Falen, vindingrijkheid en verandering: Verhalen van tegenslagen in medisch onderzoek

Op 26 september 2023 organiseerden we samen met de Journal of Trial and Error tijdens de Grand Round van het Wilhelmina Kinderziekenhuis een lunchlezing over falen, vindingrijkheid en verandering. Dit was de eerste lunchlezing van de serie Wetenschappelijk falen en onzekerheid in het gezondheidsdomein.

Dextrose hangend aan infuusstandaard. Foto: Marcelo Leal, via Unsplash

Omgaan met en leren van fouten

Tijdens de lunchlezing kregen we de gelegenheid om te luisteren naar boeiende presentaties van Berent Prakken en Kors van der Ent, gevolgd door een interactieve vraag-en-antwoordsessie. Beide sprekers spraken over hun persoonlijke ervaringen met falen. In het verleden waren er hoopvolle ontwikkelingen in de behandeling van auto-immuunziekten, met inspanningen zoals peptide immuuntherapie voor reuma, maar het slaagde niet in de overgang naar klinische toepassing, wat leidde tot de oprichting van het Eureka Instituut voor translationele geneeskunde. Evenzo resulteerde het falen in het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel voor Cystic Fibrosis in de vorming van Fair Medicine, een bedrijf dat zich inzet voor eerlijke medicijnen, nadat farmaceutische partners afhaakten, ondanks de voortdurende inspanningen om een betaalbaar geneesmiddel te ontwikkelen.

Sprekers

• Prof. dr. Berent Prakken is Hoogleraar Kinderimmunologie, Vice-decaan en Directeur van het Onderwijscentrum in het UMC Utrecht en gerenommeerd expert op het gebied van auto-immuunziekten.
  • Prof. dr. Kors van der Ent is kinderarts, Hoogleraar in de Kinderlonggeneeskunde en voorzitter van het programma Kindergezondheid.