Ruimte voor Risico: Wanneer is iets een fout?

Op 30 januari 2023 spraken we met vier experts over ruimte voor risico in de wetenschap. Dit was de vierde publieksdialoog van de serie Nieuwe perspectieven op ziekte en gezondheid

Logo van De Nieuwe Utrechtse School met Witte Rand

Wanneer is iets een fout?

Mensen Fouten maken heeft een negatieve connotatie. Vaak proberen we ze te vermijden en praten we er niet graag over wanneer ze toch gebeuren. Toch zijn fouten een onvermijdelijk onderdeel van ons leven. Maar is het wel altijd terecht wanneer we het hebben over fouten? Of spreken we beter over onverwachte resultaten? Zorgt onze focus op fouten vermijden er voor dat we niet genoeg ruimte voor risico houden? Dit bespraken wij met het publiek en een panel aan experts.

Sprekers

• Prof. dr. ir. Hester den Ruijter is hoogleraar Hart- en vaatziekten bij vrouwen aan de faculteit Geneeskunde van de Universiteit Utrecht.
  • Dr. Casper Schoemaker is senior adviseur patiëntenparticipatie in onderzoek in het UMC Utrecht en bij PGOsupport.
  • Heringa/Van Kalsbeek is een artistiek duo dat al 25 jaar gezamenlijk kunst maakt, vooral ruimtelijk werk zoals objecten binnen en buiten.
  • Prof. dr. Manon Kluijtmans is hoogleraar Education to connect science and professional practice aan de faculteit Geneeskunde van de Universiteit Utrecht.