Babybrein
Is er de afgelopen 50 jaar veel veranderd in het onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen?

Zeker. In tegenstelling tot tientallen jaren geleden, zijn baby’s onmisbaar bij dit onderzoek. 50 jaar geleden was ik zelf nog een baby. Destijds was mijn brein volop in ontwikkeling. Maar ook nadat mijn hersenen waren uitgegroeid, duurde het enige tijd voordat ik me het volgende realiseerde: om de ontwikkeling van kinderen nog beter te begrijpen, moeten we ze op zeer jonge leeftijd observeren en onderzoeken. Dat is dan ook wat we gaan doen, onder meer bij het KinderKennisCentrum. Daar gaan we de komende jaren niet minder dan 6000 kinderen volgen, in de leeftijd van 0 tot 18. We willen onder andere onderzoeken hoe sociale vaardigheden bij kinderen ontstaan. We weten dat waarneming en het leren verwerken van sociale informatie daarbij een grote rol spelen. Die vaardigheden ontwikkelen kinderen in hun eerste levensjaren en houden verband met de enorme hersenontwikkeling in die eerste jaren. Daarom moeten we bij ons onderzoek al beginnen bij baby’s; alleen dan kunnen we achterhalen waarom sommige kinderen veel sociale vaardigheden hebben en andere weinig.
Chantal Kemner, hoogleraar Biologische Ontwikkelingspsychologie