Webinars uit het verleden
Er zijn door het Centre for Academic Teaching en partners verschillende webinars en online Q&A's georganiseerd voor docenten.
Met dit aanbod sluiten we aan bij de vraag van docenten. Er zijn onder meer webinars over online toetsing, interactie met studenten en het gebruik van MS Teams.
Webinar/Q&A gemist? Je kunt ze terugkijken via deze pagina.
Hieronder vindt je een overzicht van de webinars die hebben plaatsgevonden.
Datum en tijd: maandag 2 november, 12.45-13.15 uur
Voertaal: NL/EN
This month in the lunchbite: Marieke van der Schaaf and Lars de Vreugd will present the learning analytics dashboard which they developed to help students with study behavior and study progress.
In these strange times of online education it can be difficult to create a learning environment that provides students with optimum support. The THERMOS-project aims to contribute to creating such an environment, by providing students at UU with insight and actionable feedback on their study behavior and progress. Students fill out a questionnaire within a learning analytics dashboard, about motivation, engagement and groupwork skills. By providing a visual representation of their self-assessment scores, students gain insight in which aspects of study behavior are strong and which could improve. If a student wants to improve or work on an aspect, follow-up activities are provided within the dashboard to do so. This academic year a pilot will be run within several study programs (e.g. Educational sciences, Biomedical sciences and Information sciences).
Do you want to hear more about this subject or do you have ideas about the teacher role in study behavior of the students? Please join Marieke and Lars in this webinar!
Datum en tijd: dinsdag 3 november, 10.00 - 11.00 uur
Voertaal: NL/EN
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. In deze sessie beantwoorden we je vragen over MS Teams. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van Teams, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s?
Deze sessie heeft de vorm van een vragenuur en vindt plaats op 3 november. MS Teams expert Lana Hoekstra (Educate-it) en onderwijskundig adviseur Karin Smit (Onderwijsadvies & Training) zijn aanwezig om vragen over Teams te beantwoorden. Dit kunnen zowel technische vragen zijn (hoe ga ik uiteen in break out rooms) of meer didactische (hoe stimuleer ik interactie in een werkgroep in MS Teams).
Datum en tijd: donderdag 5 november, 10.00 - 11.30 uur
Voertaal: NL/EN
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. Je wilt je studenten feedback geven of studenten elkaar peerfeedback laten geven. Wat zijn manieren om dit online of in een hybride onderwijssituatie te doen?
In dit webinar ontwerp je een (peer)feedbackproces dat past in jouw eigen onderwijssituatie. Je leert hoe je (digitale) feedback effectief kunt toepassen en kunt inzetten om het leerproces van studenten te optimaliseren. Het gaat dus met name om het inzetten van (peer)feedback om je eigen onderwijsdoelen te bereiken. Daarnaast is er aandacht voor de praktische en technische kant en worden digitale (peer)feedbacktools die door Educate-it ondersteund worden toegelicht.
Dit webinar wordt verzorgd door onderwijskundig adviseurs Nanette Verhulst en Annet van der Riet.
Datum en tijd: dinsdag 10 november, 13.30 - 15.00 uur
Voertaal: NL/EN
Toetsing op afstand: hoe pak je het aan? Welke mogelijkheden zijn er? Onderwijskundige adviseurs en deskundigen van Onderwijsdvies & Training (O&T) en Educate-it staan voor je klaar om je van didactische én praktische informatie te voorzien en je vragen te beantwoorden. Alle vragen die niet direct te beantwoorden zijn, nemen we mee en zoeken we voor je uit.
Datum en tijd: donderdag 12 november, 11.00 - 12.30 uur
Voertaal: NL/EN
In dit webinar gaan we in op verschillende elementen waarmee je een online werkgroep goed kunt laten verlopen. Hoe organiseer je een leuke kennismaking, hoe stimuleer je interactie met je studenten en welke werkvormen zijn geschikt voor in een online sessie? Je gaat zelf aan de slag met interactieve opdrachten en je krijgt handvatten om een goede online werkgroep te verzorgen.
Datum en tijd: donderdag 12 november, 15.30 - 17.00 uur
Voertaal: NL/EN
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. Een manier om de interactie met en betrokkenheid van studenten te verhogen is hen kennisclips te laten maken.
Lees meer over de effecten van het inzetten van door studenten gemaakte kennisclips als toetsmogelijkheid in het artikel ‘Student-generated video creation for assessment: can it transform assessment within Higher Education?
In dit webinar worden twee cursussen toegelicht waarin de geschreven toets vervangen is door te beoordelen kennisclips. Daarnaast worden do’s en don’ts bediscussieerd en aandacht besteed aan het beoordelen van deze kennisclips.
Het webinar wordt verzorgd door onderwijskundig adviseur Elma Zijderveld.
Datum en tijd: donderdag 12 november 2020, 16.00-18.00 uur
Het Teaching & Learning Lab organiseert iedere maand een inspiratiecafé. Afwisselend komt daar een verhaal van een docent, een student of een interessante onderwijstool aan bod. Maar bovenal is er gelegenheid om met collega’s van gedachten te wisselen over onderwijs. Op 12 november hebben we maar liefst 5 sprekers en focussen we ons helemaal op Lab-onderwijs.
De afgelopen tijd hebben we in het onderwijs voor allerlei uitdagingen gestaan, maar het online maken van lab-onderwijs was wel een van de grotere. Hoe simuleer je het uitvoeren van een experiment online? Kan dat überhaupt? Twee tools binnen de UU geven aan hiervoor gedeeltelijke oplossingen te bieden en tijdens dit Inspiratiecafé geven we hen en de docenten die het momenteel gebruiken de ruimte om hierover te vertellen.
Labster is een tool die hier al lange tijd geleden op in is gesprongen en kant-en-klare virtuele labsimulaties aanbiedt. De student klikt online als het ware door een soort game heen, waarin de student reageerbuisjes klaarzet, door een microscoop kijkt, stoffen bij elkaar voegt etc. In deze simulaties kan de student ook fouten maken en kan er bijv. zomaar een brandje in het lab ontstaan :O
Alexander Mortensen werkt al langere tijd bij Labster en vertelt je er graag meer over. Bas Defize deelt daarnaast zijn ervaringen als docent met deze tool. Hij heeft Labster meerdere malen ingezet in zijn cursus en vertelt je graag over de voor- en nadelen.
Manoe Janssen & Roel Maas-Bakker kozen voor een ander alternatief in hun cursus; de tool LabBuddy. LabBuddy is een online applicatie voor het voorbereiden en uitvoeren van experimenten. Het biedt mogelijkheden voor het bijhouden van een labjournaal, het opzetten van een onderzoeksopzet en nog veel meer. Samen met Elly Langewis en Janine Geerling hebben Manou & Roel in periode 4 hun labonderwijs grotendeels aan geboden via LabBuddy. Roel, Elly en Janine sluiten alle drie aan en vertellen over hun ervaringen en de mogelijkheden die het programma wellicht voor jou kan bieden.
Geef jij lab onderwijs en wil je graag beter voorbereide studenten in je cursus? Of ben je op zoek naar interessante online mogelijkheden ter vervanging van gedeeltes van je lab onderwijs? Of ben je gewoon benieuwd naar deze toffe online mogelijkheden? Dan zien we je 12 november 16.00 uur in Teams! Tot dan.
Heb jij zelf een inspirerend verhaal dat je graag tijdens een van de komende Inspiratiecafés wil delen? Mail dan vooral jouw idee/voorstel naar m.a.mangnus@uu.nl!
Datum en tijd: donderdag 19 november, 11.00 - 12.45 uur
Voertaal: NL/EN
In deze workshop krijg je een aantal vuistregels waaraan een goede MC-toets en toets met open vragen moet voldoen. In een oefening kijken we samen kritisch naar de kwaliteit van jouw eigen toetsvragen, zodat je deze kunt verbeteren en goede vragen kunt ontwikkelen. Daarnaast leer je hoe je je eigen toetsvragen in Remindo kunt zetten en hoe je een toets op kunt bouwen. Tevens laten we zien hoe je vragen kunt hergebruiken in andere toetsen. Zo kun je een itembank opbouwen waar je jarenlang profijt van kunt hebben.
Datum en tijd: dinsdag 1 december, 11:00-12:30 uur
Voertaal: NL/EN
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. In deze sessie beantwoorden we je vragen over interactie in het online onderwijs. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van interactie, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Volg dan deze sessie over interactie in het online onderwijs.
Tijdens deze sessie gaan we in op het stimuleren van interactie in online onderwijs. We zullen kijken naar docent-student interactie en naar interactie tussen studenten onderling. We gaan hierbij in op de kennismaking en op verschillende werkvormen die je kunt toepassen om interactie te stimuleren en studenten te activeren. Deze sessie wordt verzorgd door onderwijskundig adviseurs Sanne Scheurs en Annet van der Riet. Ook docent Stef Dingmans deelt zijn ervaringen.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Datum en tijd: donderdag 3 december, 09:30-11:00 uur
Voertaal: NL/EN
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. Ben je op zoek naar een tool die het (peer)feedbackproces faciliteert of wil je kennisclips of artikelen interactiever aanbieden aan studenten? In deze praktische toolworkshop laten we het gebruik en de mogelijkheden van Feedbackfruits zien.
FeedbackFruits biedt door middel van een plugin in Blackboard verschillende tools aan op het gebied van online interactie. Zo kun je met de tool Interactive document of Interactive video documenten of video’s uploaden waarbij discussieonderwerpen, oefenvragen en opmerkingen toegevoegd kunnen worden. Studenten kunnen daardoor actief met de inhoud van de content aan de slag. Ook zijn er tools beschikbaar waarmee je het (peer)feedbackproces online makkelijker kunt inzetten. Tijdens de workshop laten we de mogelijkheden zien zodat je daarna een weloverwogen keuze kunt maken voor de specifieke werkvorm die je wilt toepassen in jouw onderwijs.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Datum en tijd: donderdag 3 december, 11.00 - 12.45 uur
Voertaal: NL/EN
Wil je weten hoe je een toets in Remindo moet analyseren? Wat moet je doen als je toets slecht is gemaakt, of als veel studenten een vraag goed of juist fout hebben gemaakt? Heeft de toets een onderscheidend vermogen: dus differentieert de toets tussen goede en minder goede studenten? Hoe interpreteer je de psychometrische waarden (P, Cronbachs Alfa, Rit, Rir, Rat, Rar)? In deze workshop gaan we met deze vragen aan de slag.
Na afloop kun je:
- Een toetsanalyse in Remindo interpreteren
- Eventuele problemen met de toets signaleren aan de hand van de analyse
- Slechte vragen herkennen en verbeteren voor een volgende keer
- De voor- en nadelen benoemen van:
- het achteraf verwijderen van vragen
- het aanpassen van de antwoordsleutel
- het aanpassen van de cesuur
Deze workshop werd gegeven door Mirne Cammen, Matthias van Veen, Ruben van Riel.
Datum en tijd: donderdag 3 december, 15.00 - 16.30 uur
Voertaal: NL
Studenten denken, lezen, kijken en navigeren op 1000 verschillende manieren door apps, websites en digitale systemen. Maar hoe doen studenten met een auditieve of visuele beperking dat, die geen geluid kunnen horen of teksten, afbeeldingen en video’s kunnen zien? Wat als studenten dyslexie hebben, autisme of een andere ondersteuningsvraag?
Digitale toegankelijkheid kan voor studenten het verschil maken om wel of niet te kunnen studeren. Dat geldt zeker in deze tijd, nu meer online les gegeven wordt. Studenten moeten toegang hebben tot lesmateriaal, maar ook tot informatie op de website en blackboard. Iedereen binnen de UU kan een steentje bijdragen om digitaal toegankelijker te worden. Hoe? Dat komt aan bod in deze sessie, verzorgd door Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO). Aan bod komt o.a. wat digitale toegankelijkheid inhoudt, waarom en voor wie het zo belangrijk is, welke wettelijke kaders gelden, wat je zelf kan doen en aan welke stappen je moet denken om samen digitaal toegankelijk te blijven.
Datum en tijd: maandag 7 december, 12.15 - 12.45 uur
Voertaal: NL/EN
Tijdens de maandelijkse lunchbites delen we onderzoek naar onderwijsinnovaties vanuit de UU en vertalen we dit naar de onderwijspraktijk. In deze sessie staat Zelfgestuurd leren centraal. De meeste studenten hebben in hun middelbare schoolloopbaan weinig geleerd over hoe zij hun leren kunnen sturen. In deze webinar gaat Dr. Steven Raaijmakers met jou en de andere deelnemers in op de vraag hoe docenten studenten kunnen ondersteunen bij het sturen van hun eigen leerproces? Steven zal een kort overzicht geven van de wetenschappelijk literatuur en daarna gaan we gezamenlijk op zoek naar ideeën hoe de ondersteuning er in de praktijk uit zou kunnen zien.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Deze sessie wordt gegeven door Dr. Steven Raaijmakers.
Datum en tijd: dinsdag 8 december, 14.00 - 15.00 uur
Voertaal: NL/EN
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. In deze sessie beantwoorden we je vragen over tentamineren op afstand. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van toetsing, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s?
Onderwijskundig adviseurs Frans Prins en Claudy Oomen geven tips over het maken van een alternatief toetsplan, voor als je geen gebruik kunt maken van online proctoring en je niet op locatie kunt toetsen.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Deze sessie wordt gegeven door Frans Prins en Claudy Oomen.
Datum en tijd: donderdag 10 december, 09.30 - 11.00 uur
Voertaal: NL/ENG
Sta jij voor de uitdaging om een college te geven waaraan zowel studenten op locatie als studenten op afstand deelnemen? Heb jij behoefte aan praktische tips of aandachtspunten waar je rekening mee moet houden in een dergelijke hybride onderwijssituatie? Of heb je vragen over hoe je hierbij kunt werken met groepsopdrachten of discussies tussen studenten? Tijdens deze webinar nemen de collega’s van Onderwijsadvies en training en Educate-it je mee in de beantwoording van al deze vraagstukken.
Na afloop...
- Heb je meer praktische kennis voor het geven van hybride onderwijs
- Kun je een overwogen keuze maken voor werkvormen voor je eigen hybride onderwijssituatie
Datum en tijd: donderdag 10 december, 11.00 - 12.45 uur
Voertaal: NL/EN
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs.
In de vijfde week van ieder blok wordt een workshop ‘Haal meer uit digitaal toetsen: multimedia en andere vraagtypes gegeven’. In deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden die Remindo biedt om te toetsen met vernieuwende vraagvormen en multimedia. Aan de hand van voorbeelden bespreken we de ins en outs van de verschillende vraagtypes die Remindo biedt. Na afloop kun je een weloverwogen keuze maken voor multimedia en vernieuwende vraagvormen in Remindo.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Datum en tijd: donderdag 10 december, 16.00 - 18.00 uur
Voertaal: ENG
Het Teaching & Learning Lab organiseert iedere maand een inspiratiecafé. Afwisselend komt daar een verhaal van een docent, een student of een interessante onderwijstool aan bod. Maar bovenal is er gelegenheid om met collega’s van gedachten te wisselen over onderwijs.
Microsoft Teams, voor maart gebruikte nog bijna niemand het en nu kan je er in het onderwijs niet meer omheen. Waar de een allang blij is dat zijn/haar microfoon en camera tijdens een meeting werken, is de ander al weer bezig met allerlei geavanceerde features. Tot die laatste groep behoort ook Sjors Overman, universitair docent aan de USBO.
Sjors besloot zijn ervaringen te delen in de vorm van korte video’s die hij deelt via Microsoft Stream externe link. In deze video’s deelt hij tips en tricks over onder andere break-out rooms, opdrachten in Teams, maar ook over het gebruik van de dynamische onderwijszaal.
Benieuwd hoe je Teams nog beter in kan zetten voor jouw onderwijsdoelen? Of gewoon op zoek naar die ene gouden tip om Microsoft Teams voor jou te laten werken? Dan zie ik jou op 10 december om 16.00 uur! Hopelijk tot dan.
Heb jij zelf een inspirerend verhaal dat je graag tijdens een van de komende Inspiratiecafés wil delen? Mail dan vooral jouw idee/voorstel naar m.a.mangnus@uu.nl!
Geïnteresseerd in mogelijke andere webinars of bijeenkomsten? Bekijk dan hier externe linkwelke andere online sessies je als docent eventueel ook kunt bijwonen.
Datum en tijd: maandag 15 februari, 11.30 - 12.30 uur
Voertaal: NL/EN
In deze webinar gaan we in op het vormgeven van een online hoorcollege. Hoe bereid je studenten goed voor? Hoe zorg je dat ze de juiste verwachtingen hebben en houd je studenten betrokken? Onderwijskundigen Jessica Hegeman en Maryse Leloup geven advies en tips over hoe je vormgeeft aan een online hoorcollege. Na deze workshop weet je hoe je:
- Verwachtingen van studenten goed bijstelt
- Ze voorbereidt op wat gaat komen
- Studenten betrokken houdt
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Datum en tijd: dinsdag 16 februari, 15:00 - 16:00 uur
Voertaal: NL
Tijdens deze webinar gaan we in op vraagstukken rondom het implementeren van ‘samenwerken’ in jouw onderwijs en hoe je effectieve samenwerking tussen studenten in een online omgeving kunt bewerkstelligen. Wat zijn de tips en trics en met welke factoren moet je rekening houden tijdens groepsleeractiviteiten? Ook hoor je meer over tools die het samenwerken kunnen faciliteren.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Deze sessie wordt gegeven door Ivana Brasileiro Reis Pereira en Laurien Jansen.
Datum en tijd: donderdag 18 februari, 11.00 - 12.45 uur
Voertaal: NL/EN
Meld je nu aan voor de workshop Doeltreffend Digitaal Toetsen
In deze workshop krijg je een aantal vuistregels waaraan een goede MC-toets en toets met open vragen moet voldoen. In een oefening kijken we samen kritisch naar de kwaliteit van jouw eigen toetsvragen, zodat je deze kunt verbeteren en in de toekomst goede vragen kunt ontwikkelen. Verder gaan we praktisch aan de slag: Je leert hoe je je eigen toetsvragen in Remindo kunt zetten en hoe je een toets op kunt bouwen. Tevens laten we zien hoe je vragen kunt hergebruiken in andere toetsen. Zo kun je een itembank opbouwen waar je jarenlang profijt van kunt hebben.
In de workshop ga je aan de slag met eigen vragen. Neem een eigen toets (of toets om te oefenen) mee naar de workshop! Ook is het nodig om een eigen laptop mee te nemen.
Inschrijven is mogelijk tot de maandag voorafgaand aan de workshop.
Are you an English speaking teacher and are you interested in this workshop? You can fill in the form as well, please mention that you prefer the workshop in English. We will then see if we can provide the workshop in English, or we will schedule an individual meeting with you.
Datum en tijd: donderdag 18 februari, 14.30 - 15.30 uur
Voertaal: NL/ENG
We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. In deze sessie beantwoorden we je vragen over tentamineren op afstand. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van toetsing, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s?
Meld je nu aan voor de Q&A over online toetsing
Onderwijskundige adviseurs en deskundigen Frans Prins (Onderwijsadvies & Training (O&T) en Matthias van Veen (Educate-it ) staan voor je klaar om je van didactische én praktische informatie te voorzien en je vragen te beantwoorden. Alle vragen die niet direct te beantwoorden zijn, nemen we mee en zoeken we voor je uit. De Q&A wordt afhankelijk van de taalvoorkeur van de deelnemers in het Engels of Nederlands gegeven.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Datum en tijd: dinsdag 2 maart, 10.00 - 10.30 uur
Voertaal: NL/ENG
In deze sessie gaan we opnieuw in gesprek met Sanne Frequin, Sanne is lid van de TAUU raad en docent bij de faculteit Geesteswetenschappen en was in maart de eerste docent die bij onze Q&A's te gast was. Hoe gaat het intussen met haar online onderwijs? Wat heeft zij tijdens de lockdown geleerd? Aan de hand van vragen van docenten deelt Sanne haar tips over online onderwijs op het gebied van organisatie, techniek en het betrokken houden van studenten.
Datum en tijd: donderdag 4 maart, 11:00 - 12:45 uur
Voertaal: NL/ENG
Wil je weten hoe je een toets in Remindo moet analyseren? Wat moet je doen als je toets slecht is gemaakt, of als veel studenten een vraag goed of juist fout hebben gemaakt? Heeft de toets een onderscheidend vermogen: dus differentieert de toets tussen goede en minder goede studenten? Hoe interpreteer je de psychometrische waarden (P, Cronbachs Alfa, Rit, Rir, Rat, Rar). In de workshop een toets analyseren in Remindo gaan we met deze vragen aan de slag.
DOELSTELLINGEN
Na afloop kun je:
- Een toetsanalyse in Remindo interpreteren
- Eventuele problemen met de toets signaleren aan de hand van de analyse
- Slechte vragen herkennen en verbeteren voor een volgende keer
- De voor- en nadelen benoemen van:
- het achteraf verwijderen van vragen
- het aanpassen van de antwoordsleutel
- het aanpassen van de cesuur
Are you an English speaking teacher and are you interested in this workshop? You can fill in the form as well, please mention that you prefer the workshop in English. We will then see if we can provide the workshop in English, or we will schedule an individual meeting with you.
Datum en tijd: dinsdag 9 maart, 14.00 - 14.30 uur
Voertaal: NL/EN
In deze Q&A gaan we in gesprek met Nelleke Veenema. Als docent bij Diergeneeskunde heeft zij aan het begin van het academisch jaar de Honours Teacher of the Year Award in ontvangst genomen. Haar studenten hebben haar genomineerd omdat zij met creatieve oplossingen kwam in plaats van de gebruikelijke methodes te volgen. Zo heeft zij bijvoorbeeld haar studenten online geleerd hoe je een zwangere koe moet opereren. Wil je weten hoe Nelleke het geven van online onderwijs heeft aangepakt? Kom dan naar deze sessie!
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Datum en tijd: donderdag 11 maart, 13.00 - 14.00 uur
Voertaal: ENG
Teaching an international classroom online requires a methodological shift because it does not only affect teaching performance but also has an impact on the interaction with and among students. We will discuss the didactic implications for teaching online as well as for teaching an international classroom. In this session we will provide you with didactic tips and tricks for how to create a safe learning environment for your (online) students and for encouraging online interaction between Dutch and international students.
The session is hosted and presented by Gemma Corbalan Perez (Educational Consultancy and Training) and Aleid de Jong (Educate-it).
If you are unable to attend this session, we may be able to provide you with individual advice or support. Please contact Teaching Support. You can find all tips and sessions on distance learning here.
Datum en tijd: maandag 15 maart, 12.00 - 12.45 uur
Voertaal: ENG/NL
Je kent het vast: je hebt als docent fantastische feedback gegeven, maar je ziet er weinig van terug in de latere documenten. Het lijkt wel of je feedback linea recta naar het feedbackkerkhof is gestuurd. Of je nu docentfeedback of peerfeedback in je cursus inzet, het is altijd maar de vraag of de studenten écht iets met de feedback gaan doen. Hoe kan dit beter?
In deze sessie nemen Renske de Kleijn (Onderwijscentrum UMC), Rianne Poot (Centre for Entrepreneurship) en Lindy Wijsman (Onderwijsadvies en Training) u mee op een stoomcursus Student Feedback Literacy. In 45 minuten wordt ingegaan hoe je studenten kunt helpen om beter aan de slag te gaan met jouw en elkaars feedback.
Zet studenten aan het feedbackroer, door ze goede feedbackvragen te laten stellen en door ze te laten terugkoppelen wat ze met de feedback hebben gedaan. Wil jij weten hoe de acroniemen SUPER, POWER en CLOSER jouw studenten kunnen helpen? En hoe je sensemaking en deep learning via (peer)feedback kunt bevorderen? Kom dan naar Tips & Tricks voor Student Feedback Literacy!
Sessiegevers: Renske de Kleijn, Rianne Poot en Lindy Wijsman
Datum en tijd: dinsdag 16 maart, 15.00 - 16.30 uur
Voertaal: NL/ENG
Sta jij voor de uitdaging om een college te geven waaraan zowel studenten op locatie als studenten op afstand deelnemen? Heb jij behoefte aan praktische tips of aandachtspunten waar je rekening mee moet houden in een dergelijke hybride onderwijssituatie? Of heb je vragen over hoe je hierbij kunt werken met groepsopdrachten of discussies tussen studenten? Tijdens deze webinar nemen de Sanne Schreurs van Onderwijsadvies en training en Annet van der Riet vanuit Educate-it je mee in de beantwoording van al deze vraagstukken.
Na afloop:
- Heb je meer praktische kennis voor het geven van hybride onderwijs
- Kun je een overwogen keuze maken voor werkvormen voor je eigen hybride onderwijssituatie
Datum en tijd: dinsdag 13 april, 11.00 - 12.00 uur
Voertaal: ENG/NL
Increasingly criticism has been expressed around the modular, summative assessment approach. It appears that students are learning for the test, showing superficial learning behavior. As an alternative, programmatic assessment offers a framework aiming to optimize the learning function of assessment. In this webinar, Marlies van Beek (O&T) and Lubberta de Jong (Educate-it) will introduce you to the underlying principles of programmatic assessment and provide you with practical examples of how these principles can be integrated.
Programmatic assessment focusses on the learning function of assessment, in combination with longitudinal monitoring of students. In programmatic assessment each assessment does not result in a pass/fail decision but provides meaningful feedback to the learner. As well as creating a longitudinal follow-up and fostering of self-directed learning, programmatic assessment offers a coherent assessment programme.
Interested in programmatic assessment? Take a look at the CAT Special Interest Group on this topic.
If you are unable to attend this session, we may be able to provide you with individual advice or support. Please contact Teaching Support. You can find all tips and sessions on distance learning here.
Datum en tijd: dinsdag 13 april, 11.30 - 12.30 uur
Voertaal: ENG/NL
In dit webinar leer je alles over het nieuwe ‘Videoplatform UU’: een omgeving van de Universiteit Utrecht waarbinnen je gemakkelijk kennisclips kunt opnemen, bewerken en delen met studenten. Experts van Educate-it en ITS laten je zien hoe het platform werkt, hoe je kunt inloggen en welke functionaliteiten het platform biedt.
Voor uitgebreidere (didactische) informatie over hoe je een kennisclip kunt maken in het ‘Videoplatform UU’, kan je ook de webinar ‘Kennisclips maken in het ‘Videoplatform UU’ volgen op 15 april.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Sessiegevers: Davitze Könning, Lana Hoekstra, Irma Mulder
Datum en tijd: donderdag 15 april, 15.00 - 16.00 uur
Voertaal: ENG/NL
In dit webinar leer je wat een goede kennisclip is en wat de verschillende manieren zijn waarop je een kennisclip kunt maken. Tevens wordt er aandacht besteed aan hoe je een kennisclip doeltreffend kunt inzetten in je onderwijs. Er is hierbij speciale aandacht voor het nieuwe ‘Videoplatform UU’: een omgeving van de Universiteit Utrecht waarbinnen je gemakkelijk kennisclips kunt opnemen, bewerken en delen met studenten.
Deze sessie zal gepresenteerd worden door adviseurs van Onderwijsadvies & Training (O&T) en Educate-it.
Als je meer informatie wilt over de basisfunctionaliteiten in het ‘Videoplatform UU’, hoe je kunt inloggen, bijvoorbeeld, of hoe het platform werkt, dan kan je de webinar ‘Het nieuwe ‘Videoplatform UU’: een demonstratie’ volgen op 13 april.
Mocht je op dit moment verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.
Sessiegevers: Elma Zijderveld, Liesbeth van de Grint, Aleid de Jong