Fit for the Future: de App als Arts

Op 6 maart 2019 spraken een mediawetenschapper, een digitale kunstenaar en een kinderarts over digitalisering in de gezondheidszorg. Dit was de eerste publieksdialoog van De Nieuwe Utrechtse School in 2019.

    arts met tablet

    Uitdagingen

    Digitale ontwikkelingen in de zorg volgen elkaar snel op. De discussie over het elektronisch patiëntendossier is een bekend voorbeeld, maar zeker niet het enige. Overal in de gezondheidszorg duiken nieuwe digitale hulpmiddelen op. Wordt de dokter straks vervangen door een app? Wie zorgt ervoor dat er goed wordt omgegaan met onze persoonlijke gegevens in al die digitale 'black boxes'? Kortom, hoe kunnen geesteswetenschappers en kunstenaars toekomstige professionals in de zorg helpen om creatieve probleemoplossers te worden die kritisch en ondernemend kunnen denken en handelen? 

    Een digitale black box?

    Er is online duizelingwekkend veel informatie over ziektes, behandelingen en medicijnen beschikbaar, voor zowel de behandelaar als de patiënt.  Digitale hulpmiddelen kunnen een grote bijdrage leveren in de zorg. Echter moet voorkomen worden dat ze een "black box" worden, waarbij medische professionals niet weten hoe de hulpmiddelen werken en welke geprogrammeerde vooroordelen ze bevatten. De kritische geesteswetenschappelijke benadering is hiervoor van cruciaal belang. 

    Sprekers

    • Mirko Schäfer is mediawetenschapper aan de Universiteit Utrecht en onderzoekt de maatschappelijke impact van mediatechnologie. Hij is mede-oprichter van de Data School, een organisatie die zich bezighoudt met vraagstukken over burgerschap, democratie, en data.
    • Marije Baalman is kunstenaar en onderzoeker van interactive sound art. Ze onderzoekt het belang van interactie in muziek tussen artiest en publiek, bijvoorbeeld bij live-optredens. Ook in haar geprogrammeerde kunst stelt ze vragen over deze interactie.
    • Dr. Annet van Royen is kinderarts-immunoloog/-reumatoloog in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Haar onderzoek richt zich op verkrijgen van nieuwe inzichten in, en de verbetering van diagnostiek en behandeling van zeldzame auto-immuunziekten bij kinderen. Zij is opleidingscoördinator van de medische research master SUMMA.