Kunstinitiatieven
The Creative Laboratory For the Exploration of Medical Technology

In de interactieve installatie van de ontwerpers Amos Peled en Job Sante krijgen bezoekers de unieke kans om de relatie tussen hun lichaam en technologie op een creatieve manier te verkennen. De installatie biedt de tools om het lichaam van binnenuit te ervaren: luister naar de klank van je ribbenkast of buik, en ontdek hoe verschillend deze klinken. Hiermee stelt de installatie vragen over de rol van medische technologie in ons lichaamsbeeld. Bezoekers worden uitgenodigd om te experimenteren met deze technologie en hun eigen ervaring vast te leggen. Als herinnering nemen ze een geprinte versie van hun bevindingen mee naar huis.
Betweter Festival
Tijdens het Betweterfestival werd deze installatie gepresenteerd als een creatieve dialoog tussen technologie en lichaam. Net als bij andere projecten op het festival, waar kunst, wetenschap en publiek samenkomen, was er volop ruimte voor reflectie en interactie. Bezoekers kregen de kans om de installatie uit te proberen en hun ervaringen direct met de makers te delen, wat leidde tot inspirerende gesprekken over de toekomst van technologie in persoonlijke en medische contexten.
Muzikale Transformatie
Twee studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht hebben voor het Betweterfestival en De Nieuwe Utrechtse School een muzikale vertolking van patiëntverhalen uit de Verhalenbank Psychiatrie gemaakt. Het eindproduct was onlangs op het festival, waar wetenschappers, artiesten en bezoekers bij elkaar komen, te horen.
Betweter Festival
Patiëntverhalen transformeren tot een muziekstuk. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Artiest Noah koos een verhaal uit en schreef al lezend al haar associaties op. Daarna gaf ze hier door het maken van een metrum en rijm meer vorm aan. Vanwege de complete artistieke vrijheid die de studenten kregen kon ze haar creativiteit volledig de vrije loop laten. Volgens artiest Madelief was dit een essentiëel onderdeel van het proces: ''Het is belangrijk om já tegen ideeën te zeggen. Je bedenkt later wel of het ook echt goed of bruikbaar is."
Het eindresultaat werd muzikaal tentoongesteld tijdens het Betweter Festival. Voorbijgangers konden met een koptelefoon luisteren naar de liedjes en hierna direct aan de makers vertellen wat de muziek bij hen opriep. De opdracht heeft Noah veel inspiratie gegeven voor de toekomst: "Zo lijkt het me interessant iets op te zetten voor mensen met dementie. Hierbij zie je dat muziek, anders dan tekst, echt kan blijven hangen en iets teweegbrengt."
Kinderverhalenbank

De Kinderverhalenbank van het Wilhelmina Kinderziekenhuis is een verzameling ervaringsverhalen van kinderen en jongeren over hoe zij in het dagelijks leven omgaan met een (chronische) ziekte of beperking. Zoals hoe zij de diagnose en de behandeling ervaren of waar zij tegenaan lopen, maar ook waar zij hun veerkracht vandaan halen. De website is bedoeld voor herkenning, inspiratie en steun voor de vertellers zelf, hun familie en vrienden en andere jonge patiënten, die zich erin kunnen herkennen. De oorspronkelijke gepseudonimiseerde teksten van deze verhalen worden voor wetenschappelijk onderzoek bewaard en om te worden gebruikt voor meer verdieping en kennis over pediatrie bij onderwijs aan studenten Geneeskunde. Dit alles om een bijdrage leveren aan verbetering van de kwaliteit van de zorg.
Samenwerken met een kunstenaar
De Kinderverhalenbank WKZ gelooft in de kracht van beeldende kunst en wil daarom graag dat de verhalen van de deelnemers ook op een creatieve manier worden uitgebeeld. Een verhaal in de vorm van een kunstwerk kan mensen en kinderen anders laten kijken en zelf dingen laten ontdekken. Kunstenaars en de Kinderverhalenbank WKZ bekijken per verhaal hoe en in welke mate er met het kind of de jongere kan worden samengewerkt om tot een kunstuiting te komen. De eerste pilot is gestart en er is begonnen aan een duurzame samenwerking met een vaste groep betrokken kunstenaars en studenten.
I Art My Science

I Art My Science is een artistiek initiatief van de Graduate School of Life Sciences van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht.
I Art My Science moedigt reflectie aan op de mysteries die we dagelijks in wetenschappelijk werk tegenkomen. Of het nu in het leven of onderzoek is, sommige vragen blijven prachtig onopgelost. Via media zoals schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie, muziek en poëzie nodigt I Art My Science je uit om de complexiteit van wetenschap door middel van kunst te uiten. Hoewel we grote stappen hebben gezet in het begrijpen van onze wereld, wacht er nog veel meer op ontdekking. In de ruimte tussen kennis en nieuwsgierigheid komen kunst en wetenschap samen, en bieden ze nieuwe perspectieven op de mysteries die we proberen te doorgronden.
Voor recente tentoonstellingen zie de I Art My Science website.
Kinder Kunst Salon (KIKUS)

De Kinder Kunst Salon (KIKUS), een initiatief van arts Daphne Voormolen, neemt kinderen mee in de spannende wereld van kunst. Het uitgangspunt hierbij is dat kinderen van nature creatief en nieuwsgierig zijn.
KIKUS is opgebouwd uit drie delen: kunst bekijken, kunst bespreken en kunst beoefenen. Een bepaalde kunstenaar of stijl dient als thema. Het bekijken en bespreken vindt plaats in het ‘museum’ deel. In het ‘atelier’ deel gaan we lekker zelf aan de slag. Het thema kan als inspiratie dienen maar kinderen zijn vrij te doen en te maken wat ze zelf willen. We gebruiken echte schilderkwasten, groot en klein. Goede verf, waarbij kleuren mooi gemengd kunnen worden. We gebruiken een palet en kinderen kunnen kiezen om aan een schildersezel te werken of aan tafel. Knoeien mag, want een kunstenaar heeft ook geen schone handen! Het gaat om het proces, niet het eindresultaat. Een fijn muziekje op de achtergrond zorgt voor extra ontspanning.
Performing Working

Het artistiek onderzoeksproject Performing Working onderzocht enerzijds de verborgen performativiteit van werksituaties zoals een ziekenhuis - de emotionele, affectieve prestaties die worden verwacht van zorgpersoneel om de vele verschillende rollen te vervullen die het werk vereist-, en evenzeer van het niet-personeel: het werk dat gemoeid is met het vervullen van de rol van patiënt. Anderzijds keek Performing Working naar de vele facetten van het werk dat bij (performance)kunst komt kijken, en trachtte het de - vaak onzichtbare - arbeid van (performance)kunstenaars en kunstwerkers te beschrijven, en de vele rollen die ook zij moeten aannemen om in het complexe veld te werken, om erachter te komen wat er nodig is om dit werk te doen en wat dit werk duurzamer kan maken.