Centrum voor Wetenschap en Cultuur

Het Centrum voor Wetenschap en Cultuur (CWC) is de centrale ontmoetingsplek voor wetenschap, cultuur en samenleving van de Universiteit Utrecht.

Met activiteiten en expertise op het gebied van brede academische en culturele vorming en van wetenschapscommunicatie en -educatie draagt het CWC bij aan het profiel en de ambities van de Universiteit Utrecht op onderwijs, onderzoek en maatschappelijke impact. Centraal daarbij staan de betrokkenheid van een breed publiek bij wetenschap (of public engagement) en de brede vorming van studenten.  Het CWC bestaat uit verschillende onderdelen:

Programmabureau

kinderen kijken door een zelfgemaakte spectroscoop naar verschillende soorten lampen
Weekend van de Wetenschap 2021

Het Programmabureau van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur is een belangrijke aanjager van public engagement aan de Universiteit Utrecht. Bij het Programmabureau werken creatieve mensen samen met wetenschappers en anderen aan geëngageerde programma's en evenementen voor verschillende doelgroepen.

Het Programmabureau maakt onder andere de programma’s van het WetenschapknooppuntStudium Generale en het Betweter Festival.

Universiteitsmuseum Utrecht

Het nieuwe UMU

Het Universiteitsmuseum Utrecht – UMU is weer open voor publiek. Het nieuwe UMU is hét museum voor iedereen die nieuwsgierig is. In dit vernieuwde familiemuseum krijg je een kijkje onder de motorkap van wetenschap en word je zelf een onderzoeker.

In vijf nieuwe tentoonstellingszalen maak je kennis met wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Utrecht uit heden en verleden. Je gaat aan de slag met uitdagende onderzoeksactiviteiten en ontdekt hoe je onderzoek doet. Zo kun je een hartlongmachine ontwerpen, het gedrag van apen en mensen bestuderen, experimenteren met een luchtpomp of meedoen met een onderzoeksworkshop.

Parnassos Cultuurcentrum

Afro Dance Contemporary bij Parnassos Cultuurcentrum

Parnassos Cultuurcentrum is het cultuurcentrum van de Universiteit Utrecht. Beeldende kunst, dans, schrijven, fotografie, muziek en theater: alle kunstdisciplines zijn vertegenwoordigd. Parnassos Cultuurcentrum is de broedplaats voor iedereen die zich breed wil ontwikkelen.

Parnassos daagt uit, zet aan tot experimenteren, laat deelnemers hun talenten ontplooien en cultuur beleven. Daarmee draagt Parnasso bij aan (burgerschaps)vorming en ontwikkeling van academic skills bij studenten, medewerkers, alumni en andere geïnteresseerden.

Blijf op de hoogte

In onze nieuwsbrief en op twitter houden we je graag op de hoogte van inspirerende verhalen, nieuwe projecten, seed fund-calls en oproepen voor projecten.

Aanmelden nieuwsbrief