SoTL Grants

Wil je een mogelijke oplossing testen voor een probleem dat je in je onderwijs hebt ervaren, een nieuwe onderwijspraktijk uitproberen of beter begrijpen hoe studenten leren binnen jouw onderwijscontext? Een systematische en op onderzoek gebaseerde benadering van deze vragen, volgens de principes van Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), zal jouw (kennis van de) onderwijspraktijk en het leren van je studenten verbeteren.

Achtergrond en doel

De Utrecht University Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) Grant is bedoeld om docenten die hun eigen onderwijspraktijk systematisch en zinvol willen onderzoeken, te stimuleren en te ondersteunen. Docenten worden uitgenodigd hun eigen lespraktijk onder de loep te nemen, het leren van hun studenten te verbeteren, hun successen en mislukkingen vast te leggen en bovendien hun ervaringen te delen zodat anderen op hun bevindingen kunnen reflecteren. De SoTL-beurzen zijn bedoeld voor alle docenten, zowel beginnende als meer ervaren docenten. Je kunt een aanvraag indienen voor kleine (bv. één college of seminar) en wat grotere (bv. een hele cursus of een groot deel van een cursus) projecten waar je bij betrokken bent.

De belangrijkste vereisten zijn dat de aanvraag verband houdt met de eigen praktijk in de klas en dat het gaat om een systematische en op onderzoek gebaseerde (SoTL) benadering van het onderwijs.

Richtlijnen

 

    Het aanvraagformulier en de criteria sluiten aan bij de eerste vier stappen van de Utrecht Roadmap for Scholarship of Teaching and Learning (zie hierboven). Voor meer informatie over de specifieke kenmerken van de roadmap of mogelijkheden voor advies en/of begeleiding bij het schrijven van de SoTL grant, kunt je contact opnemen met het Centre for Academic Teaching and Learning (cat@uu.nl). Voorbeelden van eerder toegekende SoTL-projecten zijn hier te vinden.

    Set-up

    Twee keer per jaar kun je een SoTL aanvraag indienen (deadlines zijn 25 oktober en 4 april). De belangrijkste eisen zijn dat de aanvraag gerelateerd is aan je eigen onderwijspraktijk en gebaseerd is op een SoTL-aanpak: je onderzoekt jouw onderwijs op een methodologisch verantwoorde manier. Je kunt maximaal €10.000,- aanvragen. Maximaal €5.000,- kan worden toegekend als uren/tijd voor de SoTL-onderzoeker. Daarnaast kan een maximum van €5.000,- worden besteed aan (studenten)assistentie (bijv. voor ondersteuning bij dataverzameling en -analyse, focusgroepen), materiële kosten (bijv. incidentele uitgaven, computerhardware of -software om het wetenschappelijk project uit te voeren, datatranscriptie, vertaling) en verspreidingskosten (bijv. presenteren van het project op een conferentie, open access kosten). Zowel de uren voor de SoTL-onderzoeker als de andere kosten moeten besteed worden aan het SoTL-onderzoek, en niet aan het ontwerpen of uitvoeren van onderwijs.

    Ingevulde aanvraagformulieren kunnen naar her@uu.nl gestuurd worden, aangaande Rik Vangangelt.

    De subsidie kan gebruikt worden voor:

    • Projectondersteuning, zoals advieskosten voor onderwijskundige expertise (bijv. door Onderwijsadvies & Training) of (student)assistentie (bijv. voor ondersteuning bij dataverzameling en -analyse, focusgroepen). NB Er is geen financiering mogelijk voor het dekken van (onderwijs)uren van de aanvrager; dat dient door de afdeling en/of het onderwijsprogramma te worden gedekt (aanvullende financiering kan worden gezocht in EMP of (facultaire) USO).
    • Materiële kosten die voor het project gemaakt worden, zoals bijkomstige kosten (bijv. fotokopieën, telefoon, portokosten), computer hardware of software die nodig zijn om het project uit te voeren, transcriptie, vertaling of catering voor het organiseren van externe vergaderingen of focusgroepen. NB Alleen bijkomstige kosten kunnen worden gefinancierd. Dat wil zeggen, kosten die geen deel uitmaken van de kosten om het onderwijs te verzorgen (kosten voor het verzorgen van onderwijs moet door het onderwijsprogramma of de afdeling worden gedekt).
    • Andere onderbouwde verzoeken voor kostendekking zijn bespreekbaar.

    Door een project toe te laten, accepteren de aanvragers dat de resultaten aan het eind van het project gedeeld worden door:

    • het schrijven van een kort verslag dat zal worden gepubliceerd op de CAT-website, in abstract- en/of posterformaat
    • het inzenden van (een abstract van) dit verslag voor de Utrecht SoTL Conferentie
    • (optioneel) het indienen van een abstract, paper of workshop voor andere conferenties
    • (optioneel) het indienen van een paper bij vak- of peer-reviewed tijdschriften
    Download hier het aanvraagformulier