'Je hebt echt het gevoel dat je meedoet aan iets groters dan jezelf'

Community Engaged Learning
Marijke Huisman (l) en Jocelyn Ballantyne (r). Foto: Ivar Pel

“Studenten beginnen mijn vak vaak met het beeld dat ze niet veel kunnen. En aan het eind zien ze dat wat ze gedaan hebben veel waard is voor een organisatie en voor hun eigen ontwikkeling. Dat is voor mij als docent prachtig om te zien.”

Aan het woord is Jocelyn Ballantyne. Zij is samen met Marijke Huisman betrokken bij het vak Doing community based research in the Humanities. In dit vak gaan studenten samen met organisaties die zij zelf uitgekozen hebben aan de slag met maatschappelijk vraagstukken, en leren ze over de sociale relevantie van hun studie. Het is overduidelijk dat studenten hier veel van leren. Maar hoe zit dat met de docenten in dit vak?

Marijke Huisman, universitair docent bij geschiedenis en kunstgeschiedenis

“De informatie lag niet in de archieven, maar gewoon achter in de boekenwinkel in dozen.”

De community-based benadering heeft Marijke als historicus nieuwe inzichten gegeven. “We deden een project samen met Savannah Bay, de eerste feministische boekenwinkel in Utrecht. Ik zocht informatie over de opening maar het Utrechts archief had daar niks over. Tot ik me besefte dat dat in dit geval gewoon in de winkel zelf lag, achter in het kantoortje in ongeorganiseerde dozen. Maar het was er dus wel! Dat heeft mijn ogen wel geopend voor de bias in de archieven.”

Community Engaged Learning leidt ook tot een bredere blik als wetenschapper. “Het heeft echt mijn horizon verbreed. Nieuwe perspectieven, nieuwe kijk op mijn onderwijs, nieuwe inspiratie door samenwerking met de partners”, vertelt Jocelyn. “Daarnaast is mijn netwerk veel groter geworden. Een oud-student is nu bestuurslid bij een organisatie waar ik hoop mee samen te gaan werken. Dat is spannend en heel leuk. Je hebt echt het gevoel dat je meedoet aan iets groters dan jezelf.”

We moeten beter aansluiten bij de beleving waarmee studenten binnenkomen.

Jocelyn Ballantyne, universitair docent bij University College Utrecht

“We moeten beter aansluiten bij de beleving waarmee studenten binnenkomen”

Wat Marijke en Jocelyn hopen voor de toekomst van Community Engaged Learning? “Dat ons onderwijs in de opleidingen beter aangesloten is bij de beleving waarmee studenten binnenkomen als eerstejaars. Ze starten met hun opleiding juist omdat ze enthousiast worden van de community-aspecten. Je gaat geschiedenis studeren omdat je geïnteresseerd bent in mummies of het nieuws volgt over het neerhalen van standbeelden. Het is eigenlijk gek dat we dat zo snel loslaten.”

“Natuurlijk moet de traditionele aanpak niet verdwijnen, je moet het ook hebben over de kernconcepten en methodes”, voegt Jocelyn daar aan toe. “Maar docenten denken dat studenten meteen snappen wat de relatie van de theorie is tot de samenleving, en dat is niet zo. Dat moeten we als universiteit veel explicieter aanpakken, en dat kan via Community Engaged Learning. En dan zou het mijn droom zijn dat het niet meer iets is dat speciaal benoemd moet worden, maar dat het community aspect gewoon ingebed is in wat we doen.“