Kennisdossier Hoger onderwijs
Onderwijsadvies & Training is nauw betrokken bij veel onderwijskundige projecten binnen de Universiteit Utrecht. Ook werken we samen met andere instellingen voor hoger onderwijs. Via onderstaande artikelen delen onze onderwijskundig adviseurs hun kennis en ervaring.
Artikelen per thema
Overige artikelen hoger onderwijs
Hoe ondersteun je als docent studenten die in een vreemde taal studeren?
Onderwijs in het Engels kan uitdagend zijn voor studenten die Engels niet als moedertaal hebben. Wat kun je doen als docent om deze studenten te ondersteunen?
De mythe van de aandachtsspanne
Een veelgehoorde aanname is dat studenten hun aandacht maar 15 minuten bij je verhaal houden. Steven Raaijmakers onderzocht welk bewijs er is voor de ideeën over de aandachtsspanne.
E-modules gebruiken in je onderwijs
Je wilt een e-module ontwikkelen en gebruiken in je onderwijs; waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat de e-module effectief is in het leerproces? Anouk den Hamer helpt je op weg.
Design Thinking in academisch onderwijs
Wat zijn de voordelen van ontwerpgericht werken voor het onderwijs, en op welke manier wordt dit al toegepast binnen de Universiteit Utrecht?
Hoe help je studenten effectievere leerstrategieën te gebruiken?
Studenten gebruiken vaak suboptimale leerstrategieën. Hoe komt dat? En hoe kun je studenten helpen om vaker effectieve leerstrategieën te gebruiken?
Samenwerkend leren vormgeven in online onderwijs
Online onderwijs leidt lang niet altijd tot een productieve samenwerking en tot authentiek en betekenisvol leren. Hoe faciliteer je dit als docent? En welke rol speelt teaching presence?
Podcasts in je onderwijs? Zo pak je dat aan
Podcasts in het onderwijs komen steeds vaker voor. Waarom zou je hiervoor kiezen als docent, en welke uitdagingen kom je tegen? Anouk den Hamer dook in de wereld van podcasts in het onderwijs, en zette het op een rij.
Teach in English? Try these tips on using signposts and stimulating interaction in the classroom
For non-native speakers, teaching in English takes effort and skill. Marjolein Cremer explains how the use of signposts can be of help and shares tips on how to stimulate interaction.
Het hoe en waarom van hoge verwachtingen in het leerproces
Mensen leren meer als je laat zien dat je hoge verwachtingen van ze hebt. Hoe kun je hoge verwachtingen het beste laten zien? En hoe kan beeld- en didactisch coachen je hierbij helpen?
Do’s en don’ts in hybride onderwijs
Ria Dolfing en Rouven Hagemeijer deden een literatuurstudie naar de voor- en nadelen van hybride onderwijs. In dit artikel geven ze concrete tips.
Autonomie stimuleren bij studenten in honoursonderwijs
Hoe geef je als docent ruimte aan autonomie bij studenten in excellentie- of honoursonderwijs? Wat werkt in pedagogisch-didactisch opzicht en in welke context floreert dit?
Hoe leren studenten het meest van hun eigen aantekeningen?
Veel studenten maken aantekeningen tijdens het college of tijdens het lezen van de stof. Maar is dat eigenlijk wel nuttig?
Programmatisch toetsen in je eigen cursus
De populariteit rondom programmatisch toetsen is sterk toegenomen. Hoe vertaal je dit gedachtengoed naar je eigen cursus?
Teaching in the international classroom is more than just translating materials
Where could teachers pay attention to in an international and diverse classroom? Gemma and Hetty share didactical tips for teachers.
Maak een leerervaring van je hoorcollege
Hoe verleid je studenten mee te gaan op een intellectuele reis? Jessica Hegeman ging hierover met docenten in gesprek. Haar tip: 'It all starts with a CISS'!
Activeer het geheugen van je student door te testen, testen, testen
Informatie die je ophaalt uit je geheugen, onthoud je daarna beter. Hoe kan dit? En hoe helpt dit studenten om de lesstof beter te onthouden?
Kennisclips voor activerend (online) onderwijs
Kennisclips kunnen helpen bij het activeren van studenten. Op welke manieren kun je gebruikmaken van kennisclips in je onderwijs?
Tips voor het halen van je seniorkwalificatie onderwijs
Je wilt aan de slag met je SKOw. Maar waar begin je? Wat zijn de criteria en hoe verschilt de SKOw van de BKOw? En hoe schrijf je een onderwijsvisie?
Geef studenten korte schrijfopdrachten
Schrijven is een belangrijke leeractiviteit. Het is daarom goed om studenten veel te laten oefenen met (korte) schrijfopdrachten.
Autonomie in honoursonderwijs
Hanne ten Berge beschrijft in haar blog hoe het in honoursonderwijs vaak schipperen is tussen loslaten en de touwtjes aantrekken.
Zonder compensatie studeert er niemand af
Compensatoir toetsen leidt regelmatig tot discussie. Waarom is dit, en zou je dit wel of niet moeten toestaan?
Hoe beoordeel je de peer feedback van een grote groep studenten?
Lindy Wijsman legt uit hoe je studenten peer feedback kunt geven, en wat mogelijke alternatieven zijn.
Articles on internationalisation
- The three important aspects of the international classroom
- International English in the International Classroom
- Inclusive teaching in the international classroom
- Interaction in the international classroom
- Intercultural competences
- Drop your foreign accent
- What does internationalisation mean for teachers in higher education?
Contact
Heb je vragen, interesse in ons aanbod of behoefte aan een oriënterend gesprek? Neem dan contact met ons op via 030 253 2261 of onderwijsadviesentraining@uu.nl.