Onderzoek naar SARS-CoV-2 in honden en katten in Nederlandse huishoudens

WP1

Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens heeft een of meer huisdieren. Daarvan komt zo'n 50% regelmatig in de slaapkamer, schat microbioloog Els Broens. "Het contact tussen mensen en hun huisdier is vaak intensief. Tijdens dat contact kan overdracht van ziekteverwekkers plaatsvinden." Bij incidentele gevallen is gebleken dat eigenaren die positief zijn getest op COVID-19 het virus kunnen overdragen op hun hond of kat. In het project onderzoeken we de aanwezigheid van het virus en antistoffen tegen het virus bij honden en katten in zowel COVID-19 positieve huishoudens als huishoudens zonder COVID-19.

Het contact tussen mensen en hun huisdier is vaak intensief. Tijdens dat contact kunnen ziekteverwekkers worden overgedragen.

Microbioloog aan de Faculteit Diergeneeskunde

Wat houdt het onderzoek in?

In samenwerking met verschillende projecten en organisaties in het humane veld verzamelden de onderzoekers honden- en kattenhuishoudens waar COVID-19 aanwezig is of is geweest. Om een compleet beeld te krijgen van het vóórkomen van COVID-19 in honden en katten in Nederlandse huishoudens, testten de onderzoekers ook honden en katten uit huishoudens zonder een associatie met COVID-19 op de aanwezigheid van het virus en antistoffen. Deelnemende dierenartsenpraktijken namen de benodigde monsters af.

Lidwien Smit
Milieu-epidemioloog

Als een dier besmet is geweest, is het interessant om te kijken welke risicofactoren voor besmetting aanwezig waren. Milieu-epidemioloog Lidwien Smit: “We willen graag weten of ook andere factoren een rol spelen, naast de aanwezigheid van besmette mensen in het huishouden."

Onderzoeksleiding

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit onderzoek. Els Broens leidt het onderzoek.

Mobiele dierenkliniek

Voor dit onderzoek waren monsters van honden en katten van COVID-19 positieve huishoudens nodig. Omdat deze diereigenaren niet zelf naar de kliniek kunnen komen, namen dierenartsen van de Universiteit Utrecht tijdens een huisbezoek de benodigde monsters af. Om dit veilig te kunnen doen, maakten zij gebruik van de mobiele dierenkliniek van Stichting Zwerfkatten Nederland.

Mobiele kliniek van Stichting Zwerfkatten Nederland
De mobiele dierenkliniek van Stichting Zwerfkatten Nederland.