Antwoorden veranderen tijdens tentamens; moet je afgaan op je eerste indruk?

Studente maakt tentamen op laptop in de tentamenzaal van de Universiteit Utrecht

Ken je dat? Bij een meerkeuzetentamen verander je op het laatste moment nog even het antwoord op een vraag. Achteraf blijkt dan dat je de vraag aanvankelijk gewoon goed had, waardoor je nu punten misloopt. Hoe zit dat eigenlijk? Moet je je ‘gut feeling’ volgen of werkt dat anders?

Wat weten we onderzoek?

Onderzoek uit de VS ging in op de vraag wanneer het verstandig is om je antwoorden op een meerkeuzetoets aan te passen. Opvallend was dat wanneer studenten zeker waren van hun antwoord  en dat niet veranderden in een tweede ronde, zij daadwerkelijk vaker het juiste antwoord kozen. Bij studenten die in de eerste ronde het antwoord niet zeker wisten en op de gok iets invulden, was de kans op een foute uitkomst groter, wanneer ze in een tweede ronde besloten hun antwoord niet aan te passen.

De truc is om bij te houden hoe zeker je bent van je antwoord. Door in de tweede ronde alleen vragen te veranderen waar je niet zeker van bent, zorg je ervoor dat je goede antwoorden met rust laat en foute antwoorden juist verandert.

Tip

Markeer de vragen/antwoorden waar je over twijfelt. Neem de gemarkeerde vragen mee naar een tweede ronde en kijk of je tot nieuwe inzichten kunt komen, die tot een beter antwoord leiden. Als je je tentamen maakt in Remindo, kun je bij twijfel een sterretje aanklikken. In de tweede ronde hoef je alleen de vragen met een sterretje langs te gaan, en de andere vragen laat je met rust.

Conclusie

Als je de tentamenstof goed beheerst en je behoorlijk zeker bent van je antwoord, hoef je je antwoord niet te veranderen. Maar wees niet bang om antwoorden te veranderen, want onderzoek geeft aan dat je voor elk gemist punt er wel 2 tot 3 voor terug krijgt!

Tips en trainingen

Ben je op zoek naar een betere studie-aanpak, of wil je bepaalde studievaardigheden verder ontwikkelen? Bekijk welke trainingen je bij ons kunt volgen, of neem een kijkje bij onze andere studietips.