Zo ga je om met tentamenstress

Je hebt je redelijk voorbereid, maar toch giert de stress door je lijf op de dag van het tentamen. Heb ik wel genoeg geleerd? En wat als ik een black out krijg? Met deze tips wordt het makkelijker om de stress niet de overhand te laten krijgen.

Tip 1: Omarm de stress

Wat veel studenten niet beseffen is dat stress juist kan helpen tijdens een tentamen. Stress stimuleert de aanmaak van adrenaline, wat je kan helpen om focus te hebben. Omarm die stress en besef dat het je kan helpen om een betere prestatie te leveren.

Tip 2: Beat de black-out

Sommige studenten zijn bang dat ze tijdens het tentamen een black-out krijgen en opeens niks meer weten. Het is belangrijk om je te beseffen dat tijdens zo’n black-out de informatie niet verdwenen is, maar dat er een soort muurtje zit tussen je brein en de informatie. Hoe breek je dat muurtje af en kom je weer bij de informatie?

Je kunt een paar keer diep in- en uitademen, een slokje water nemen of even letterlijk afstand nemen door naar de wc te gaan. Ook kun je doorgaan naar een volgende vraag en nagaan wat je nog wél weet. In de meeste gevallen komt de informatie vanzelf weer bij je terug.

Succes met je tentamen!

Meer support

Heb je het gevoel dat je net wat meer support nodig hebt? Dan kun je bij ons terecht. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij de cursus Slim studeren, waar je meer leert over slimme studeerstrategieën. En in de workshop Met vertrouwen tentamens maken kijken we hoe je je optimaal kunt voorbereiden op je tentamens.