Community Engaged Learning Event luidt nieuwe fase in

De CEL ambassadeurs van de UU. Vlnr: Jorg Huijding (FSW), Christianne Smit (GW), Rebecca Nordquist (DGK), Cocky de Wolf (BETA), Pauline Jacobs (REBO), Markha Valenta (UCU), Stefan van Geelen (GNK), Gerda Andringa (UCR) en Irina van Aalst (GEO)

De Universiteit Utrecht zet in op maatschappelijke betrokken onderwijs, ook wel Community Engaged Learning (CEL) genoemd. Maandag 14 november was het CEL Event dat volledig in het teken stond van deze ambitie. Docenten, studenten en (sociale) organisaties uit de regio bundelden hun krachten in de Bibliotheek Neude voor meer samenwerking tussen universiteit en samenleving. Aan het einde van de dag gaf James Kennedy zijn oratie als universiteitshoogleraar over CEL en de toekomst van de universiteit.

Een nieuwe fase

Het CEL Event markeert de aftrap van een nieuwe fase voor Community Engaged Learning op de UU. Sinds september heeft elke faculteit en college een zogenoemde CEL ambassadeur (inlog via solis-id). De ambassadeurs coördineren de inbedding van CEL binnen hun faculteit en inventariseren welke ondersteuning nodig is om de samenwerking met maatschappelijke partners op te zetten. Samen vormen de ambassadeurs de programmaraad, met James Kennedy als Dean en voorzitter, die richting geeft aan universiteitsbrede beleid rond CEL. Stip op de horizon? CEL een vast onderdeel van het curriculum van opleidingen maken en dat op een goede manier ondersteunen.

De keynote van Devika Partiman, oprichter van de stichting Stem op een Vrouw

Impact mét de community

Wat is maatschappelijke betrokkenheid? Met deze vraag trapte Devika Partiman, oprichter van stichting Stem op een Vrouw het CEL Event af. Ze legde uit hoe zij met daadkracht een simpel idee omzette in maatschappelijke impact. Zo zijn er afgelopen gemeenteraadsverkiezingen 459 extra vrouwen de raad ingestemd die op een onverkiesbare plek stonden. Wat kan de UU hiervan leren? In ieder geval dat je impact bereikt door niet voor, maar mét de community te werken. Partiman moedigde de universiteit aan om hiervoor gebruik te maken van de diversiteit van haar eigen community, om zo uit te reiken naar gemeenschappen buiten de universiteit.

Workshop ‘verwachtingsmanagement in samenwerking’ van Academie van de Stad

In de praktijk aan de slag

Na de keynote was het tijd om van elkaar te leren. In workshops gingen deelnemers in gesprek over onderwerpen als verwachtingsmanagement en het aansluiten op urgentie in het sociale domein. Er ontstond discussie over hoe studenten en docenten goed kunnen samenwerken met maatschappelijke partners. Vele vormen zijn mogelijk, zo lang er aandacht is voor het creëren van meerwaarde voor alle betrokkenen, wat niet altijd makkelijk te organiseren is. Tijdens middagsessies over thema’s als Duurzaamheid en Burgerschap bleek er in ieder geval veel enthousiasme om hier in de praktijk ook echt werk van te maken. Ideeën en contactgegevens werden uitgewisseld in een zoektocht naar nieuwe onderwijsprojecten.

Co-creatie voor democratisering

Waarom zetten we in op CEL? James Kennedy legde in zijn oratie tot universiteitshoogleraar uit dat CEL bijdraagt aan de bredere maatschappelijke doelstellingen van de universiteit. Denk aan het versterken van de democratie, wat door de ‘gezagscrisis’ een hernieuwde urgentie heeft gekregen. In goed uitgevoerde vormen van CEL werkt de relatie tussen universiteit en maatschappelijke partners twee kanten op, zodat de maatschappelijke organisatie én de studenten en docenten nieuwe kennis opdoen en delen. “Een democratische oriëntatie op betrokkenheid waardeert meerdere vormen van expertise”.  De kwaliteit van de relatie met de gemeenschap is hierin essentieel en raakt mensen op de lange termijn vaak het meest. Zo is de cirkel rond op een dag die in het teken stond van ontmoeting en verbinding.

Zelf aan de slag? Lees meer over Community Engaged Learning.