Themadossier: Interdisciplinair onderwijs en CEL
Onze onderwijsadviseurs delen in dit themadossier hun kennis over interdisciplinair onderwijs en community engaged learning.
Interdisciplinair onderwijs ontwerpen met constructive alignment
Leg een sterke basis voor interdisciplinair onderwijs met behulp van de algemene principes van constructive alignment.
Zo ontwikkel je duurzaam interdisciplinair onderwijs
Het is lastig om interdisciplinair onderwijs te ontwikkelen dat een paar jaar meegaat. Hoe komt dat, en hoe maak je je onderwijs zo duurzaam mogelijk?
Samen door de swampy lowlands; zo houd je studenten gemotiveerd tijdens interdisciplinair onderwijs en CEL
Studenten worden flink uitgedaagd bij interdisciplinair onderwijs en CEL. Hoe begeleid je hen door de swampy lowlands van een motivatiedip?
Hoe leer je studenten interdisciplinair denken?
We krijgen vaak de vraag: Hoe leer ik mijn studenten interdisciplinaire vaardigheden? In dit artikel beschrijven we drie modellen, die je hier als docent bij kunnen helpen.
Hoe toets je interdisciplinaire vaardigheden?
We hebben een nieuwe rubric ontwikkeld om interdisciplinaire vaardigheden te toetsen, ongeacht de inhoud van de leeractiviteit.
A four-stage model for interdisciplinary learning
Based on Repko’s model, we designed a four-stage model for learning interdisciplinary skills, which offers a framework for the design of interdisciplinary courses.
Integrating multi-disciplinary insights by creating common ground
Integrating different disciplinary insights into a specific problem is a crucial but difficult step to take in interdisciplinary work. The process starts by creating common ground.
Interdisciplinair onderwijs: Wat betekent het voor jou als docent?
Met welke uitdagingen moet je als docent rekening houden als je je bezig houdt met interdisciplinair onderwijs?
Why is collaborating in interdisciplinary teams so difficult?
Collaborating in interdisciplinary teams is much harder than working with your disciplinary peers, as one student proclaimed: 'This is collaborating to the next level!'.
Multi-, inter- en transdisciplinariteit; wat is wat?
Esther Slot bespreekt de verschillen tussen multidisciplinariteit, interdisciplinariteit en transdisciplinariteit. En wat heeft curry ermee te maken?
Is mijn nieuwe CEL-cursus wel academisch genoeg?
Steeds meer docenten ontwikkelen cursussen waarin studenten samen met maatschappelijke partners kunnen werken aan vraagstukken uit de praktijk. Een vraag die hierbij regelmatig terugkomt: is de cursus wel academisch genoeg?
Contact
Onderwijsadvies & Training geeft docenten, opleidingsmanagers en onderwijsontwikkelaars binnen en buiten de UU advies over interdisciplinair onderwijs. Bekijk de mogelijkheden of neem contact op met Esther Slot.