Uit het oog, uit het hoofd. Studeren zonder je smartphone in de buurt

Student zit te studeren met naast zich een smartphone op tafel

Voor veel studenten is hun smartphone onmisbaar, maar ook een bron van afleiding tijdens het studeren. Hoe zorg je ervoor dat je telefoon je leerprestaties niet in de weg zit?

Onlangs werd de invloed van de aanwezigheid van smartphones op cognitieve prestaties onderzocht. Deelnemers aan het onderzoek werden onderverdeeld in drie groepen. De eerste groep liet hun smartphone achter in een andere ruimte, terwijl de andere groepen hun deze (op stil) mochten meenemen naar de onderzoeksruimte. Deelnemers uit de tweede groep moesten de smartphone in hun jas of tas laten zitten en de derde groep legde deze op hun tafel met het scherm naar beneden. Vervolgens moesten alle deelnemers een cognitieve test uitvoeren.

De deelnemers uit de derde groep scoorden beduidend minder op de test.  De resultaten lieten zien dat het uit zicht of buiten bereik hebben van de smartphone tot betere prestaties leidt. Vooral degenen die aangaven dat zij erg verknocht waren aan hun smartphone, hadden er baat bij deze uit het zicht te hebben.

Ook geneigd om steeds je telefoon te checken?

Dus ben je ook geneigd om steeds je telefoon te checken? Neem dan tijdens het studeren even afstand van je smartphone en leg deze niet alleen uit zicht, maar ook buiten je bereik. Want dat multitasking achterhaald is, daar zijn we al lang achter.

Deze studietip wordt je aangeboden door:

Tips en trainingen

Ben je op zoek naar een betere studie-aanpak, of wil je bepaalde studievaardigheden verder ontwikkelen? Bekijk welke trainingen je bij ons kunt volgen, of neem een kijkje bij onze andere studietips.