Betere wetenschap met minder proefdieren. Maar hoe?

Op 8 juni 2021 gingen onderzoekers, politici, (dieren)artsen, farmaceuten, dierenbeschermers, ambtenaren en studenten in debat over de toekomst van dierproeven.

Tijd voor een genuanceerd debat

Het gebruik van dierproeven levert een belangrijke bijdrage aan de vooruitgang in de geneeskunde en wetenschap in het algemeen. Maar mensen plaatsen de laatste jaren steeds vaker vraagtekens bij proefdieronderzoek. De Europese Unie en Nederlandse overheid willen voorloper worden met proefdiervrije innovaties, maar hoe willen we dat bereiken? Wat zijn de kansen en uitdagingen voor de wetenschap? Hoe versnellen we de transitie? En wat betekent dit voor onderzoek naar betere behandelingen voor dieren? Het was tijd om de discussie met elkaar aan te gaan.

Sprekers

Vijf sprekers gaven korte pitches:

• Marloes Henckens, onderzoeker Neurobiologie van stress bij het Radboudumc
  • Jeroen Geurts, voorzitter ZonMw, lid Raad van Bestuur van NWO en hoogleraar Translationele Neurowetenschappen bij Amsterdam UMC
  • Anne Kienhuis, senior onderzoeker bij het Centrum Gezondheidsbescherming van het RIVM
  • Frans Stafleu, universitair docent dierethiek aan de Universiteit Utrecht
  • Franck Meijboom, universitair hoofddocent Ethiek van mens-dier interacties aan de Universiteit Utrecht

Het grootste deel van de tijd werd er echter samen gedebatteerd. Dat deden we onder deskundige leiding van Rosanne Hertzberger, microbioloog en schrijver.