Differentiëren in het primair onderwijs

Give the pupils something to do, not something to learn; and the doing is of such a nature as to demand thinking; learning naturally results.

John Dewey

Het werken aan leerlingprestaties staat al jaren hoog op de agenda bij het Ministerie van Onderwijs. Er wordt van leerkrachten verwacht dat ze het maximale uit ieder kind halen, terwijl de invoering van het Passend Onderwijs ervoor heeft gezorgd dat er een steeds grotere variatie aan talenten in iedere klas zit. Dit vraagt om differentiatie, maar toenemende administratieve druk en grote klassen kunnen ervoor zorgen dat leerkrachten moeite hebben om hiervoor voldoende tijd en ruimte te maken.

Didactische overwegingen

Wanneer je tijdens een les wilt differentiëren, is het belangrijk om eerst een paar didactische overwegingen te maken (Gregory & Kuzmich, 2014):

• Wat moeten de leerlingen weten en kunnen doen aan het eind van de les?
  • Hoe weet ik of ze het voldoende beheersen?
  • Welke activiteiten zijn motiverend voor mijn leerlingen?
  • Welk leerproces zal ik aanbieden of ondersteunen?
  • Wat doe ik als het niet werkt?

Manieren om te differentiëren

Er zijn verschillende manieren om te differentiëren. We bespreken er hieronder drie.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je advies bij differentiëren in het primair onderwijs? Neem dan contact op met Esther Slot.

Referenties

Gregory, G. H. & Kuzmich, L. (2014). Data driven differentiation in the standards-based classroom. Sage Publications.