord?
  • Als u een vraag stelt, hoeveel tijd geeft u leerlingen om het antwoord te bedenken?
  • Als leerlingen u een vraag stellen, hoe vaak stelt u vragen terug en hoe snel geeft u het antwoord?

Tip

De tip van deze keer: bijt op uw tong, probeer bewust even 'afzijdig' te blijven, en laat leerlingen aan het woord.

Referentie

Ebbens & Ettekoven (2012), Effectief leren

Karin Smit (K.Smit@uu.nl / 06 12798916) - adviseur/trainer bij Onderwijsadvies & Training