Programma W&T Academie 2019

Tijdens de W&T Academie op 6 februari 2019 hield Arwen Deuss en keynote over haar onderzoek naar de mantel en kern van de aarde, en waren er verschillende workshops over W&T in de klas.

prof. dr. Arwen Deuss. Fotograaf: Ed van Rijswijk
Arwen Deuss

Keynote: Op reis naar het binnenste van de aarde

Aardwetenschapper Arwen Deuss was de eerste ter wereld die het bewijs leverde dat de aarde van binnen niet alleen uit een vloeibare massa bestaat, maar ook een harde kern heeft, zo groot als de maan. Aan de hand van seismologie brengt ze de aarde, van bovenmantel tot de kern, in kaart. Zo wil ze ontrafelen hoe het binnenste van de aarde zich ontwikkelt.

In een lezing op de W&T Academie vertelde Arwen hoe ze haar onderzoek doet en wat het onderzoek te maken heeft met vulkanen, aardbevingen en tsunami’s. Aansluitend aan de lezing werd door leerkrachten van een Utrechtse basisschool besproken hoe leerkrachten met hun leerlingen aan de slag kunnen gaan met dit onderwerp.

Bekijk hier de powerpointpresentatie van de keynote.

Workshops

Bij een aantal workshops is de powerpointpresentatie of het gebruikte materiaal te bekijken en te downloaden.

Lesactiviteiten naar aanleiding van de keynote

Onderzoeken of ontwerpen; eigenlijk begint het met spelen. Dat kan binnen en buiten, soms worden kinderen er vies van en soms niet. Meestal steken ze er iets van op, zeker als een fijne leerkracht helpt met kijken en vragen stellen.

In deze workshop gingen deelnemers aan de slag met stenen, zand, water en bouwmaterialen die je kunt inzetten in de groepen 1, 2 en 3. 

Deze workshop werd gegeven door Robbert Blanken, hogeschooldocent Natuuronderwijs, Wetenschap en Techniek

Lesson Study en W&T

Lesson Study is een methode om samen met andere leerkrachten uit jouw team lessen te ontwerpen en, door bij elkaar in de klas te gaan kijken, te leren over het leren van je leerlingen. Het is zeker niet alleen toepasbaar binnen W&T-onderwijs, maar W&T blijkt zich er wel erg goed voor te lenen. Deels omdat bij W&T de lessen vaak minder vast liggen en er meer zelf ontwikkeld moet worden, maar ook omdat het leren in W&T-lessen vaak van nature heel zichtbaar is waardoor er veel te observeren valt.

In deze workshop werd ingegaanop wat Lesson Study is, en doe je ervaring op over hoe het is om een Lesson Study uit te voeren. 

Bekijk hier de powerpointpresentatie van de workshop.

Deze workshop werd gegeven door Willemijn Schot van Universiteit Utrecht

Uit verhouding: onderzoekend leren tijdens de Grote Rekendag

De titel van de zeventiende Grote Rekendag is: ‘Uit verhouding’. Leerlingen verkennen tijdens de Grote Rekendag op 3 april 2019 situaties waarin sprake is van verhoudingen. In veel van de activiteiten zijn de verhoudingen anders dan verwacht. Bij het aanpakken van de problemen zijn leerlingen niet alleen bezig met het domein verhoudingen, maar ook met meten en meetkunde.

Tijdens deze workshop verkenden de deelnemers enkele activiteiten, en wisselden ze ideeën uit over hoe je een verbinding kunt leggen tussen rekenen-wiskunde en onderzoekend leren.

Bekijk hier de powerpointpresentatie van de workshop.

Deze workshop werd gegeven door Vincent Jonker van de Universiteit Utrecht

Starten met onderzoekend en ontwerpend leren

Onderzoekend leren begint met het stellen van leuke, gekke en spannende vragen. Maar hoe maak je deze vragen 'onderzoekbaar', zodat je ermee aan de slag kunt gaan in de klas? 

In deze workshop gingen leerkrachten aan de slag met het stellen van vragen, en vervolgens het 'onderzoekbaar' maken én uitvoeren van deze vragen. Hierbij werden de cyclus van onderzoekend leren en het vragenmachientje gebruikt. 

Bekijk hier de powerpointpresentatie van de workshop.

Deze workshop werd gegeven door Maarten Reichwein van het Wetenschapsknooppunt Utrecht

Alle leerlingen uitdagen met W&T

Hoe bouw je een boot die zoveel mogelijk knikkers kan dragen? Waardoor wordt een cake luchtig in de oven? Hoe werkt een vuurpijl? Dit zijn vragen die perfect passen bij W&T-lessen, waarin kinderen onverwachte vragen stellen, creatieve ideeën bedenken en testen, verklaringen zoeken en ‘out of the box’ denken. Een perfecte omgeving voor uitdaging.

In deze workshop gingen deelnemers aan de slag met verrijkende W&T-lessen voor de hele klas, onder andere door de nieuwsgierigheid te prikkelen en vragen te stellen.

Deze workshop werd gegeven door Lindy Wijsman van Universiteit Utrecht

Levend programmeren

Wil je aan de slag met programmeren, maar heb je geen devices? In deze workshop liet Miranda zien dat je ook zonder computers en dergelijke een begin kunt maken, namelijk met levend programmeren! Dat betekent dat de leerlingen zelf de robot én de programmeur gaan worden.

Deze workshop werd gegeven door Miranda Wedekind van Onderwijsbegeleiding (www.mirandawedekind.nl

Programmeren van apparaten

In deze workshop gingen de deelnemers aan de slag met het programmeren van apparaten uit het dagelijks leven. Dat deden ze met behulp van Scratch, de programmeeromgeving die in het basisonderwijs uitstekend gebruikt kan worden vanaf groep 5. Via geleide programmeeropdrachten werden de apparaten die Gerard meehad steeds een beetje slimmer. 

In de workshop heeft Gerard ook verteld over zijn promotietraject: het programmeren van apparaten in de bovenbouw van het basisonderwijs.

Bekijk hier de powerpointpresentatie van de workshop.

De workshop werd gegeven door Gerard Dummer van de Hogeschool Utrecht

Aanmelden

Aanmelden via de website is niet meer mogelijk, op woensdag 6 februari zullen bij de inschrijfbalie in cursus- en vergadercentrum Domstad formulieren liggen waar je je ter plekke kunt inschrijven.