Met onze expertise dragen wij bij aan de analyse en oplossing van maatschappelijke en wetenschappelijke vraagstukken op de volgende gebieden:

Universitaire thema's

De Universiteit Utrecht heeft vier strategische thema's en twaalf focusgebieden op het gebied van onderzoek, waarin wetenschappers uit verschillende vakgebieden samenwerken aan een integrale benadering van actuele vraagstukken. Onderzoekers van Geesteswetenschappen participeren met name in de volgende thema's:

Wat maakt een samenleving open en toekomstbestendig?

Wat is de bijdrage van instituties - de formele en informele regels van het menselijk handelen - aan duurzame welvaart, gelijkwaardigheid en democratie? Dit onderzoek vindt plaats in het strategische thema Institutions for Open Societies.

Evenwichtig opgroeien

Hoe kunnen jongeren zich optimaal ontwikkelen in een snel veranderende samenleving? Dit onderzoek vindt plaats in het strategische thema Dynamics of Youth.

Naar een duurzame samenleving

Hoe maken wij de transitie naar een samenleving die ecologisch, economisch en sociaal in balans is? Dit onderzoek vindt plaats in het strategische thema Sustainability.

Culturele en juridische grondslagen van burgerschap

Wie telt mee in een samenleving, wie wordt beschermd door de wet en hoe wordt dat door culturele factoren bepaald? Dit onderzoek vindt plaats in het focusgebied Cultures, Citizenship and Human Rights.

De aard en impact van wetenschappelijke kennis

Hoe heeft de productie van wetenschappelijke kennis zich ontwikkeld en hoe worden de resultaten verspreid? Dit onderzoek vindt plaats in het focusgebied History and Philosophy of the Sciences and the Humanities.

Samenwerken

Heeft u interesse in samenwerking met onze onderzoekers?

Laatste nieuws over onderzoek

Envelop met oude voedselbonnen
20 september 2017
Hoogleraar Financiële Geschiedenis Oscar Gelderblom gaat samen met NTR op zoek naar oude financiële documenten bij Nederlanders 'op zolder'.
18 september 2017
Het boek "Fout in de Koude Oorlog. Nederland in tweestrijd, 1945-1989' staat op de shortlist van de Libris Geschiedenis Prijs 2017.
Bron: Wikimedia Commons/whatsthatpicture
15 september 2017
Sarah Dellmann schreef een artikel in het Tijdschrift van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed over het educatieve aspect van toverlantaarns.
RSS