Verwelkom je leerlingen
Weet wie je leerlingen zijn. Sta bij de deur en verwelkom je leerlingen:
‘Goedemorgen, Kato’.
‘Ha Aïsha, weer helemaal beter? Fijn’.
‘Hoi Moos, mooie pet’.
Geen schokkende onderwijsvernieuwing dus, maar een eenvoudige activiteit.
Het is relatief eenvoudig
- Zorg dat je klaar bent met je lesvoorbereidingen. Start dus niet nog even die PowerPoint op als de eerste leerlingen binnenlopen, spreek niet nog even een collega aan. Sta klaar en wees er voor de leerlingen.
- Zorg dat leerlingen pas het lokaal in kunnen als jij er ook bent. Soms ben je later dan je leerlingen omdat je zelf van lokaal moet wisselen. Vraag aan je collega die voor jou in het lokaal zit om het lokaal af te sluiten, en dus je klas niet alvast binnen te laten. Juist als de relatie met je klas wat stroever is, heeft het welkom heten een functie.
- Is de vorige les niet goed verlopen, of heb je een conflict met de klas, dan kan het fijner en makkelijker zijn om het contact even niet op te zoeken maar bijvoorbeeld met papieren of de computer aan de slag te gaan. Doe dat niet, maak contact.
Waarom het belangrijk is
Waarom is het belangrijk om leerlingen welkom te heten? Er zijn twee redenen:
- Wie goed doet, goed ontmoet. Onderzoek wijst uit dat vriendelijk, helpend gedrag datzelfde gedrag genereert bij anderen. Bovendien is ' je verbonden voelen met anderen' een basisbehoefte van mensen. Als je aan die basisbehoefte tegemoet kunt komen, zullen leerlingen niet alleen meegaander zijn qua gedrag, maar ook gemotiveerder zijn voor je vak.
- Je voert de regie. Onderzoek wijst uit dat als je regie voert, anderen meegaand gedrag vertonen. Door bij de deur te staan neem je de regie. Leerlingen kunnen niet de klas in stormen en je kunt meteen aanwijzingen meegeven: 'ga lekker zitten, pak je boeken alvast, kan dat volume wat minder?'. Bovendien creëer je een natuurlijke start van de les. Als iedereen binnen is (op de laatkomers na), doe je de deur dicht en ga je voor de klas staan: het signaal dat de les begonnen is.