Kennisalliantie TU/e, WUR, UU, UMC Utrecht (EWUU)
Focus op energie, voeding, gezondheid en duurzaamheid
Eindhoven University of Technology, Wageningen University & Research, Universiteit Utrecht en Universitair Medisch Centrum Utrecht verbinden hun kennis om zo bij te dragen aan maatschappelijke transities op het gebied van energie, duurzaamheid, gezondheid en voeding. Ze investeren de komende acht jaar honderd miljoen euro in gezamenlijke onderzoek- en onderwijsprojecten om mondiale vraagstukken op te lossen.
Challenging future generations
Het motto van de samenwerking is ‘Challenging future generations’. Jonge onderzoekers, docenten en studenten staan aan het roer en werken samen, dwars door disciplines heen. Aan jonge toponderzoekers is gevraagd het voortouw te nemen. Onder andere de vertegenwoordigers van de vier ‘Young Academies’ hebben hierbij samen opgetrokken.
De uitdagingen waarmee toekomstige generaties te maken krijgen zijn groot, maar de mogelijkheden om die aan te gaan ook: deze vier instellingen vullen elkaar perfect aan. De focus in de samenwerking komt te liggen op de maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, energie, voedsel en duurzaamheid.
Voortbouwen op ervaring
In het verleden wisten de vier instellingen van wereldniveau elkaar al op tal van onderzoeksgebieden te vinden. Dit leidde onder meer tot de succesvolle gezamenlijke masteropleidingen regenerative medicine en medical imaging. Daarnaast loopt er een reeks gezamenlijke onderzoeksprojecten, onder meer op het gebied van vitaliteit, fair energy transition, regeneratieve geneeskunde (bijvoorbeeld naar een gel voor hartherstel), ‘solar fuels’, het Netherlands Center for One Health, het digital food printing initiative en energieopslag in poreuze materialen. Deze nieuwe kennisalliantie bouwt voort op deze successen.
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de alliantie (EWUU) en blijf op de hoogte van onderzoek, seed fund calls, evenementen en challenges.
Meer informatie
- Website Kennisalliantie EWUU.
- Magazine Challenging Future Generations (pdf)