Hoe werkt PETscan?

PETscan werkt via uw Praktijk Management Software (PMS). Sinds september 2018 is PETscan 2.0 beschikbaar in Idexx Animana en Vetsware en sinds juni 2019 in VIVA Veterinary. Hieronder volgt de algemene informatie over hoe PETscan werkt. Animana heeft in hun Knowledge Base een artikel over hoe het invoeren van PETscan in zijn werk gaat in Animana, deze vindt u hier.

Automatische doorgave van patiëntgegevens

De algemene gegevens van uw patiënt worden automatisch uit uw patiëntenkaart ingelezen. Deze hoeft u dus niet handmatig in te voeren. Deze gegevens zijn:

  • Chipnummer
  • Gewicht
  • Ras
  • Geslacht
  • Gesteriliseerd/gecastreerd
  • Geboortedatum
  • Datum bezoek

NB: het chipnummer komt gecodeerd aan bij de database van het ECGG, hiermee is de privacy van uw klanten volledig gewaarborgd.

Zelf invullen: Diagnose (en ras)

U voert als diagnose ofwel de specifieke einddiagnose in, ofwel hoe ver u komt in uw diagnostische pad. Hierdoor kunt u altijd een diagnose invoeren, ook als een eigenaar geen verdere diagnostiek wil.

U kunt op twee manieren bij de diagnose komen:

  1. Opzoeken in de diagnoseboom. De diagnoseboom is gestructureerd op orgaansysteem en anatomische locatie van het probleem.
  2. Met gebruik van het zoekveld.

Daarnaast is het goed om het ras te checken, indien dit eenmaal voor een patiënt is gedaan wordt het ras van de patiënt ook opgeslagen in het systeem. De complete rassenlijst is opgesteld met behulp van de Raad van Beheer van de Kynologie. Heeft u vragen over de rassenlijst, of mist u een ras? Neem dan contact op met het ECGG: ECGG@uu.nl.

NB: Elk bezoek van een dierenarts moet geregistreerd worden. Betreft dit een vaccinatie, controlebezoek, verbandwissel o.i.d.: voer dan Geen Bijzonderheden in. Ook deze gegevens zijn essentieel voor betrouwbare data-analyse.

Klik op de afbeelding hieronder voor de Demo-versie van PETscan

NB: de Demo-versie laat de diagnoseboom van de hond zien, die van de kat is in de demoversie niet zichtbaar.

Frequently Asked Questions (FAQ) over het gebruik van PETscan

Wat als ik geen einddiagnose kan maken?
PETscan is zo opgesteld dat u op elk gewenst niveau in de diagnoseboom kan stoppen en dit diagnosticeren. Dus komt u niet verder dan dat het probleem in de heup zit (bijv. omdat de eigenaar geen verdere diagnostiek wil doen) dan voert u heup als diagnose in.

Welke consulten moet ik invoeren in PETscan?
Alle consulten moeten ingevuld worden. Komt een patiënt voor vaccinatie, het verwijderen van hechtingen, sterilisatie/castratie enz.? Vul dan in: Geen bijzonderheden. Komt het dier met een gezondheidsprobleemà vul dan in tot op het niveau dat u kunt in de diagnoseboom.

Mijn diagnose/ras staat niet in PETscan, wat nu?
Wij doen er alles aan om de informatie in PETscan compleet te krijgen en te houden. Mocht u nou informatie missen, neem dan contact op met het ECGG via ECGG@uu.nl. Wij zullen dan kijken of de diagnose moet worden toegevoegd, en waar deze in de diagnoseboom terecht komt. U kunt er voor kiezen om te wachten met het invoeren van de diagnose, totdat deze in het systeem is opgenomen. Alle door ons ingevoerde informatie wordt meteen zichtbaar; uw bijdrage kan dus snel worden toegevoegd! Wilt u toch al meteen iets invoeren? Kies dan de diagnose één niveau hoger in het systeem. Wij waarderen input vanuit de praktijk over de content van PETscan enorm.

Ik wil graag meedenken over de verdere ontwikkeling van PETscan, hoe kan ik dat doen?
Momenteel zijn wij op zoek naar key-users. Dit houdt in dat uw input gevraagd wordt over de gebruiksvriendelijkheid en de inhoud van PETscan. Hiervoor zal een bijeenkomst worden georganiseerd, maar er zullen ook feedbackmomenten over de mail plaatsvinden. Indien u hier interesse in heeft, kunt u zich aanmelden via: ecgg@uu.nl. Wilt u geen key-user worden, maar wel feedback kwijt? Eenmalige feedback wordt ook gewaardeerd en kan gemaild worden naar bovenstaand emailadres.