Netherlands Centre for One Health (NCOH)

De faculteit Diergeneeskunde is partner van het Netherlands Centre for One Health. Dit initiatief brengt vooraanstaande academische onderzoeksinstituten in Nederland samen in een open innovatienetwerk dat inspeelt op het thema One Health.

Doel van NCOH is een geïntegreerde aanpak van de wereldwijde risico’s van infectieziekten en duurzame oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van dier- en volksgezondheid, gezonde wilde fauna en ecosystemen. Het NCOH richt zijn onderzoek en verdere ontwikkeling van kennis op vier strategische thema's:

• Antibioticaresistentie (Tackling Antimicrobial Resistance)
  • Opkomende infectieziekten (Emerging Infectious Diseases Preparedness)
  • Slimme en gezonde veehouderij (Smart & Healthy Farming
  • Gezonde wilde fauna en ecosystemen (Healthy Wildlife & Ecosystems)

Dick Heederik, hoogleraar One Health Risk Analysis bij de faculteit Diergeneeskunde (UU), is voorzitter van het NCOH en Andrea Gröne, hoogleraar Pathologie bij de faculteit Diergeneeskunde (UU), is binnen NCOH Scientific Director van het strategische thema Healthy Wildlife & Ecosystems (NCOH-HWE).

Samenwerkingen

NCOH creëert samenwerking tussen de academische en onderzoeksinstituten, overheidsinstellingen, NGO’s, instituten voor de volksgezondheid en industriële partners. De partners van Universiteit Utrecht zijn Wageningen University & Research, Universitair Medisch Centrum Utrecht, Erasmus MC, Amsterdam UMC, Universiteit Leiden, Leids Universitair Medisch Centrum, Radboudumc en KNAW.

NCOH streeft ook naar samenwerking met Associates, organisaties uit de publieke en private sector met specifieke expertise en middelen die relevant zijn voor (het onderzoek van) de strategische onderzoeksagenda van NCOH. Het RIVM is een van de Associates van NCOH.