Kennisdossier Voortgezet onderwijs
Onze adviseurs kennen de onderwijspraktijk: ze hebben veelal zelf voor de klas gestaan en hebben ervaring in het opleiden van docenten. Via onderstaande artikelen en blogs delen ze hun kennis uit de praktijk, gecombineerd met een wetenschappelijke achtergrond.
Met alle vakken bijdragen aan de onderzoeksvaardigheid van leerlingen
Hoe zorg je ervoor dat havo-en vwo -leerlingen hun onderzoeksvaardigheden in samenhang leren inzetten voor het oplossen van vakinhoudelijke en praktische problemen?
Zo help je leerlingen bij het formuleren van een heldere onderzoeksvraag
Onderzoek doen begint met het formuleren van een heldere onderzoeksvraag. Maar hoe pak je dat aan? Het ‘Keuzemenu onderzoek’ helpt.
Studeergids: Eerste Hulp Bij Leren
Iedereen moet wel eens huiswerk maken. Het is dan handig als je weet hoe je dat het beste kunt aanpakken, zodat je tijd overhoudt voor leuke dingen.
Een chatbot als studiehulp
Chatbots zijn handig bij het ondersteunen van het leerproces. Hoe kunnen leerlingen chatbots inzetten als persoonlijke coach bij het leren en het schrijven van teksten?
Zelf onderzoek doen helpt leerlingen bij het leren ontwerpen
Joris Veenhoven pleit ervoor om leerlingen naast theoriegericht onderzoek óók kennis te laten maken met ontwerpgericht onderzoek, omdat onderzoek doen het ontwerpproces versterkt. Hoe werkt dat en waarom is dat belangrijk?
Hoge verwachtingen helpen om meer én beter te leren
Mensen leren meer als je laat zien dat je hoge verwachtingen van ze hebt. Hoe kun je hoge verwachtingen het beste laten zien? En hoe kan beeld- en didactisch coachen je hierbij helpen?
Aan de slag met kritisch denken? ‘Bedenk eerst wat dat precies is’.
Hoe maak je kritische denkers van je leerlingen? Daarvoor moet je eerst zelf begrijpen wat kritisch denken is, zeggen Eva Janssen en Steven Raaijmakers. Ze ontwikkelden een model dat docenten hierbij kan helpen.
Een bredere of langere brugklas: goed idee? En hoe dan?
Het klinkt eenvoudig, een brugklas verbreden of verlengen, maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken? En draagt het wel echt bij aan gelijke kansen?
Structurele aandacht voor leren onderzoeken is geen luxe maar noodzaak
Twintig jaar na de invoering van het PWS ziet Joris Veenhoven nog steeds scholen worstelen om er iets van te maken. Welke uitdagingen zijn er en hoe ga je daarmee om?
Corona-interventies? 'Zet in op duurzame verbetering'
Claudy Oomen legt uit hoe je tot de juiste keuze komt, en adviseert scholen om vooral in te zetten op duurzame verbetering.
Themadossier Differentiëren
In dit themadossier bespreken we wat differentiëren is, welke redenen er zijn om te differentieren en hoe je dit doet. Ook geven we specifieke tips voor het VO.
Activeer het geheugen van je leerling door te testen, testen, testen
Informatie die je ophaalt uit je geheugen, onthoud je daarna beter. Hoe kan dit? En hoe helpt dit leerlingen om de lesstof beter te onthouden?
De moeilijkste tip ooit: doe even helemaal niks!
Negeer opgestoken vingers, gefronste wenkbrauwen en vragende gezichten.
Toets bespreken saai?
Maak van het bespreken van een toets een leeractiviteit met leerlingen als expert!
Zelfregulatie: veel leerlingen doen het al
Leerlingen moeten zelfregulerend leren leren, dus meta-cognitieve vaardigheden leren gebruiken. Kunnen ze dat wel? Uiteraard!
Huiswerk geven; zo voorkom je ergernissen
Huiswerk is een terugkerende ergernis, zowel bij docenten als bij leerlingen. Hoe ga je hiermee om, en hoe zorg je ervoor dat leerlingen de stof actief verwerken, zodat ze ervan leren?
Differentiëren in het mbo: een goede start brengt structuur
Door je onderwijs goed af te stemmen op de studenten, is de kans het grootst dat zij een goed leerresultaat behalen. Een goede dagstart helpt hierbij.
Hoe voorkom ik dat ik in 3 stappen mijn klas kwijtraak?
Een goede werksfeer creëren en het leren van leerlingen bevorderen? Een manier om dat te bereiken is individuele aanspreekbaarheid.
De motivatie van leerlingen vergroten
Twee docenten Frans bereiden ieder een les voor over het weer. En twee docenten Biologie een les over de huid. Zoek de verschillen.
Verwelkom je leerlingen
Geen schokkende onderwijsvernieuwing, maar een eenvoudige activiteit: weet wie je leerlingen zijn.
Laat leerlingen zelf aan het woord
Een van de manieren om leren zichtbaar te maken, is door leerlingen aan het woord te laten.
Van 550 punten op de Citotoets naar slagen op twee tiende voor het vwo
Het begon veelbelovend: ik scoorde 550 punten op de Citotoets, de maximale score. Zes jaar later had ik mijn vwo-diploma op zak; ik was maar nét geslaagd. Waarom verliet ik school uiteindelijk niet met hogere cijfers?
De inspectie verandert de formule voor het onderbouwrendement… Hoera!?
Het rendementsdenken is goed doorgedrongen in het voortgezet onderwijs. Maar als je rendementsdenkt, moet je het wel goed doen. En daar wringt soms de schoen.
Eén ding dat je absoluut niet moet willen: het beste uit de leerling halen
Haal jij, beste collega-leraar, het beste uit je leerling? Of vind je die aansporing net zo gruwelijk als ik? Want wat blijft er over als het beste eruit is?
Meer voor het VO
Contact
Heb je vragen, interesse in ons aanbod of behoefte aan een oriënterend gesprek? Neem dan contact met ons op via 030 253 2261 of onderwijsadviesentraining@uu.nl.