Leenreglement
Als je de materialen van de Universiteitsbibliotheek Utrecht gebruikt, ga je akkoord met de regels die daarvoor gelden.
- Na inschrijving ontvang je een lenerspas.
- Wil je alleen materiaal inzien (niet lenen), dan heb je geen lenerspas nodig. Je kunt een gratis leeszaalpas laten maken.
- Ben je jouw lenerspas verloren of is hij gestolen? Om misbruik van je pas te voorkomen, dien je de de bibliotheek direct te waarschuwen. Je ontvangt een nieuwe lenerspas tegen betaling van administratiekosten en op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.
- Van leners jonger dan 18 jaar wordt aangenomen dat zij het abonnement met instemming van hun ouders of wettige vertegenwoordigers aangaan. Deze worden geacht de uit het abonnement van hun minderjarige kinderen of pupillen voortvloeiende aansprakelijkheid te aanvaarden.
- Studenten van de Universiteit Utrecht kunnen adreswijzigingen doorgeven aan de studentenadministratie. Deze adreswijzigingen worden automatisch verwerkt in het lenersbestand van de universiteitsbibliotheek. Medewerkers van de Universiteit Utrecht en overige bezoekers kunnen adreswijzigingen bij de balie doorgeven op vertoon van een geldige persoonslegitimatie.
- Eventuele gevolgen van het niet tijdig melden van een adreswijziging zijn geheel voor eigen rekening en risico.
- Je kunt boeken lenen met de uitleenautomaat. Je lenerspas vergeten? Je kunt toch lenen aan de servicebalie op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.
- Je mag maximaal 30 boeken tegelijk lenen. Je kunt toestemming vragen om tijdelijk meer boeken te lenen. Dit kan via een formulier of via de servicebalie.
- Sommige materialen, zoals boeken van voor 1900, kun je niet lenen. Je kunt dit materiaal wel inzien met een lenerspas of leeszaalpas.
- Je zorgt ervoor dat alles wat je leent op je lenerspas geregistreerd wordt. Neem je materiaal mee naar huis zonder dit te registreren? Dan kan je de toegang tot de bibliotheek ontzegd worden, voorgoed of voor een bepaalde termijn.
- Je mag geen geleend materiaal aan anderen doorlenen.
- Je mag boeken afhalen voor een andere lener op vertoon van de lenerspas (voor studenten van de Universiteit Utrecht: de collegekaart) van die lener.
- Je bent als lener aansprakelijk voor beschadiging, niet op tijd inleveren of verlies van het door jou geleende materiaal, ongeacht de oorzaak daarvan. Ga na of materialen die je wilt lenen in goede staat zijn. Meld het bij de servicebalie als je een beschadiging ontdekt.
- Moet aan jou uitgeleend materiaal vervangen worden na verlies of onherstelbare beschadiging? Je betaalt vervangingskosten. Bij herstelbare materialen betaal je de herstelkosten.
- Meen je dat je het materiaal niet geleend of al teruggebracht hebt, terwijl het nog op je lenerspas staat geregistreerd? Maak dan gebruik van de klachtenregeling.
- Je kunt na inleveren van geleend materiaal een inleverbewijs vragen. Als uit de administratie van de bibliotheek blijkt dat de materialen niet zijn ingeleverd stelt de bibliotheek je aansprakelijk voor het verlies van de materialen.
- De standaard leentermijn is 28 dagen. Afwijkende uitleentermijnen worden door de uitlenende bibliotheek vastgesteld. De uitleentermijn wordt automatisch verlengd. Een dag voor de automatische verlenging krijg je hiervan bericht. Het blijft ook mogelijk je boek zelf te verlengen via WorldCat.
- Je dient geleend materiaal uiterlijk op de laatste dag van de uitleentermijn in te leveren of - voldoende verpakt en gefrankeerd – terug te zenden. Het risico van verzending is voor jou.
- Je kunt geleend materiaal bij elke bibliotheek van de Universiteit Utrecht inleveren.
De boeteregeling werkt als volgt:
- Dag 1 na de vervaldatum wordt je in gebreke gesteld voor het overschrijden van de leentermijn. Je betaalt nog geen boete.
- Dag 7 na de vervaldatum betaal je 1 euro boete per boek. Tot en met dag 13 blijft het bedrag per boek 1 euro.
- Dag 14 na de vervaldatum wordt de boete verhoogd naar 3 euro per boek. Tot en met dag 20 blijft het bedrag per boek 3 euro.
- Dag 21 na de vervaldatum wordt de boete verhoogd naar 15 euro per boek. Je wordt in gebreke gesteld voor het niet inleveren van het geleende materiaal. Je kunt het geleende materiaal alleen nog door de bibliotheek laten verlengen, tenzij het aangevraagd is.
- Dag 36 na de vervaldatum betaal je vervangingskosten. Als je het boek alsnog inlevert, vervallen alleen de vervangingskosten. Je moet de openstaande boete nog wel betalen. Je pas wordt geblokkeerd en je kunt niet meer lenen of verlengen tot bovenstaande kosten zijn betaald.
Boete betalen
Je betaalt je boete bij de betaalautomaat in de bibliotheek of aan de servicebalie. De bibliotheek accepteert geen contant geld. Je kunt je boete ook voldoen per bankoverschrijving of via internetbankieren. IBAN: NL38ABNA0484856898. Universiteitsbibliotheek/ADC, Postbus 80011, 3508 TA Utrecht. Betalingskenmerk: Boete UBU + lenerspasnummer (9 of 15 cijfers) of je studentnummer (7 cijfers).
Opvraagberichten
Als extra service stuurt de bibliotheek je 4 opvraagberichten, vanaf dag 1, dag 7, dag 14 en dag 21 na de vervaldatum.
- Studenten ontvangen de opvraagberichten op hun Solis-mailadres.
- Wanneer je geen e-mailadres hebt, ontvang je de berichten per post.
- Aan het niet ontvangen van opvraagberichten kunnen geen rechten worden ontleend.
Overige bepalingen
- Wanneer je een boete hebt staan, vervalt deze niet bij het inleveren of verlengen van het boek.
- Bij een openstaande boete van 10 euro of meer kun je pas weer lenen of verlengen wanneer dit bedrag is betaald.
- Klachten dien je in via de contactpagina. Het hoofd van de afdeling Publieksdiensten zal de klacht binnen een termijn van 2 weken schriftelijk beantwoorden.
- Ben je niet tevreden over het antwoord op je klacht? Dien je klacht dan binnen 2 weken opnieuw in, ter attentie van de bibliothecaris van de Universiteit Utrecht via de contactpagina. Je ontvangt binnen 2 weken schriftelijk antwoord. Tijdens de periode van behandeling van de klacht blijft het eerdere besluit van het hoofd Publieksdiensten gelden.
- Tegen een besluit van de bibliothecaris is geen beroep mogelijk, tenzij het een besluit betreft als bedoeld onder Overige Bepalingen, punt 5.
- Je wordt geacht aanwijzingen van bibliotheekmedewerkers op te volgen.
- De bibliothecaris (of plaatsvervanger) heeft het recht om een lener die de bepalingen van dit reglement niet nakomt (tijdelijk) van het gebruik van de bibliotheek uit te sluiten. Je ontvangt hierover een aangetekende brief van de bibliothecaris.
- De Universiteitsbibliotheek Utrecht is verantwoordelijk voor de bescherming van de persoonsgegevens van haar leners, volgens de regels en voorwaarden zoals gesteld in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG
- In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de bibliothecaris of diens gemachtigde. De bibliothecaris is gerechtigd incidenteel van deze voorwaarden af te wijken.
- In geval van uitsluiting van lening en/of ontzegging van toegang tot de bibliotheek kun je tegen deze beslissing bezwaar maken bij het College van Bestuur.
Reglement Interbibliothecair Leenverkeer
Dit reglement heeft uitsluitend betrekking op materiaal van andere bibliotheken dan de Universiteitsbibliotheek Utrecht dat is aangevraagd via WorldCat. Dit kunnen boeken zijn of pdf’s van een tijdschriftartikel of boekhoofdstuk.
De gebruiker moet er rekening mee houden dat onder meer niet worden uitgeleend: handschriften, werken van vóór 1900, kostbare of zeldzame werken, zeer zware of grote boeken, losbladige werken, kranten, atlassen, kaarten, werken met losse bijlagen of platen, bijzondere collecties alsmede gebonden of losse afleveringen van tijdschriften.
Indienen van aanvragen
1. Om kopie- of leenaanvragen via WorldCat in te kunnen dienen moet de gebruiker beschikken over een (gast)Solis-id en een geldige lenerspas van de Universiteitsbibliotheek Utrecht.
2. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het juiste e-mailadres in het aanvraagformulier. Aan het niet ontvangen van e-mailberichten kunnen geen rechten worden ontleend.
3. De aanvrager wordt per e-mail op de hoogte gesteld van het al dan niet honoreren van aanvragen.
4. Van gehonoreerde aanvragen voor het lenen van boeken ontvangt de aanvrager een bericht op het moment dat het materiaal klaarstaat, waarin wordt aangegeven waar het kan worden afgehaald.
5. Van gehonoreerde aanvragen van pdf’s van artikelen of boekhoofdstukken ontvangt de aanvrager een link en wachtwoord waarmee de pdf gedownload kan worden. Het materiaal blijft dertig dagen beschikbaar en kan maximaal vijf keer worden gedownload.
Reserveren
1. Het bij andere bibliotheken reserveren van werken die daar zijn uitgeleend is via IBL niet mogelijk.
Uitleentermijn
1. In het IBL geldt in de meeste gevallen een leentermijn van vier weken.
2. Het leenreglement van de Universiteitsbibliotheek Utrecht is van toepassing.
3. De boeteregeling van de Universiteitsbibliotheek Utrecht is van toepassing.
Verlengen
1. De leentermijn van de geleende werken kan maximaal drie keer worden verlengd op dezelfde wijze als van geleende werken van de Universiteitsbibliotheek Utrecht, tenzij de leverende bibliotheek de publicatie(s) heeft teruggevraagd.
Inleveren
1. De gebruiker dient via IBL ontvangen materiaal altijd bij de Universiteitsbibliotheek Utrecht terug te bezorgen.
Kosten
1. Voor alle gehonoreerde aanvragen van boeken, artikelen en ander materiaal worden kosten in rekening gebracht, ook wanneer deze niet op tijd zijn afgehaald of gedownload.
2. De kosten voor interbibliothecair leenverkeer vind je hier.