Community Engaged Learning
Community Engaged Learning (CEL) bij de Universiteit Utrecht is onderwijs waarin studenten, docenten en externe partners samenwerken aan gedeelde maatschappelijke vraagstukken. We bouwen aan gelijkwaardige relaties waarin we duurzaam samenwerken. Zo ontstaan nieuwe inzichten voor complexe problemen en leiden we studenten op tot maatschappelijk betrokken burgers en professionals. De UU streeft ernaar dat maatschappelijke betrokkenheid van studenten verankerd is in alle opleidingen.
Op deze pagina
Op deze pagina lees je meer over wat CEL is, wat kenmerkend is voor CEL aan de Universiteit Utrecht en de ambitie van de UU met deze vorm van onderwijs.
Externe partner?
De externe partners met wie we samenwerken in CEL zijn vaak zoekende in wat ze van de UU kunnen verwachten: Wat halen zij uit CEL? En wat zijn de randvoorwaarden om een samenwerking te beginnen? Daarom hebben we ook een routekaart gemaakt met informatie voor organisaties die interesse hebben in samenwerking met studenten en docenten van de UU.
Community Engaged Learning aan de UU
Ambitie: CEL is onderdeel van het curriculum
De UU streeft ernaar om de maatschappelijke betrokkenheid van studenten te verankeren in elke opleiding. CEL wordt gestimuleerd en ondersteund als onderwijsvorm om invulling te geven aan deze doelstelling. Het programma CEL is opgericht om de ontwikkeling van CEL onderwijs te faciliteren, onder andere via subsidies en trainingen voor docenten. Op het UU-intranet kunnen docenten alle informatie vinden over de beschikbare ondersteuning.
In alle faculteiten
Bij de UU geloven we dat CEL op veel verschillende manier ontwikkeld en toegepast kan worden., waarmee het ook inzetbaar is in de meer exacte wetenschappen. Met onze werkwijze stimuleren we de ontwikkeling en inbedding van CEL-cursussen in alle faculteiten: van Geesteswetenschappen tot Bètawetenschappen en alles daartussen in. Elke faculteit heeft een specifieke CEL-ambassadeur als aanjager van deze ontwikkeling.
Minimale componenten
Wat betekent het om Community Engaged Learning 'te doen'? Community Engaged Learning activiteiten worden vaak niet in één keer opgebouwd en het kan enige tijd duren om ze te ontwikkelen. Aan de Universiteit Utrecht is er een (minimale) definitie die deelnemers na verloop van tijd kunnen verdiepen.
Minimale componenten die een activiteit CEL maken zijn:
- De betrokkenheid van ten minste één externe partner buiten de grenzen van het hoger onderwijs
- Directe interactie tussen die partner(s) en zowel studenten als docenten
- Een focus op maatschappelijke vraagstukken van gemeenschappelijk belang, inclusief aandacht voor de systemische aspecten van dat vraagstuk
- Reflectie van studenten. Deze reflectie verbindt persoonlijke ervaring met die van andere betrokkenen. In CEL is dit ontdekkingsproces minstens zo belangrijk als het geleverde product.
Streven naar wederkerige en langdurige relaties
Het streven naar wederkerige samenwerkingen en een gelijkwaardige relatie, waarin de bijdragen (kennis, ervaringen, etc.) van alle betrokkenen als even waardevol wordt gezien, is een belangrijk kenmerk van CEL. Daarnaast wil de UU langdurige relaties opbouwen met haar externe partners, zodat onderling vertrouwen kan groeien en de samenwerking na verloop van tijd verder verdiept kan worden.
Diverse partners
CEL kan verschillende ‘communities’ buiten de universiteit betrekken, afhankelijk van het specifieke publieke goed dat wordt nagestreefd:
- Minder bedeelde of achtergestelde groepen, met ook mogelijke belangenbehartiging voor hen
- Gemeenschappen gecentreerd rond een specifieke plek (buurten, straten, enz.)
- Professionele organisaties (zoals NGO's, overheidsinstellingen) die op zoek zijn naar inzichten om hun eigen maatschappelijke missie beter te begrijpen
- (Commerciële) onderzoeksinstituten waarbij gezamenlijke (ethische) reflectie en het streven naar een publiek goed de belangrijkste doelen zijn
Onderzoek naar Community Engaged Learning
Binnen de UU wordt in toenemende mate onderzoek gedaan naar verschillende aspecten van CEL. Vragen die hierin centraal staan zijn bijvoorbeeld ‘Hoe draagt CEL bij aan de missie van de universiteit?’, ‘Wat is de meerwaarde van CEL voor alle betrokkenen?’ en ‘Hoe zet je duurzame relaties op met externe partners?’.
Voorbeelden en ervaringen
'Ik voelde me door dit maatschappelijke project verbonden met anderen'
University College Roosevelt (UCR) biedt studenten in een aantal cursussen Community Engaged Learning (CEL) aan.
‘Ik wil bijdragen aan maatschappelijk bewustzijn binnen natuurkunde’
Maatschappelijke betrokkenheid creëren bij een exacte wetenschap, is dat niet lastig? Niet volgens Elisa Chisari, universitair docent aan het Instituut voor Theoretische Fysica.
'Een effectieve en leuke manier om meer van elkaars achtergrond te begrijpen'
Amerikaanse uitwisselingsstudenten Meher en Uma lazen voor hun UCU-cursus poëzie en songteksten voor aan Utrechtse asielzoekers en statushouders. Het leverde ze ontmoetingen op om nooit te vergeten.
'Ik kon nu in de praktijk toetsen, wat ik op de universiteit heb geleerd'
In deze video vertellen studenten van de bachelor Sociale geografie en planologie over samenwerken met maatschappelijke partners in de stad.
'Een frisse blik van jonge honden is zeer welkom'
Voor Luuk Wingerden was samenwerken in de cursus Living Lab Overvecht een uitgelezen kans om verbinding met de wijk te maken en om studenten te betrekken bij zijn organisatie.
'Het was zo verfrissend om uit de boeken te kruipen
Inhoudelijk vond ze haar studie interessant, maar Eliza Hobo miste de aansluiting met de echte wereld. Ze zocht en vond meer praktijkgerichte cursussen.
'CEL heeft mijn horizon verbreed'
Geschiedenisdocenten Marijke Huisman en Jocelyn Ballentyne vinden dat de relatie tussen onderwijs en de samenleving niet altijd expliciet genoeg is. CEL is volgens hen een goed instrument om dat te verbeteren.
'Ze stonden echt open voor mijn ideeën'
Dat het best spannend kan zijn om uit de collegebanken te komen en je kennis en ervaring toe te passen in een professionele organisatie, vertellen deze twee GW-studenten.
'Dit is een mooie kans om te laten zien hoe divers ons vak is'
CEL effectief inbedden in het onderwijs? Kies voor een specifiek thema en ga dan op zoek naar externe partners, adviseren deze twee docenten.
'Ook als docent moet je leren je flexibel op te stellen'
CEL is sinds 2021 een vast onderdeel bij de bachelor Sociale geografie en planologie. Studenten hebben hier echt baat bij, aldus de docent en onderwijsdirecteur.
'Het geeft je inzichten die je alleen nooit zou krijgen'
Naast praktijkervaring en maatschappelijke impact laat CEL studenten kennismaken met interdisciplinaire samenwerking tussen de studenten. In deze video vertellen studenten over deze nieuwe en leerzame ervaring.
Studenten vliegen het vraagstuk op een andere manier aan, waardoor je de best of both worlds hebt.
Contact en samenwerken
Programmateam
Het programmateam Community Engaged Learning bestaat uit James Kennedy (voorzitter, dean), Kim Zunderdorp (programmamanager) en Roos van Lin (programmasecretaris). Voor vragen over CEL aan de UU kan je contact opnemen met Roos van Lin.
Ambassadeurs
- Bètawetenschappen: Anneke van Houwelingen
- Diergeneeskunde: Rebecca Nordquist
- Geesteswetenschappen: Christianne Smit
- Geneeskunde: Roos de Jonge
- Geowetenschappen: Irina van Aalst
- Recht, Economie, Bestuur en Organisatie: Lorena Sosa
- Sociale Wetenschappen: Jorg Huijding
- University College Roosevelt: Gerda Andringa
- University College Utrecht: Markha Valenta
Samenwerken met de UU
Als bedrijf of maatschappelijke organisatie is het mogelijk om een vraagstuk uit te zetten bij docenten en studenten van de Universiteit Utrecht. Hiervoor neem je contact op met U-Collaborate in Education.