Over ons

In de periode van ongeveer 1945-1960 ontstond aan de Universiteit Utrecht (UU) ‘De Utrechtse School’ – een interfacultair samenwerkingsverband tussen wetenschappers in de geneeskunde, het strafrecht, de psychologie, de pedagogiek, de criminologie en de biologie (Langeveld, Baan, Buytendijk, Kempe, Hudig, Van Lennep, Pompe, Rümke, Van den Berg), die elkaar vonden in gedeelde filosofische overtuigingen over hoe fenomenen, mens en wereld begrepen zouden moeten worden.

In 2017 is De Nieuwe Utrechtse School opgericht vanuit het UMC Utrecht, de Universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In dit interfacultaire en interinstitutionele platform komen onderwijs, onderzoek en publieksdialogen samen om de nieuwe generatie professionals op het interdisciplinaire gebied van gezondheid voor te bereiden op de grote, complexe uitdagingen van de maatschappij. In 2020 is De Nieuwe Utrechtse School opgenomen als centraal thema in de strategische plannen 2025 van het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht.

Oprichters

Stefan van Geelen 

Stefan van Geelen

Stefan van Geelen studeerde filosofie aan de UU en promoveerde in het UMC Utrecht bij de afdeling medische psychologie van de Divisie Kinderen. Momenteel is hij programma-manager van één van de zeven versnellers in de UMC Utrecht strategie 2020-2025 Connecting Worlds, namelijk De Nieuwe Utrechtse School, die (toekomstige) professionals in zorg en gezondheid de beste bagage wil geven om de maatschappelijke en wetenschappelijke problemen van morgen op te lossen. Zijn onderzoekt richt zich in de breedste zin begrepen op toegepaste filosofie van de geneeskunde.

Annet van Royen-Kerkhof

Annet van Royen-Kerkhof

Annet van Royen is kinderarts-immunoloog/-reumatoloog in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Haar onderzoek richt zich op verkrijgen van nieuwe inzichten in, en de verbetering van diagnostiek en behandeling van zeldzame auto-immuunziekten bij kinderen. Zij is de huidige opleidingsdirecteur geneeskunde aan de UU.

Projectcoördinator

Foto van Stefan Gaillard
Stefan Gaillard

Stefan Gaillard

Stefan Gaillard studeerde scheikunde, geschiedenis, psychologie en filosofie aan de UU. Hij is medeoprichter van het studenteninitiatief Journal of Trial and Error, een wetenschappelijk tijdschrift dat zich richt op het bespreekbaar maken en leren van fouten in academia. Bij De Nieuwe Utrechtse School kijkt hij hoe patiënten, onderzoekers en zorgmedewerkers beter om kunnen gaan met onzekerheid. Tevens is hij docent bij de master Medical Humanities. 

Mede-organisatoren

Nirav Christophe

Nirav Christophe

Nirav Christophe is lector Performatieve Maakprocessen aan HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij is gespecialiseerd in artistiek onderzoek, in inter- en transdisciplinaire creativiteitsprocessen, en in de co-creatie tussen artistieke en niet-artistieke domeinen. Nirav schrijft theaterteksten en is schrijfdocent. Hij schreef recent het boek Tienduizend idioten; Poëtica, schrijfproces en pedagogie van het hybride theaterschrijven vanuit Bakhtin’s ‘Meerstemmigheid'.

Megan Milota

Megan Milota

Megan Milota studeerde Internationaal Recht in haar thuisland, de Verenigde Staten, en daarna Engelse letterkunde in Antwerpen. Zij werkt bij het Julius Centrum voor onderwijsinnovatie, en richt zich op de integratie van de kunsten in het medisch curriculum. Een belangrijke bron van inspiratie voor haar didactische visie en lopend onderzoek is het Narrative Medicine Program (Columbia University, New York) waaraan zij in 2016 deelnam.

Jos Schillings

Jos Schillings

Jos Schillings is directeur van HKU Utrechts Conservatorium. Vanuit zijn ervaring als musicus, docent muziek en musicoloog bouwt hij aan muziekvakopleidingen waarin het vermogen van studenten tot groei én vernieuwing centraal staan. Uitgangspunt daarbij is de directe verbinding tussen spelen (musiceren), maken (componeren/improviseren) en communiceren gevoed door sociaal-maatschappelijke en culturele vraagstukken. Dit resulteerde o.a. in de start van een nieuwe opleiding genaamd 'Musician 3.0'.

Roos de Jonge

Roos de Jonge

Roos de Jonge studeerde Medische Biologie aan de UvA en promoveerde op onderzoek naar genetische profielen van het perifere zenuwstelsel. Als mantelzorger voor haar dochter met een congenitale hartafwijking raakte ze betrokken bij patiëntenparticipatie via de Stichting Kind & Ziekenhuis. Als adviseur patiëntenparticipatie in het onderwijs kan ze haar persoonlijke ervaring inzetten om meer patiëntenperspectief in het onderwijs te vertegenwoordigen.

Annemieke Maas
Annemieke Maas 

Annemieke Maas

Annemieke Maas studeerde geneeskunde aan de UU en werkt als ANIOS kinderoncologie in het Prinses Maxima Centrum. In 2017 nam zij deel aan de onderzoekstutorial Hoe is het om patient te zijn?, waarbij zij belangrijke inzichten opdeed in het belang van zelfervaring en de beleving van patiënten. Door haar enthousiasme en overtuiging dat ze hierdoor een betere arts is geworden, werd ze één van de mede-organisatoren van De Nieuwe Utrechtse School.

Tessa van Charldorp
Tessa van Charldorp

Tessa van Charldorp

Tessa van Charldorp studeerde communicatie aan Boston University in de VS, linguïstiek aan de VU in Amsterdam en promoveerde op het gebied van taal en communicatie. Haar onderzoek gaat over gesprekken, bijvoorbeeld tussen vrienden aan tafel, tussen verdachte en agent, of tussen arts en patiënt. Haar inzichten vertaalt zij naar de praktijk in de vorm van adviezen, lezingen en trainingen voor o.a. medische professionals en patiënten.

Foto van Rebecca van Musscher

Rebecca van Musscher

Rebecca van Musscher studeerde Law & Economics en Economisch Publiekrecht aan de UU. Momenteel ondesteunt zij als programma-manager Maatschappelijke Impact een van de bestuurders van de Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO). Rebecca richt zich op de versterking van samenwerkingsverbanden tussen REBO en verschillende stakeholders. Zij is tevens een van de mede-oprichters van het Social Entrepreneurship Initiative en richtte het Skyscraper consortium op.

Meewerkende studenten

Robert Dasović

Robert Dasović

Robert Dasović is masterstudent Geneeskunde en Cum Laude afgestudeerd in de master Medical Humanities aan de UU. Zijn scriptie-onderzoek getiteld ‘Unheard Voices: Navigeren door de levensloop van dak- en thuisloze mensen in een gefragmenteerd zorglandschap’ introduceerde innovatieve kwalitatieve onderzoeksmethoden, die diepgaande persoonlijke verhalen visueel in kaart brengen. Vanuit zijn positie als Research Fellow bij De Nieuwe Utrechtse School agendeert hij publieksdialogen via het inter- en transciplinaire platform Van Hier Naar […].

Simon Bangma

Simon Bangma

Simon Bangma studeerde af in de gezondheidseconomie en studeert nu geneeskunde en filosofie. Zijn interesse ligt onder andere bij de politieke economie van gezondheid en de rechtvaardige verdeling van (morele) verantwoordelijkheid; als mede-organisator bij Van Hier Naar […] kwam dit bijvoorbeeld tot uiting in avonden over de gezondheidskloof, het zorginfarct en de farmaceutische industrie.

Carsten Bakhuis

Carsten Bakhuis

Carsten is student Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Gedurende zijn studie begon hij steeds meer in te zien dat gezondheid uit veel meer bestaat dan enkel medische zorg, en raakte hij overtuigd van de noodzaak voor duidelijke politieke keuzes om onze collectieve gezondheid te bevorderen. Naast zijn studie en Van Hier Naar […] verricht hij promotieonderzoek binnen het UMC Utrecht naar borstkanker gediagnostiseerd tijdens- en kort na de zwangerschap. Binnen Van Hier Naar […] ziet Carsten het als uitdaging om bij elke Publieksdialoog zoveel mogelijk verschillende visies op hetzelfde probleem bij elkaar te brengen. 

Gosse Berg

Gosse Berg

Gosse studeert Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht en heeft zich gespecialiseerd met een minor in Gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Tijdens zijn minor ontwikkelde hij een sterke interesse in gezondheidsbevordering en -preventie, waarbij hij gezondheid in een breder perspectief plaatst. Hij gelooft in een benadering waarin niet alleen het individu centraal staat, maar ook de context waarin iemand leeft. In 2024 sloot Gosse zich aan bij “Van Hier Naar [...],” waar hij zich richt op strategie en outreach, met als doel impactvolle initiatieven te ondersteunen en gezondheidsbeleid te bevorderen.

Extern adviseur

Gaston Franssen

Gaston Franssen

Gaston Franssen richtte samen met Stefan van Geelen en Annet van Royen in 2017 De Nieuwe Utrechtse School op. Momenteel is hij aan De Nieuwe Utrechtse School verbonden als extern adviseur. Gaston is hoogleraar Nederlandse Literatuurwetenschap en Intermedialiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoeksinteresses omvatten auteurschap, beroemdheid, narrativiteit, intermedialiteit en health humanities.

Comité van aanbeveling

Berent Prakken

Berent Prakken

Berent Prakken is hoogleraar Kinderreumatologie, Directeur Onderwijscentrum en vice-decaan onderwijs van het UMC Utrecht.

Ted Sanders

Ted Sanders

Ted Sanders is hoogleraar Taalbeheersing van het Nederlands in het Departement Talen, Literatuur en Communicatie, vicerector onderzoek aan de Universiteit Utrecht.