Missie en visie
In onze missie en visie laten we ons leiden door de kernwaarden ambitie, betrokkenheid, inspiratie en onafhankelijkheid.
Onze missie: wat willen we betekenen in de wereld?
We werken aan een betere wereld. Dat doen we door complexe vraagstukken te onderzoeken over de grenzen van disciplines heen. We verbinden denkers aan doeners, zodat nieuwe inzichten worden toegepast. We geven studenten de ruimte om zich te ontwikkelen. Zo leveren we substantiële bijdragen aan de samenleving, nu en in de toekomst.
Onze ambitie: hoe volbrengen we onze missie?
Bij het oplossen van de problemen in de wereld zetten we hoog in. We willen noodzakelijke transformaties richting geven. We zien de universiteit als katalysator voor verandering: dat is de bijdrage die we willen leveren aan de samenleving.
Onze visie: wat zien we gebeuren in de wereld?
We leven in een snel veranderende wereld. Mondiale vraagstukken zijn complex: ze beperken zich niet tot generaties of werelddelen en kunnen niet opgelost worden vanuit één perspectief.
Thema’s als klimaatverandering, welvaartsdeling en gezond leven vereisen een interdisciplinaire aanpak. Wetenschappelijke inzichten zijn nodig voor het oplossen van deze vraagstukken.
'Het meten van de kwaliteit van onze leefomgeving is essentieel om te begrijpen waarom we gezond blijven'
Luchtvervuiling kan mensen ziek maken. Om erachter te komen hoe dit precies werkt, meet milieu-epidemioloog Roel Vermeulen van Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht luchtvervuiling met zijn onderzoeksteam.
'De watervoorraden in de Himalaya veranderen en we moeten begrijpen hoe'
Hoe minimaliseer je de destructieve effecten van het broeikaseffect? Om deze vraag te beantwoorden en politieke beslissingen te nemen, zijn inzichten in de impact van stijgende temperaturen nodig.
Terreuraanval bespreken in de klas
"Kinderen en leraren willen feiten van meningen kunnen onderscheiden en zijn op zoek naar kennis die hen helpt incidenten en aanvallen in een breder perspectief te plaatsen." Terrorisme-expert Beatrice de Graaf erkende dat scholen up-to-date informatie nodig hebben over conflicten, veiligheid en terrorisme.
Jong en gelukkig?
‘Ons onderzoek heeft niet alleen betrekking op welzijn, middelengebruik en sociale media, maar richt zich ook op schoolgerelateerde druk, condoomgebruik, consumptie van frisdrank en relaties met ouders en vrienden. Het stelt ons in staat om jonge mensen in Nederland te vergelijken met hun leeftijdsgenoten uit bijna elk ander land in Europa.'