Innovatie en onderzoek

Leerstoel Kwaliteitsbevordering Diergeneeskundig Onderwijs

De Leerstoel Kwaliteitsbevordering Diergeneeskundig Onderwijs houdt zich bezig met wetenschappelijk onderzoek en innovatie van veterinair onderwijs in de breedste zin van het woord. De missie van de leerstoel is het optimaliseren van het onderwijsklimaat voor zowel studenten als docenten en een brug te slaan tussen ‘evidence-based education’ en de dagelijkse onderwijspraktijk van de Faculteit Diergeneeskunde.

Promotieonderzoek

De afgelopen jaren heeft het onderzoek geleid tot de volgende proefschriften:
 

  • Developments in veterinary medical education: intentions, perceptions, learning processes and outcomes. Debbie Jaarsma (2008)
  • On the development of competence in solving clinical problems. Can it be taught, or can it only be learned? Stephan Ramaekers (2011)
  • Evaluating the veterinary clinical teacher. Tobias Boerboom (2012)
  • Learning of veterinary professionals in communities. Esther de Groot (2012)
  • Competency-based veterinary education: an integrative approach to learning and assessment in the clinical workplace. Harold Bok (2014)
  • Exploring seminar learning in relation to students, teachers and context. Annemarie Spruijt (2014)
  • The art of staying engaged. The role of personal resources in mental well-being of young veterinary professionals. Nicole Mastenbroek (2014)
  • Aligning entrustable professional activities with competency-based veterinary education. Chantal Duijn (2018)

Momenteel is het promotieonderzoek ‘Summative assessment in competency-based veterinary education (Lubberta de Jong) in volle gang (2020).

Publicaties

De deelonderzoeken van deze langlopende studies worden gepubliceerd in toonaangevende internationale tijdschriften en gepresenteerd op congressen voor medisch onderwijs, o.a. van de Nederlandse Vereniging Medisch Onderwijs (NVMO) en van de Association for Medical Education in Europe (AMEE).

Onderwijs aan studenten

Tevens verzorgen wij een variëteit aan onderwijs in de bachelor en masteropleiding. Dit betreft onder andere onderwijs op het gebied van Samenwerken, Communiceren en Persoonlijke ontwikkeling, het keuzevak Didactische Vaardigheden en masteronderwijs ten aanzien van de niet-vakinhoudelijke competenties. Tevens bieden wij studenten de kans om hun scriptie en/of onderzoekstage bij ons uit te voeren.

Onderwijs voor docenten

Naast onderwijs voor studenten verzorgen we ook onderwijs voor docenten, zoals onderwijs in didactische vaardigheden in het kader van de Basiskwalificatie Onderwijs. Bovendien speelt de leerstoel een belangrijke rol binnen de toetskwaliteitcommissie en in diverse (Europese) projecten in het kader van docentprofessionalisering, begeleiding en beoordeling, en e-learning.