Onderwijs
De Nieuwe Utrechtse School biedt verschillende onderwijsvormen aan waarin studenten worden uitgedaagd na te denken over de complexe uitdagingen waar onze maatschappij voor staat.
Een interdisciplinair perspectief op gezondheid.
Master Medical Humanities
De master of science Medical Humanities draait om complexe uitdagingen. Een voorbeeld van zo’n complexe uitdaging is dat we over enorm veel biomedische kennis beschikken, maar dat tegelijkertijd deze kennis wordt betwist door een toenemend wantrouwen in de wetenschap. Denk bijvoorbeeld aan de achterdocht tegen vaccinatie. Zulke complexe vraagstukken vragen om professionals die de geneeskunde en biomedische wetenschappen kunnen verbinden met de geesteswetenschappen, ofwel de humanities. In deze master gaan studenten aan de slag met deze vraagstukken. Kijk hier voor meer informatie.
Wicked Problems in Health Care: A Trans- and Interdisciplinary Approach
In deze intensieve cursus van tien weken worden studenten geconfronteerd met de toenemende complexiteit van hedendaagse gezondheidszorgproblemen. De cursus biedt een trans- en interdisciplinaire benadering, waarbij vakgebieden zoals geneeskunde, psychologie, economie en bestuurskunde samenkomen om een breed begrip te krijgen van de uitdagingen in de gezondheidszorg. Studenten leren hoe samenwerking tussen verschillende disciplines cruciaal is voor het vinden van effectieve oplossingen.
Het programma richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden zoals kritisch en creatief denken, flexibiliteit en samenwerken. Studenten worden uitgedaagd om verder te denken dan hun eigen vakgebied en innovatieve, patiëntgerichte oplossingen te bedenken die rekening houden met de bredere maatschappelijke context van de gezondheidszorg.
Sociale Innovatieprojecten
Samen met de Journal of Trial and Error is gewerkt aan een verbindende cultuur, met ruimte voor falen en onzekerheid, bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Het project bestaat uit verschillende onderdelen. Zo hebben we een pilot ontwikkeld voor een geaccrediteerde interprofessionele cursus voor verpleegkundigen en medisch specialisten. De cursus gaat over betekenisvolle ontmoetingen. Daarnaast hebben we lezingenreeks door leidinggevenden georganiseerd over onzekerheid en falen, om de onontkoombare kwetsbaarheid in het zorgbedrijf van het UMC Utrecht bespreekbaar te maken. Deze lezingenreeks is vervolgens omgezet in een special issue over 'Wetenschappelijk falen en onzekerheid in het gezondheidsdomein', die bij de Journal of Trial & Error gepubliceerd zal worden. Dit academisch jaar zijn we gestart met de ontwikkeling van een interprofessionele simulatietraining waarbij medisch specialisten een dienst lang meelopen alsof ze verpleegkundigen zijn.
Minor Medical Humanities
Medical Humanities is een interdisciplinair vakgebied dat wordt gevormd door de structurele uitwisseling van kennis en inzichten in een samenwerking van enerzijds de (bio)medische wetenschappen en zorgdisciplines, en anderzijds geesteswetenschappelijke disciplines als ethiek, communicatie, filosofie, geschiedenis en (reflectie op) kunst. Het doel van Medical Humanities is een gedegen theoretisch begrip te ontwikkelen van thema’s als gezondheid, ziekte, patiëntenervaring, duurzame zorg, leven en dood. Hiermee krijgen studenten beter inzicht in de belevingswereld van patiënten en in het zorgsysteem, zodat zij in de praktijk aan innovatieve oplossingen kunnen werken. Kijk hier voor meer informatie.