UBUlink

In je zoektocht naar wetenschappelijke literatuur kom je soms de UBUlink tegen. Deze link geeft informatie over de beschikbaarheid van digitale publicaties via de universiteitsbibliotheek. De UBUlink werkt alleen voor digitale publicaties. Om te controleren of wij de door jou gezochte titel op papier in onze collectie hebben zoek je deze op in WorldCat.

UBUlink: snel naar de publicatie

Je kunt in verschillende zoeksystemen publicaties vinden die je in handen wilt krijgen. Op veel van deze plekken kun je hiervoor de UBUlink gebruiken.

Bij het klikken op de UBUlink opent een menu met meer informatie over de beschikbaarheid via de Universiteitsbibliotheek Utrecht.

Verschijningsvormen UBUlink

De UBUlink is soms herkenbaar als een gele knop. Afhankelijk van het systeem zijn er kleine variaties in de afmeting en verschijningsvorm:

UBU-link button
Kleine UBU-link knop
UBUlink full text knop

In Google Scholar vind je de UBUlink per zoekresultaat in de rechterkolom. Zie je deze niet, dan vind je de UBUlink onder de twee pijltjes naar rechts:

Google scholar schema
In Google Scholar you will find the UBUlink per search result in the bottom row of links, under the two arrows to the right.

Hoe werkt de UBUlink?

Klikt u op de UBUlink dan word je naar de betreffende publicatie geleid in WorldCat. In het venster dat opent staat een aantal mogelijkheden om de publicatie in handen te krijgen.

WorldCat venster met beschikbaarheidsgegevens van de publicatie.

Wanneer zie ik de UBUlink?

De UBUlink is een van de manieren om online toegang te krijgen tot publicaties. De link is helaas niet in alle zoeksystemen beschikbaar. Bovendien wordt hij niet altijd automatisch getoond.

Wil je er zeker van zijn dat de UBUlink wordt getoond in de systemen waarin deze beschikbaar is? Dan raden we aan de links naar zoeksystemen van de universiteitsbibliotheek te gebruiken. Wanneer je deze links volgt, "weet" het zoeksysteem dat je de UBUlink wilt zien en de link wordt dan getoond als dit mogelijk is.

De UBUlink is dus niet in alle zoeksystemen te zien, maar wel in:

Overige zoeksystemen met eventueel een UBUlink vind je in:

Vragen

Heb je een vraag over de UBUlink? Neem dan contact met ons op via library.e-collection@uu.nl.