Scholarship of Teaching and Learning

Onderzoekers hebben taken op het gebied van onderzoek, onderwijs, maatschappelijke impact en leiderschap. De Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) houdt in dat docenten hun eigen onderwijs op een wetenschappelijke manier benaderen om te ontdekken waar ruimte zit voor versterking van hun onderwijs. Het bevindt zich op het snijvlak van onderwijs en onderzoek.

Het doel van SoTL is om docenten inzicht te geven in het leren van studenten en hun eigen ontwikkeling als docent te bevorderen. Bij SoTL onderzoeken docenten hun eigen onderwijs. Een SoTL-project heeft vijf basisprincipes, zoals geformuleerd door Peter Felten in “Principles of Good Practice in SoTL”:

  1. Het bouwt voort op bestaande kennis.
  2. Het onderzoekt hoe studenten leren.
  3. Het is methodologisch goed doordacht.
  4. De resultaten worden publiekelijk gedeeld.
  5. Studenten worden indien mogelijk ook betrokken bij SoTL.

Wat mogen docenten verwachten van het Centre for Academic Teaching and Learning?

  • We organiseren activiteiten om docenten te informeren over hoe ze een SoTL-project kunnen opzetten.
  • We financieren SoTL-projecten met behulp van de SoTL grants.
  • We delen van best practices opgedaan bij het doen van SoTL-onderzoek.
  • We bieden onderwijskundig advies bij het plannen en uitvoeren van SoTL-onderzoek.

Utrecht Roadmap voor SoTL

De Utrecht Roadmap for Scholarship of Teaching and Learning (UR-SoTL) neemt je in acht stappen mee in het opzetten van een (eerste) SoTL-onderzoek. Je leert kritisch na te denken over je onderwijs en het effect daarvan op studenten. Tips en vragen helpen je ideeën om te zetten in praktijkgericht onderzoek.

Download de roadmap hier
Lees hier een artikel over de Utrecht Roadmap