Overslaan en naar de inhoud gaan
Home
Search scope
  • English
UU.nl / Onderwijs / Onderwijsadvies & Training / Publicaties / Tips voor leerkrachten en docenten
Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training

  • Home
  • Advies
    • Curriculumontwikkeling
    • ICT in het onderwijs
    • Professioneel consult
    • Educatieve Middelen Pool
    • Toets- en Evaluatieservice
    • Aansluiting VO-WO
  • Scholing
    • Hoger onderwijs
    • Voortgezet onderwijs
    • MBO
    • Primair onderwijs
    • VVE
    • Overheid en bedrijfsleven
  • Onderzoek
  • Publicaties
    • Boeken, brochures en meer
    • Blogs
    • Dossier: differentiëren
    • Tips voor leerkrachten en docenten
  • Over ons
    • Profiel
    • Partners
    • Portfolio
    • Medewerkers
    • Vacatures
    • Nieuws en agenda
  • Contact
  • Advies
  • Scholing
  • Onderzoek
  • Publicaties
    • Boeken, brochures en meer
    • Blogs
    • Dossier: differentiëren
    • Tips voor leerkrachten en docenten
      • Autonomie bij kleuters als vliegwiel voor flow in de klas
      • Filteren van informatie: niet altijd nuttig
      • Het stimuleren van redeneren bij leerlingen
      • Leren met je zintuigen
      • Terug naar griffel en lei!
      • Laat leerlingen zelf aan het woord
      • De moeilijkste tip ooit: doe eens niks!
      • Geef studenten korte schrijfopdrachten
      • Maak van het bespreken van een toets een leeractiviteit met leerlingen als expert!
      • Rapportcijfers versus uitkomsten Cito Volgsysteem
      • Huiswerk maken - een vervolg
      • Hoe om te gaan met huiswerk
      • Zelfregulatie; leerlingen doen het al!
      • Verwelkom je leerlingen
      • De motivatie van leerlingen vergroten
      • Hoe voorkom ik dat ik in 3 stappen mijn klas kwijtraak?
  • Over ons
  • Contact

Tips voor leerkrachten en docenten

Leerkrachten en docenten vinden hier tips die ze rechtstreeks kunnen toepassen in hun les. In onze nieuwsbrieven voor het primair, voortgezet en hoger onderwijs vindt u elke uitgave een nieuwe tip.

Tips voor leerkrachten

  • Autonomie bij kleuters werkt als vliegwiel in de klas
  • Filteren van informatie: niet altijd nuttig
  • Het stimuleren van redeneren bij leerlingen
  • Leren met je zintuigen

Tips voor VO-docenten

  • De moeilijkste tip ooit: doe eens even helemaal niks!
  • Toets bespreken saai? Maak van het bespreken van een toets een leeractiviteit met leerlingen als expert!
  • Terug naar griffel en lei: maak zichtbaar wat leerlingen leren
  • Laat leerlingen zelf aan het woord
  • Zelfregulatie: veel leerlingen doen het al!
  • Huiswerk - een vervolg
  • Hoe om te gaan met huiswerk
  • Verwelkom je leerlingen
  • De motivatie van leerlingen vergroten
  • Hoe voorkom ik dat ik in 3 stappen mijn klas kwijtraak?
  • Rapportcijfers versus uitkomsten Cito Volgsysteem

Tips voor HO-docenten

  • Geef studenten korte schrijfopdrachten
  • Onderwijs
    • Bacheloropleidingen
    • Masterprogramma's
    • Exchange & visiting students
    • Promoveren
    • Onderwijs voor professionals
    • Utrecht Summer School
    • Studentensite
  • Onderzoek
    • Vier strategische thema’s
    • Zeven focusgebieden
    • Overzicht alle onderzoeksgebieden
    • Prijzen en onderscheidingen
    • Samenwerken
  • Over de UU
    • Vacatures
    • Actueel
    • Universiteitsbibliotheek
    • Alumni
    • Intranet
    • Utrecht University Store
    • Zoek een medewerker
    • Contact
    • Privacyverklaring

Follow Utrecht University

  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
University Utrecht

Onderwijsadvies & Training

  • Onderwijsadvies & Training
  • Advies
    • Curriculumontwikkeling
    • ICT in het onderwijs
    • Professioneel consult
    • Educatieve Middelen Pool
      • Facultaire contactpersonen
    • Toets- en Evaluatieservice
      • Onderwijsevaluaties
      • Meerkeuzetoetsen
      • Vragenlijsten interpersoonlijk gedrag
      • Vragenlijst Pedagogisch-didactisch handelen (PDH)
    • Aansluiting VO-WO
  • Scholing
    • Hoger onderwijs
      • Internationalisation
        • Teaching in the International Classroom
        • Effective Teaching in a Second Language
        • Developing Intercultural Competences
        • Internationalisation of the Curriculum
        • Teaching in Higher Education in an International Classroom
        • Teaching Qualification Assessment and Examination in an International Classroom
      • Kwalificatietrajecten
        • Een stevige basis voor de BKE – voor hbo
        • leergang BKO - voor WO (Nederlands)
        • Teaching in Higher Education (UTQ, in Dutch BKO)
        • Leergang didactiek voor HBO-docenten
        • Onderwijskundig leiderschap (CAT)
        • Van BKO naar SKO
      • Onderwijs geven
        • Activerende opdrachten
        • Activerende werkgroepen
        • Basiscursus honours didactiek
        • Ontwikkelen van een digitale rubric in Blackboard
        • Blackboard Workshop Peerfeedback
        • Coachingsvaardigheden
        • Studievaardigheden aanleren
        • Hoorcollege geven
        • Teaching in working groups and seminars
        • Werkgroepen begeleiden
      • Onderwijs ontwerpen
        • Een cursus ontwikkelen
        • Effectieve onderwijsteksten schrijven
        • Systematisch evidence-based onderwijsontwerp
        • Workshop: Versterk de lijn in je opleiding met de leerlijnentool
        • Probleemgestuurd- en projectonderwijs
      • Kwaliteitszorg
        • Cursus- en curriculumevaluaties verbeteren: systeem van interne kwaliteitszorg
        • Kwaliteit van een docent beoordelen
        • Onderwijsvisitaties en accreditatie
      • Promoveren
        • Presenting your research at conferences (in English)
        • Research planning and time management / Onderzoeksplanning en timemanagement (English / Nederlands)
        • Rethinking and redesigning your research proposal / Een onderzoeksvoorstel (door)ontwikkelen (Nederlands)
        • Starting your dissertation / Starten met promoveren (Nederlands)
      • Onderzoek begeleiden
        • Begeleiden en beoordelen van hbo-studenten in de afstudeerfase - maatwerk
        • Begeleiden en beoordelen van hbo-studenten in de afstudeerfase - open inschrijving
        • Onderzoek van promovendi begeleiden 
        • Onderzoek van studenten begeleiden (Nederlands)
        • Supervising PhD research / Onderzoek van promovendi begeleiden (in English)
        • Supervising student research / Onderzoek van studenten begeleiden (in English)
      • Toetsing en feedback
        • Analyseren van een Remindo toets
        • Leergang voor examencommissies: borging toetskwaliteit en eindniveau
        • Leergang voor toetscommissies en toetsambassadeurs
        • Mondelinge feedback geven
        • Online peerfeedback op schrijfproducten
        • Schriftelijke feedback geven
        • Toetsen met meerkeuzevragen
        • Toetsen met open vragen
        • Workshop Invulling examencommissie nieuwe stijl
      • Tutoraat
        • Het begeleiden van keuzes maken
        • Employability Skills
        • Motivatie en zelfsturing
      • Werken aan academische vaardigheden
        • Individuele begeleiding
        • Inloopspreekuur academische vaardigheden
        • Tips voor studenten
          • Studietip: Goede aantekeningen maken bij onderwijsvideo’s
          • Studietip: Hoe zoek en selecteer je informatie voor je onderzoeksopdracht
          • Antwoorden veranderen tijdens tentamens. Altijd afgaan op je eerste indruk?
          • Artikelen lezen vanaf het scherm of op papier: wat is beter?
          • Leren met flashcards. To drop or not to drop?
          • Aantekeningen maken. Wat werkt beter: pennen of tikken?
          • Zo haal je meer uit je hoorcollege
        • Cursus slim studeren
        • Tentamenworkshop
        • Workshop smart study techniques (in English)
        • Cursus zelfverzekerd presenteren
        • Introductieworkshop onderzoeken en schrijven
        • Cursus onderzoeksopzet maken
        • Cursus wetenschappelijk schrijven
        • Cursus timemanagement en studeren
        • Paperworkshop
        • Workshop kennismaken met timemanagement
        • Workshop thesis schrijven zonder stress
        • Workshop sneller lezen meer onthouden (dyslexie)
        • Workshop strategisch schrijven (dyslexie)
    • Voortgezet onderwijs
      • Aansluiting vo-wo
      • Leerlingen leren onderzoek doen
        • Didactiek voor het leren onderzoeken in het vwo
        • Leerlingen leren natuurwetenschappelijk onderzoek te doen
        • Leerlingen voorbereiden op het wetenschappelijk onderwijs: academische vaardigheden
      • Onderzoek in de school
        • Data in de school
        • Datagestuurd werken binnen de vaksectie
        • Projectteam datagestuurd werken in de school
      • Teamleren
        • Intervisie leren vormgeven op school
        • Lesson Study leren ontwikkelen, uitvoeren en begeleiden
        • Ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van Lesson Study
        • Leren begeleiden van leraren-in-opleiding
        • Professionaliseringstraject voor docentcoaches in school
      • Vakdidactiek
        • Vmbo-conferentie
      • Pedagogisch-didactisch handelen
        • Differentiëren
        • ICT, didactiek en TPACK
        • Motiveren en activeren van leerlingen
        • Projectonderwijs ontwerpen en begeleiden
        • Begeleiding in de klas voor docenten
          • Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL)
        • Ontwikkelen van uw pedagogisch-didactisch handelen
        • Focus op feedback
      • CLIL (tweetalig onderwijs)
        • CLIL Quick Scan
        • In company trainings
        • CLIL Coaching
        • Practical CLIL for Starters
    • MBO
    • Primair onderwijs
      • Beeldcoaching: beter lesgeven door analyse van video-opnames
      • Computational Thinking
      • Klascoach2.0
      • Lesson study voor het basisonderwijs
      • Nascholing op maat
      • Profiel pedagogisch-didactisch handelen (PDH)
        • Leerkrachthandelen, schoolconcept en professionele ontwikkeling
        • Vragenlijst Leerkrachtrepertoire pedagogisch-didactisch handelen (PDH)
      • Rekenen
      • Wetenschap & Technologie
      • Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht (WOU)
      • Jaarkalender activiteiten
    • VVE
      • CLASS
    • Overheid en bedrijfsleven
  • Onderzoek
  • Publicaties
    • Boeken, brochures en meer
      • Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in het vwo
    • Blogs
      • Gepersonaliseerd leren op de universiteit
      • Van 550 punten op de Cito toets naar slagen op twee tiende voor het vwo
      • Autonomie in honoursonderwijs: schipperen tussen loslaten en de touwtjes aantrekken
      • De inspectie verandert de formule voor het onderbouwrendement … hoera!?
      • Starten met studeren voordat je klaar bent met school
      • Zonder compensatie studeert er niemand af
      • Één ding dat je absoluut niet moet willen: het beste uit de leerling halen
      • 100% inzet en gedrevenheid, 100% decaan
      • Internationalisation: The three important aspects of the international classroom
      • International English in the international classroom
      • Internationalisation: Inclusive teaching in the international classroom
      • Internationalisation: Interaction in the international classroom
      • Internationalisation: Intercultural competences
      • Internationalisation: drop your foreign accent…
    • Dossier: differentiëren
      • Wat is differentiëren?
      • Redenen om te differentiëren
      • Manieren om te differentiëren
      • Hoger onderwijs
      • Voortgezet onderwijs
      • Primair onderwijs
      • Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)
    • Tips voor leerkrachten en docenten
      • Autonomie bij kleuters als vliegwiel voor flow in de klas
      • Filteren van informatie: niet altijd nuttig
      • Het stimuleren van redeneren bij leerlingen
      • Leren met je zintuigen
      • Terug naar griffel en lei!
      • Laat leerlingen zelf aan het woord
      • De moeilijkste tip ooit: doe eens niks!
      • Geef studenten korte schrijfopdrachten
      • Maak van het bespreken van een toets een leeractiviteit met leerlingen als expert!
      • Rapportcijfers versus uitkomsten Cito Volgsysteem
      • Huiswerk maken - een vervolg
      • Hoe om te gaan met huiswerk
      • Zelfregulatie; leerlingen doen het al!
      • Verwelkom je leerlingen
      • De motivatie van leerlingen vergroten
      • Hoe voorkom ik dat ik in 3 stappen mijn klas kwijtraak?
  • Over ons
    • Profiel
      • Hoger onderwijs
      • Voortgezet onderwijs
      • MBO
      • Primair onderwijs
      • VVE
    • Partners
    • Portfolio
      • CLIL Quickscan en professionaliseringstraject
      • Differentiatie in de rekenles
      • Excellentie en hoogbegaafdheid in het primair onderwijs
      • Ontwerper in de klas
      • Opbrengstgericht en datagestuurd werken in Utrecht
      • ProFeed: het bevorderen van professioneel leren van docenten over feedback aan leerlingen die werkt
      • Rendement van videolessen in het MBO
      • Van docentprofessionalisering naar onderwijsontwikkeling
    • Medewerkers
    • Vacatures
    • Nieuws en agenda
  • Contact

Hoofdmenu

  • UU home
  • Onderwijs
  • Onderzoek
  • Organisatie
  • Samenwerken
  • Actueel
  • Bacheloropleidingen
  • Masterprogramma's
  • Studenten