Senior en Principal Fellows
Het Senior Fellow Programma is door de Universiteit Utrecht ontwikkeld om het onderwijskundige leiderschap te versterken. Succesvolle afronding van het programma leidt tot voordracht voor hoogleraar met onderwijs als speciaal aandachtsgebied, en benoeming tot Principal Fellow van het Centre for Academic Teaching and Learning.
De volgende Senior Fellows nemen momenteel deel aan het programma bij het Centre for Academic Teaching and Learning:
Liesbeth Bijlsma
Dr. Liesbeth Bijlsma heeft zich al bewezen als een groot talent als informeel leider in onderwijsvernieuwing en innovatie. Met haar project 'Scaling-up inquiry-based learning (IBL)' wil ze IBL implementeren in grote kennisgedreven curricula om studenten te ondersteunen bij de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden, die hen helpen wetenschappelijk onderbouwde (klinische) keuzes te maken in hun latere professionele rollen. Het project sluit goed aan bij de strategische doelen van de universiteit en kan nuttig zijn voor andere delen van de universiteit, met name voor opleidingen die opleiden voor academische rollen in de beroepspraktijk.
Matthieu Brinkhuis
Dr. Matthieu Brinkhuis wordt gezien als expert in learning analytics en evaluatie en heeft een bewezen track record in sleutelposities in het onderwijs aan zijn faculteit, zoals onderwijsdirecteur van het Applied Data Science Master Programma en voor Continuing Education binnen de Graduate School of Natural Sciences. Met zijn project over Continuing Education (CE) wil hij onderzoeken hoe gezamenlijke programma's met maatschappelijke partners kunnen worden opgezet, waarbij de stap wordt gemaakt van CE voor professionals naar CE met professionals.
Marije Hennus
Dr. Marije Hennus heeft een duidelijke visie op het verbeteren van werkplekleren binnen het medisch curriculum, met als doel studenten beter uit te rusten voor de uitdagingen van de toekomst met haar plannen om werkplekleren te optimaliseren. Naast haar directe focus op medisch onderwijs is Marije actief aan het onderzoeken hoe deze principes kunnen worden uitgebreid naar andere domeinen binnen de universiteit.
Mariëlle Jambroes
Dr. Mariëlle Jambroes is zeer gemotiveerd om de volgende generatie studenten op te leiden tot toekomstige professionals in de gezondheidszorg en hen voor te bereiden op de komende uitdagingen binnen die sector. Mariëlle wil dit doel bereiken door Community Engaged Learning (CEL) te integreren in de curricula van opleidingen in de geneeskunde. Door haar werk in de Faculteit Geneeskunde wil ze bovendien bijdragen aan de universiteitsbrede strategie van CEL.
Alexei Karas
Dr. Alexei Karas is Universitair Hoofddocent Economie bij het University College Roosevelt (UCR). Alexei is gemotiveerd en gepassioneerd om datageletterdheid in het curriculum voor studenten uit alle vakgebieden te introduceren. Alexei wordt beschouwd als een toonaangevend academicus en heeft verschillende leidinggevende functies bekleed. Naast expert in Economie en Wiskunde, is hij ook een uitstekend docent. Zo won hij de UU Docentenprijs 2017, krijgt hij hoog beoordeelde onderwijsevaluaties en experimenteert hij met nieuwe onderwijstechnieken in zijn cursussen.
Brianne Mc Gonigle
Dr. Brianne Mc Gonigle is een zeer gemotiveerde en gepassioneerde academicus die voortdurend op zoek is naar manieren om onderzoek, onderwijs en praktijk in constructieve interactie te brengen. Ze heeft blijk gegeven van leiderschap en innovatie in zowel onderwijs als onderzoek dat de grenzen van disciplines overschrijdt. Met haar project wil ze een Open Source Investigations Lab opzetten dat studenten, docenten en maatschappelijke partners samenbrengt om te werken aan de aanpak van belangrijke mondiale uitdagingen.
Frank van Rijnsoever
Dr. Frank van Rijnsoever is een uitstekende en gepassioneerde docent en onderzoeker met ruime ervaring in het leiden van onderwijsvernieuwingsprocessen. Hij heeft een sterke ambitie om leaders of change (LOC) op te leiden, die hard nodig zijn om de grote maatschappelijke uitdagingen te helpen oplossen. Franks project gaat over "Toelating en beoordeling in het onderwijs aan leaders of change (LOC)". Hij wil evidence-based criteria ontwikkelen op basis waarvan studenten kunnen worden gekoppeld aan passende LOC-programma's en leeractiviteiten, en hun vorderingen kunnen worden beoordeeld.
Christianne Smit
Dr. Christianne Smit heeft de afgelopen jaren met succes de implementatie van complexe veranderingen in het onderwijs geleid. Door haar actieve betrokkenheid bij de universitaire onderwijscommunity levert ze waardevolle bijdragen, bijvoorbeeld bij de vernieuwing van het onderwijsmodel en graduate attributes als persoonlijk leiderschap, reflectie en adaptieve vaardigheden. Als Senior Fellow zet zij zich in voor de bevordering van een studentgericht en transformatief leerklimaat, waarbij het geesteswetenschappelijk perspectief, met nadruk op contextualisering en positionering, centraal staat.
Sebastiaan Steenman
Dr. Sebastiaan Steenman heeft al behoorlijk wat gevorderde ervaring als onderwijskundig leider, namelijk door zijn rol als onderwijsdirecteur, verantwoordelijke voor alle bachelor-, master- en executive masterprogramma's van zijn departement en door het leiden van verschillende projecten over onderwijsvernieuwing, waarvan de implementatie van de REBO Skills Academy de recentste is. Zijn project is gericht op het opzetten van een Utrecht University Skills Academy. De Skills Academy richt zich op het ontwikkelen van interdisciplinaire en transdisciplinaire vaardigheden buiten de standaardset die intrinsiek gekoppeld is aan een bepaalde opleiding.
Principal Fellows
Om Senior Fellows ook na afloop van het programma actief te betrekken bij het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT), kunnen zij benoemd worden tot Principal Fellow. De benoeming geldt voor een periode van drie jaar, met mogelijkheid tot verlenging. Een Principal Fellow stelt zich actief kandidaat, neemt initiatieven of kan benaderd worden voor een rol in commissies, SIGs of onderwijsvernieuwingsprojecten van het CAT of van de Universiteit Utrecht in brede zin. Bijvoorbeeld voor de organisatie van het OnderwijsFestival, beoordelingscommissie USO, jury Docentenprijzen of de SIGs van CAT.
Na afronding van het Senior Fellow Programma zijn onderstaande personen benoemd tot Principal Fellow:
Harold Bok
Prof. dr. Harold Bok (Ph.D., DVM) is universitair hoofddocent aan de Faculteit Diergeneeskunde. Hij richt zich op academisch onderzoek en innovatie op het gebied van veterinair onderwijs. Harolds expertise ligt op het gebied van assessment, competentiegericht onderwijs en werkplekleren. Zijn missie is om een brug te slaan tussen de onderwijstheorie en de dagelijkse onderwijspraktijk binnen en buiten de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Sinds juni 2022 is Harold vice-decaan Onderwijs aan de Faculteit Diergeneeskunde.
Niels Bovenschen
Prof. dr. Niels Bovenschen geeft leiding aan het UMC Utrecht Pathologie Onderzoek Laboratorium en is hoofd van het Laboratorium Translationele Immunologie, kernfaciliteit Eiwitten. Zijn missie is om studenten te betrekken bij de wetenschap door synergie te creëren tussen onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en gezondheidszorg, al aan het begin van de studie. In 2021 werd hij benoemd tot hoogleraar Biomedical Research-based Education aan de faculteit Geneeskunde.
Vincent Crone
Dr. Vincent Crone is universitair hoofddocent Mediastudies aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht. Sinds 2001 geeft hij les over de relatie tussen media, cultuur en samenleving.
Gönül Dilaver
Prof. dr. Gönül Dilaver is als universitair hoofddocent Biomedical Sciences Education verbonden aan het UMC Utrecht.
Mariette van den Hoven
Dr. Marriëtte van den Hoven is universitair hoofddocent Wijsbegeerte aan de Faculteit der Geesteswetenschappen en betrokken bij het Onderzoekinstituut voor Wijsbegeerte en Religiewetenschap.
Jeroen Janssen
Prof. dr. Jeroen Janssen komt als onderwijsdirecteur met studenten met heel diverse achtergronden in aanraking. In gesprekken met studenten werd hem steeds duidelijker dat de overgang van de middelbare school niet voor alle studenten gemakkelijk verloopt. En dit is in het bijzonder het geval bij eerstegeneratiestudenten. Zijn Senior Fellow-project draagt eraan bij dat eerstegeneratie studenten al vóór zij aan hun studie beginnen, het gevoel krijgen thuis te horen op de universiteit.
Manon Kluijtmans
Prof. dr. Manon Kluijtmans is hoogleraar aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht, waar ze de leerstoel 'Education to Connect Science and Professional Practice' bekleedt. Als onderdeel van deze op onderwijs gerichte leerstoel bekleed ze diverse functies aan de Universiteit Utrecht. Te weten als vice-rector Teaching & Learning en als coordinator van het focusgebied Higher Education Research.
Christel Lutz
Prof. dr. Christel Lutz is universitair hoofddocent en verantwoordelijk voor het psychologie onderwijs op het University College Utrecht. De focus in Christel’s onderwijs en onderzoek zijn motivatie en leren, en de intellectuele en identiteitsontwikkeling van student én docent.
Irma Meijerman
Dr. ir. Irma Meijerman is universitair hoofddocent Farmaceutische wetenschappen. Ze heeft een bijzondere interesse in de professionele ontwikkeling van docenten in het hoger onderwijs en onderwijswetenschap. Als Principal Fellow van het CAT is ze betrokken bij projecten ter ondersteuning van docenten die zich bezig willen houden met onderwijswetenschap.
Karin Rebel
Prof. dr. Karin Rebel is universitair hoofddocent bij de faculteit Geowetenschappen. Ze is betrokken bij de opleidingen Global Sustainability Science, Environmental Sciences en Science and Innovation management.
Annet van Royen-Kerkhof
Prof. dr. Annet van Royen-Kerkhof is als kinderarts-immunoloog werkzaam in het WKZ/UMCU en opleidingscoördinator van de medische research master SUMMA.
Veronique Schutjens
Prof. dr. Veronique is hoogleraar Sociale Geografie en Planologie binnen de Faculteit Geowetenschappen.
Maarten van der Smagt
Prof. dr. Maarten van der Smagt is hoogleraar Psychologische Geletterdheid in het Hoger Onderwijs aan de Faculteit Sociale Wetenschappen. Deze leerstoel richt zich op wetenschappelijke benaderingen van curriculumontwerp en onderwijsinnovatie, om de relatie tussen psychologisch onderzoek, maatschappelijke toepassing en innovatie binnen het hoger onderwijs te versterken.
Bald de Vries
Prof. mr. dr. Bald de Vries is universitair hoofddocent bij het Departement Rechtsgeleerdheid van de Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie. Sinds december 2023 is hij Wetenschappelijk Directeur van het Centre for Academic Teaching and Learning
Leoniek Wijngaards
Prof. dr. Leoniek Wijngaards-de Meij is hoogleraar Datagebruik voor innovatie in het Hoger Onderwijs en vice-decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen. Ook is ze co-voorzitter van de Open Science track Open Education.