Leenreglement
Als je de materialen van of via de Universiteitsbibliotheek Utrecht gebruikt, ga je akkoord met de regels die daarvoor gelden. De regels vind je hieronder.
- Medewerkers en studenten van de UU hebben automatisch een lenerspas, te vinden in de MyUU-app. Log in met je Solis-id om de pas te gebruiken.
- De lenerspas is gratis voor UU-studenten en medewerkers.
- De lenerspas is geldig zolang je bij ons werkt of studeert.
- Gasten mogen materiaal lenen uit de bibliotheek wanneer zij een gast-Solis-id en een lenerspas hebben.
- Een jaarabonnement voor een lenerspas is 50 euro, tenzij je voldoet aan voorwaarden:
- studenten en medewerkers van:
- UMC Utrecht
- Nederlandse universiteiten
- Instanties die aan Nederlandse universiteiten gelieerde zijn
- Hogeschool Utrecht
- Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
- Marnix academie
- Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO)
- Hoger Onderwijs voor Ouderen (HOVO)
- Medewerkers van:
- de Koninklijke Bibliotheek
- de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)
- de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)
- Scholieren voortgezet onderwijs
- ROC studenten van scholen in de provincie Utrecht
- Utrechtse alumni met een vriendenpas
- Houders van een U-pas
- studenten en medewerkers van:
- Ontvang (en betaal) de lenerspas aan de balie van de bibliotheek. Hier kan je ook je gast-Solis-id activeren.
- Ben je jouw lenerspas verloren of is hij gestolen? Laat het de bibliotheek zo snel mogelijk weten. Je ontvangt een nieuwe lenerspas op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.
- Ben je jonger dan 18 jaar? Dan gaan we ervan uit dat je toestemming hebt van een ouder of wettige vertegenwoordiger. Van hen wordt verwacht dat ze de aansprakelijkheid die uit het abonnement voortkomt aanvaarden.
- Verhuis je? Studenten van de UU kunnen hun adres wijzigen in Osiris. Medewerkers van de Universiteit Utrecht kunnen hun adres wijzigen op mijn.uu.nl. Overige bezoekers kunnen adreswijzigingen mailen of bij de balie op vertoon van hun bibliotheekpas of een geldige persoonslegitimatie.
- Eventuele gevolgen van het niet op tijd wijzigen van je adres is voor eigen rekening en risico.
- Je kunt boeken lenen bij de uitleenautomaat met je lenerspas.
- Ben je je lenerspas vergeten? Je kunt toch lenen aan de servicebalie op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.
- Je mag maximaal 30 boeken tegelijk lenen. Je kunt toestemming vragen om tijdelijk meer boeken te lenen via dit formulier.
- Sommige materialen, zoals boeken van voor 1900, kun je niet lenen. Je kunt dit materiaal wel inzien met een lenerspas of leeszaalpas.
- Zorg ervoor dat alles wat je leent op je lenerspas geregistreerd wordt. Neem je materiaal mee naar huis zonder dit te registreren? Dan kan je de toegang tot de bibliotheek ontzegd worden.
- Je mag geen geleend materiaal aan anderen doorlenen.
- Je bent als lener aansprakelijk voor eventuele beschadigingen, het te laat inleveren of verlies van het door jou geleende materiaal, ongeacht de oorzaak daarvan. Controleer voorafgaand aan het lenen of het materiaal dat je wilt lenen in goede staat is. Zo niet, meld het bij de servicebalie.
- Moet het materiaal dat jij leende vervangen worden na verlies of onherstelbare beschadiging? Dan betaal je zelf de vervangingskosten.
- Is het materiaal dat jij leende beschadigd maar kan het hersteld worden? Dan betaal je zelf de herstelkosten.
- Meen je dat je het materiaal niet geleend of al teruggebracht hebt, neem dan contact op met de bibliotheek.
- Je kunt na inleveren van geleend materiaal een inleverbewijs vragen.
- De standaard leentermijn van boeken is 28 dagen. Voor sommige materialen geldt een kortere leentermijn, zoals materiaal uit de testotheek.
- De uitleentermijn wordt automatisch verlengd wanneer je het boek niet inlevert. Een dag voor de automatische verlenging krijg je hiervan bericht. Het blijft ook mogelijk je boek zelf te verlengen via WorldCat.
- Lukt de (automatische) verlenging niet, bijvoorbeeld omdat iemand anders het boek heeft gereserveerd? Dan ontvang je bericht van de bibliotheek met het verzoek het boek in te leveren. Je hebt dan nog zes dagen de tijd om het boek boetevrij in te leveren.
- Je kunt geleend materiaal op beide locaties van de Universiteitsbibliotheek Utrecht inleveren.
- Lever je het materiaal in door het te verzenden? Zorg ervoor dat je het stevig verpakt en er voldoende postzegels op plakt. Het risico van verzending is voor jou.
- Lever je een geleend boek te laat in? Dan betaal je mogelijk een boete aan de bibliotheek:
| Aantal dagen te laat | Boete |
| 1 t/m 6 dagen te laat | Nog geen boete |
| 7 t/m 13 dagen te laat | 1 euro boete per boek |
| 14 t/m 20 dagen te laat | 3 euro boete per boek |
| 21 t/m 35 dagen te laat | 15 euro boete per boek |
| 36 of meer dagen te laat | 15 euro per boek + 150 euro vervangingskosten |
- Door het boek in te leveren of te verlengen vervalt de boete niet. Je voorkomt zo wel dat de boete verder oploopt.
- Heb je een openstaande boete van 10 euro of meer? Dan kan je pas weer lenen of verlengen wanneer dit bedrag is betaald. Tot die tijd is je pas geblokkeerd.
- Moet je vervangingskosten betalen, maar lever je het boek alsnog in? Dan vervallen de vervangingskosten en betaal je alleen de boete van 15 euro per boek.
Boete betalen
- Je kan de boete op verschillende manieren betalen. Het kan in de bibliotheek bij de betaalautomaat met je lenerspas, of aan de servicebalie. Op beide plekken kan je alleen pinnen. Daarnaast kan je de boete ook overmaken:
IBAN: NL38ABNA0484856898
Ten name van: Universiteitsbibliotheek/ASC, Postbus 80011, 3508 TA Utrecht
Betalingskenmerk: Boete UBU + lenerspasnummer (9 of 15 cijfers) of je studentnummer (7 cijfers)
Herinneringsberichten
- Ben je te laat met inleveren en is (automatisch) verlengen niet geluk? Als extra service stuurt de bibliotheek je 4 keer een herinnering. Dit bericht ontvang je per mail op dag 1, dag 7, dag 14 en dag 21 na de vervaldatum.
- Studenten ontvangen de opvraagberichten op hun studenten-e-mailadres.
- Ook als geen herinneringsbericht ontvangen of gezien, blijft je boete oplopen.
- Je kan klachten indienen door te mailen naar de bibliotheek of door te bellen naar (030) 253 61 15 tijdens de openingstijden van de balie. Het hoofd van de afdeling Publieksdiensten zal de klacht binnen een termijn van 2 weken per e-mail beantwoorden.
- Ben je niet tevreden over het antwoord op je klacht? Dien je klacht dan binnen 2 weken opnieuw in, ter attentie van de bibliothecaris. Je ontvangt binnen 2 weken schriftelijk antwoord. Tijdens de periode van behandeling van de klacht blijft het eerdere besluit van het hoofd Publieksdiensten gelden.
- Tegen een besluit van de bibliothecaris is geen beroep mogelijk, tenzij het gaat om uitsluiting van lening en/of ontzegging van toegang tot de bibliotheek. Dan kun je bezwaar maken bij het College van Bestuur.
- Volg aanwijzingen van bibliotheekmedewerkers altijd op.
- De bibliothecaris (of plaatsvervanger) heeft het recht om een lener die de bepalingen van dit reglement niet nakomt (tijdelijk) van het gebruik van de bibliotheek uit te sluiten. Je ontvangt hierover een aangetekende brief van de bibliothecaris.
- De Universiteitsbibliotheek Utrecht beschermt van de persoonsgegevens van haar leners, volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
- In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de bibliothecaris of diens gemachtigde.
- De bibliothecaris is gerechtigd incidenteel van deze voorwaarden af te wijken.
- In geval van uitsluiting van lening en/of ontzegging van toegang tot de bibliotheek kun je tegen deze beslissing bezwaar maken bij het College van Bestuur.
Reglement Interbibliothecair Leenverkeer (IBL)
Dit reglement gaat alleen over materiaal lenen van andere bibliotheken via de Universiteitsbibliotheek Utrecht, dat is aangevraagd via WorldCat. Dit kunnen boeken zijn of pdf’s van een tijdschriftartikel of boekhoofdstuk.
- Niet alles kan worden geleend via IBL. Bijvoorbeeld: handschriften, werken van vóór 1900, kostbare of zeldzame werken, zeer zware of grote boeken, losbladige werken, kranten, atlassen, kaarten, werken met losse bijlagen of platen, bijzondere collecties alsmede gebonden of losse afleveringen van tijdschriften.
- Om kopie- of leenaanvragen via WorldCat in te dienen heb je een (gast-)Solis-id en een geldige lenerspas nodig van de Universiteitsbibliotheek Utrecht.
- De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het juiste e-mailadres in het aanvraagformulier in WorldCat.
- Aan het niet ontvangen van e-mailberichten kunnen geen rechten worden ontleend.
- Nadat je een aanvraag doet krijg je een mail waarin staat of je aanvraag is goedgekeurd.
- Is je aanvraag voor boeken lenen goedgekeurd? Dan ontvang je een bericht op het moment dat het materiaal klaarstaat en op welk van onze twee locaties je het op kan halen.
- Is je aanvraag voor pdf's van artikelen of hoofdstukboeken goedgekeurd? Dan ontvang je een link en wachtwoord waarmee je het pdf kan downloaden. Het materiaal blijft dertig dagen beschikbaar en kan maximaal vijf keer worden gedownload.
Reserveren
- Je kan via IBL geen werken reserveren die al zijn uitgeleend.
- In het IBL geldt in de meeste gevallen een leentermijn van 28 dagen.
- De leentermijn kan maximaal drie keer worden verlengd. Dit gebeurt op dezelfde manier als wanneer je leent van de Universiteitsbibliotheek Utrecht.
- De boeteregeling van de Universiteitsbibliotheek Utrecht is van toepassing.
- Lever het boek na lenen weer in op één van onze locaties.
- IBL is gratis voor medewerkers van de UU en het UMC Utrecht
- Studenten en particuliere leners betalen wel kosten:
| Lenen uit een Nederlandse bibliotheek, per boek | € 6,50 |
| A4 artikel kopie papier of digitaal uit Nederlandse bibliotheek | € 6,50 |
| Lenen uit buitenlandse bibliotheek, per boek | € 17,00 |
| Kopie A4 papier of digitaal uit buitenlandse bibliotheek, per artikel | € 12,00 |
- Kosten voor studenten en particuliere leners blijven gelden, ook als zij het materiaal niet op tijd afhalen of downloaden.