23 oktober 2019

Hoe praat je over een terreuraanval in de klas?

"Kinderen en leraren willen feiten van meningen kunnen onderscheiden en zijn op zoek naar kennis die hen helpt incidenten en aanvallen in een breder perspectief te plaatsen." Terrorisme-expert Beatrice de Graaf erkende dat scholen up-to-date informatie nodig hebben over conflicten, veiligheid en terrorisme.

Santino den Brave, Gerjob Aalbers, Bjorn Wansink, Mariëtte de Haan, Frans Wiering, Stephan Venmans, Nicolette Moors, Beatrice de Graaf, Nikki Sterkenburg, Hanke van den Broek, Frank van Kan, Askin Ceylan, Marianne Timmer,  Derk van den Bergh, Joost Lekker
Santino den Brave, Gerjob Aalbers, Bjorn Wansink, Mariëtte de Haan, Frans Wiering, Stephan Venmans, Nicolette Moors, Beatrice de Graaf, Nikki Sterkenburg, Hanke van den Broek, Frank van Kan, Askin Ceylan, Marianne Timmer, Derk van den Bergh, Joost Lekker

Samen met programmadirecteur van Informatica Frans Wiering bedacht ze een plan voor een online platform met historische en inclusieve artikelen en lesplannen om leraren te helpen terrorisme en polarisatie in het juiste perspectief te plaatsen. Met de gecombineerde kennis en hulp van collega's (vooral Mariëtte de Haan en Bjorn Wansink) en studenten van de afdelingen Geschiedenis, Religiewetenschappen, Pedagogiek, Educatie, Psychologie en Computerwetenschappen ontstond binnen drie maanden een prototype van de website. Sindsdien nemen twintig scholen in en rond Utrecht deel aan het project.

Het project maakt deel uit van het strategische thema Institutions for Open Societies, waar onderzoekers hun krachten bundelen om twee cruciale vragen aan te pakken: Waarom ontwikkelen samenlevingen zich zo verschillend? En hoe dragen instellingen bij aan de vorming van open en duurzame samenlevingen.