Subsidie voor innovatie
De onderstaande subsidies richten zich op het verbeteren van onderwijs, waarbij het accent ligt op ontwikkeling van onderwijs. Wil je je onderwijs onderzoeken? Kijk dan hier.
De Universiteit Utrecht hecht grote waarde aan onderwijsinnovatie en wil uitstekend onderwijs en goed docentschap graag waarderen. Om dat te stimuleren bestaat sinds 2013 het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs. Jaarlijks is twee miljoen euro beschikbaar voor ondersteuning van onderwijstalent en onderwijsinnovaties. Succesvolle voorbeelden uit de afgelopen jaren lagen bijvoorbeeld op het gebied van (digitale) didactiek & toetsing, activerend leren, matching & selectie, honoursonderwijs en de vernieuwing van de masterfase. Er bestaat zowel een universitair als facultair deel.
Zie hier voor meer informatie over het UU Universitair Stimuleringsfonds Onderwijs (USO).
Het Senior Fellow Programma is voor een selecte groep docenten beschikbaar met het doel om educatief leiderschap te versterken binnen de universiteit en om het aantal hoogleraren met onderwijs als aandachtsgebied te verhogen. Met dit programma wil de Universiteit Utrecht goed onderwijs belonen en benadrukken dat ook carrière gemaakt kan worden door middel van excellent onderwijs, naast carrièremogelijkheden door excellent onderzoek. Het programma is ook bedoeld om onderwijsinnovatie te stimuleren en het totale niveau van academisch onderwijs te verhogen. De Senior Fellows spelen een cruciale rol in het verbeteren van onderwijs binnen de universiteit. Ze zijn de inspiratie voor collega’s.
Zie hier voor meer informatie over het UU Senior Fellow Programma.
Er is subsidie beschikbaar voor alle activiteiten die te maken hebben met het direct vergroten van het aanbod van Onderwijs voor Professionals van de Universiteit Utrecht. Een project komt in aanmerking voor subsidie als de doelgroep 23 jaar of ouder is (tot aan AOW-leeftijd), werkend of werkzoekend is in Nederland en het om post-initieel onderwijs gaat. Faculteiten en strategische thema’s kunnen een aanvraag voor ondersteuning doen, in de vorm van een geldelijke bijdrage of inzet van expertise. Dit gebeurt op basis van dual commitment.
Kijk op intranet voor meer informatie over de UU subsidie Onderwijs voor Professionals of mail naar ovp@uu.nl.
Docenten met een idee om het academisch onderwijs meer inclusief te maken, kunnen hiervoor een bijdrage aanvragen bij het Stimuleringsfonds Diversiteit en Inclusie. Met dit fonds stelt de Universiteit Utrecht jaarlijks een bedrag beschikbaar voor projecten en activiteiten die de universitaire diversiteit en inclusie bevorderen. Het fonds is een initiatief van de Taskforce Diversiteit en Inclusie.
Zie hier voor meer informatie over het UU Stimuleringsfonds Diversiteit en Inclusie.
Het Comeniusprogramma is een landelijk stimuleringsprogramma voor onderwijsvernieuwing dat door het Nationaal Regieorgaan Onderzoek (NRO) wordt uitgevoerd. Het stelt docenten in staat om hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. De Minister van Onderwijs wil hiermee excellent en bevlogen docentschap zichtbaar waarderen door een bijdrage te leveren aan meer gevarieerde carrières van docenten en onderzoekers op hogescholen en universiteiten. Jaarlijks kunnen docenten voorstellen indienen. Het Comeniusprogramma biedt de volgende beurzen aan: Teaching Fellows, Senior Fellows en Leadership Fellows. De ‘Fellows’ worden onderling onderscheiden: niet op basis van kwaliteit als docent en onderwijsleider, maar op basis van ervaring en de reikwijdte van hun impact op het onderwijs. Bron: https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/comeniusprogramma/
Zie hier voor meer informatie over het NRO Comeniusprogramma.
De Universiteit Utrecht wil studenten opleiden die bijdragen aan een betere wereld en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Ben je docent en wil je meer maatschappelijke betrokkenheid in je onderwijs? Ga dan de samenwerking aan met een externe partner en ontwikkel je onderwijs. Om je op weg te helpen kun je nu een subsidie aanvragen vanuit het ondersteuningsfonds voor Community Engaged Learning (CEL). Je kunt een subsidie aanvragen van maximaal 4000 euro voor een onderwijsproject dat gericht is op het (verder) ontwikkelen van CEL aan de Universiteit Utrecht.
Lees hier meer over het ondersteuningsfonds.
Het stimuleringsfonds interdisciplinair onderwijs richt zich op verschillende aspecten van interdisciplinair onderwijs. Deze call zou bij moeten dragen aan het verbeteren van de kwaliteit van interdisciplinair onderwijs en om ‘wat werkt’ blijvend in te bedden in de gekozen of een bredere context. Ook richt de call zich op het verder toewerken naar ‘werkend’ interdisciplinair onderwijs: studenten bereiken de leerdoelen of eindtermen, (toekomstige) docenten weten wat zij moeten doen in de beschikbare tijd, er is minder druk op de ondersteuningsorganisatie.
Lees hier meer over de call voor interdisciplinaire projecten.
De Universiteit Utrecht wil het beste onderwijs bieden en ziet daarin meerwaarde voor data-gedreven inzichten die helpen om de kwaliteit van het primaire onderwijsproces te verhogen. Om dat te stimuleren bestaat sinds 2021 het team Learning Analytics, dat studenten en medewerkers ondersteunt bij het initiëren, uitvoeren, en evalueren van data-gedreven projecten. Denk aan vragen als: Hoe doorlopen studenten het curriculum van mijn onderwijsprogramma? Wanneer en hoe gebruiken studenten de cursusmaterialen binnen mijn cursus? Hoe bieden we studenten meer inzicht in hun eigen studiegedrag?
Het projectteam biedt geen monetaire middelen, maar wel tijd en expertise als het gaat om onderwijskundig advies, privacygerelateerde zaken, en ondersteuning bij de technische ontwikkeling van tooling. Projectaanvragen kunnen doorlopend worden ingediend en worden stapsgewijs behandeld via het Learning Analytics Stappenplan. Zie hier voor voorbeelden van projecten en hier voor het Stappenplan, of mail naar learninganalytics@uu.nl.
Voor advies bij het selecteren van het juiste subsidieprogramma en hulp bij het schrijven van een subsidieaanvraag kunnen docenten bij het Centre for Academic Teaching and Learning terecht.