Hoe leer je het meest van je eigen aantekeningen?

Veel studenten maken aantekeningen tijdens het college of besteden veel tijd aan het maken van samenvattingen van de leesstof. Maar is dat eigenlijk wel nuttig? Hoe zorg je ervoor dat deze activiteiten bijdragen aan het beheersen en onthouden van de inhoud? En hoe kun je dit het beste aanpakken? In deze studietip kom je erachter hoe je het meeste uit je notities haalt.
Veel studenten hebben nooit geleerd hoe ze goed notities kunnen nemen, en benutten deze leerstrategie daarom ook niet ten volste. Uit een grote reviewstudie (Dunlosky et al., 2013) blijkt namelijk dat alleen het máken van notities je niet veel oplevert. Er zijn twee dingen die je notities waardevoller maken, namelijk de structuur en of je notities het herbestuderen van de stof bevorderen.
Eén van de manieren om structuur in je notities te krijgen is de outline-methode, waarbij je je aantekeningen gestructureerd opschrijft, onderlinge verbanden legt en hoofd- van bijzaken scheidt. Deze methode voldoet helaas niet aan de tweede eis: de notities moeten het herbestuderen van je notities ondersteunen. Een hele effectieve manier van herbestuderen is jezelf overhoren, zo bleek uit de review van Dunlosky en collega’s. Maar daarbij mis je dan weer die structuur. Wat je eigenlijk wilt is een methode die aan beide voorwaarden voldoet.
Cornell note-taking method

De Cornell note-taking method voldoet aan beide voorwaarden. Hiernaast zie je de opbouw van zo’n Cornell note. Bovenaan noteer je het onderwerp uit je boek of van (een deel van) het college. Het werkt daarbij het beste als elke pagina een ander onderwerp behandelt (structuurvoorwaarde). Het rechtergedeelte gebruik je voor het maken van aantekeningen. Je kunt dit eventueel aanvullen met notities van medestudenten.
Na het college of na een hoofdstuk noteer je aan de linkerkant enkele trefwoorden en vragen bij je aantekeningen. Het is belangrijk dat er een link is tussen de trefwoorden en vragen aan de linkerkant en de aantekeningen aan de rechterkant.
Wanneer je het onderwerp of het college wilt gaan herbestuderen, kun je makkelijk gebruikmaken van de trefwoorden en vragen aan de linkerkant. Door op deze manier de stof te herbestuderen, leer je op een effectieve manier én kom je erachter wat je nog niet goed kent. Daar kun je dan nog extra aandacht aan besteden.
Kerngedachte = rode draad
Het is bij deze manier van leren wel van belang om niet alleen de trefwoorden en vragen te leren, maar om ook de rode draad van het college voor ogen te houden. Daarom schrijf je bij een Cornell note onderaan in maximaal 3 zinnen de kerngedachte van het college (of onderwerp) op. Als je dit thuis na het college uit je hoofd doet, heb je er alvast één studiemoment op zitten! Je zult deze kerngedachte minder snel vergeten.
Kortom, met de Cornell note maak je aantekening waarmee je effectief en efficiënt kunt leren.
Referenties
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.
Morehead, K., Dunlosky, J., Rawson, K. A., Blasiman, R., & Hollis, R. B. (2019). Note-taking habits of 21st century college students: implications for student learning, memory, and achievement. Memory, 27(6), 807-819.