Profiel

Mariëtte van den Hoven is als universitair hoofddocent werkzaam bij het Ethiek Instituut van de universiteit Utrecht. Ze is gepromoveerd in 2006 op het proefschrift 'A Claim for Reasonable Morality. Commonsense morality in the debate on the limits of morality' (Utrecht: Zeno LII). Haar onderzoeksfocus ligt op

1) public health en preventie (obesitas, kindermishandeling, vaccinaties, jeugdzorg) en

2) onderzoek naar philosophy of education (educatie, beroepsethiek & professionaliteit), waarbij morele competentie en integriteit centraal staan.

Als docent participeert ze in de master Applied Ethics, bachelor en masteronderwijs binnen het departement Filosofie en Religiewetenschap en bij onderwijs binnen diverse andere faculteiten. Ze is binnen de universiteit actief met het ontwikkelen van nieuw onderwijs, o.a. via filmpjes en weblectures en ecourses (bij Elevate). 

Sinds 1 september 2015 is Mariëtte van den Hoven onderwijsdirecteur van het departement Filosofie en Religiewetenschap.

Betrokken bij de opleiding(en)

Onderwijsboek over Preventie en Ethiek. Voor zover wij weten het eerste boek op dit gebied in het Nederlands taalgebied. Via BoomLemma ook een docenthandleiding beschikbaar.

Bundel met expert interviews over kindermishandeling. Zeer de moeite waard voor het veld.

Poster presentatie Morele competenties in het Young Leaders League programma

Even stilstaan. Beroepsethiek in de jeugdzorg. Een handzaam boek om in te bladeren, dat een inkijkje geeft in ethische kwesties in de jeugdzorg. Daarnaast biedt het een scala van reflectiemethoden.
Gegenereerd op 2017-11-19 17:00:19
Sleutelpublicaties

van den Hoven, Mariëtte & Kole, Jos (03-04-2015). Distance, dialogue and reflection - Interpersonal reflective equilibrium as method for professional ethics education. Journal of Moral Education, 44 (2), (pp. 145-164) (20 p.).

van den Hoven, M.A. (2012). Why One Should Do One's Bit: Thinking about Free Riding in the Context of Public Health Ethics. Public Health Ethics, 5 (2), (pp. 154-160) (7 p.).

Verweij, M.F. & van den Hoven, M.A. (2012). Nudges in Public Health: paternalism is paramount. American Journal of Bioethics, 12 (2), (pp. 16-17) (2 p.).

Alle publicaties
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A., Maxwell, Bruce, Tremblay-Laprise, Audree-Anne, Filion, Marianne, Boon, Helen, Daly, Caroline, Lenselink, Myrthe, Heilbronn, Ruth & Walters, Sue (2016). A Five-Country Survey on Ethics Education in Preservice Teaching Programs. Journal of Teacher Education, 67 (2), (pp. 135-151) (17 p.).
Maxwell, Bruce, Tremblay-Laprise, Audrée-Anne, Filion, Marianne, Boon, Helen, Daly, Caroline, van den Hoven, Mariette, Heilbronn, Ruth, Lenselink, Myrthe & Walters, Sue (2016). A Five-Country Survey on Ethics Education in Preservice Teaching Programs. Journal of Teacher Education (pp. 135-151) (17 p.).
van den Hoven, M.A., Schiks, Eline & Nienke, Nijhof (06-01-2016). A student exploration of applied ethics in the Netherlands. International Journal of Ethics Education (12 p.).
Jonker, M., van den Hoven, M.A. & Schrama, W.M. (2016). Editorial Religion and Culture in Family & Law. Utrecht Law Review, 12 (2), (pp. 1-6).
van den Hoven, M.A. (19-08-2016). It's not me, its you. ESPMH Conference presentation at ESMPH Croatia, Zagreb, august 2016.
  2016 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. & Pols, K.G.M. (2016). Persoonsvorming. Over doelen en waarden in het onderwijs. Filosofie en Praktijk, 37, (pp. 71-86) (15 p.).
  2016 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (18-08-2016) In this presentation, the legitimacy of nudging is being discussed. Nudging is in recent debates an upcoming intervention that is both seen as high potential as well as a possible threat to (public) health issues. It is considered as highly potential being able to steer peoples behavior in such ways that they would consider as good – as judged by themselves - without imposing anything on them or enforcing it. It is, as Thaler and Sustein argue, a version of liberal paternalism, a gesture to change behavior smoothly, without losing the option to opt out or choose for oneself. [1] Many policy makers and health advisors think that the temptations of the unhealthy consumption and behavior of citizens will more easily be resisted (I can learn not to choose the Big Mac [2]) and it a preferable alternative on the intervention ladder of public health interventions. [3] At the same time, nudging interventions are also being disputed for stimulating one’s unconscious behavior, as this is jeopardizing free and voluntary choice, is manipulative and therefore unjustified [4] In this presentation I want to focus on the questions whether the legitimacy of nudging is influenced by considerations that are not focusing on the individual. Instead, other-regarding or context-dependent considerations might be a good reason (not) to nudge. I will use two, completely different, examples to explore the relevance of what I call ‘it’s not me, it’s you’ considerations in debates on legitimacy of nudging. First, nudging seems to assume that individuals can choose a certain life-style or behavioral pattern, even though at the same time it builds on the fact that people are ‘bad choosers’ [1]. In a way, this seems a bit unfair if we know that risk factors for obesity are poverty, low-self esteem and low education. If it is true that people are ‘determined’ by the social context that they live in, why focus on the individual behavior, even if it is a gentle push, instead of changing social conditions in which individuals live their life. It is really me, or is it you (as society) that puts people in a certain context and that makes them responsible for it too? But if we put it the other way around: would non-obese people be willing to accept health stimulating nudges, if we know that it will condition the less off towards a healthier life style, hence will decrease health inequalities? Or take another example: it is conceived as a professional responsibility to be immunized against influenza, and several institutions already require mandatory immunization.[5] Such immunization are motivated primarily on other-regarding considerations (to protect vulnerable patients from becoming ill). In other words, a moral responsibility is put on health care workers as professionals. Yet, the uptake in voluntary immunization programs is not always high.[6] Could nudging be a legitimate intervention to gently steer professionals towards immunization if we accept their moral responsibility to it? The result of the discussion are first building blocks in determining the legitimacy of nudging. Reference list: 1. Thaler, R, Sunstein, C. (2008). Nudge. Improving decisions about health, wealth and happiness, London: Penguin books. 2. Bovens, L. (2013). Why couldn’t I be nudged to dislike a Big Mac? Journal of Medical Ethics 39 (8): 495-6. 3. Nuffield Council report on Public Health 4. White, M.D. (2013). The Manipulation of Choice. Ethics and Libertarian Paternalism. New York: Palgrave Macmillan. 5. http://www.cdc.gov/flu/healthcareworkers.htm (accessed June 1 2015) 6. Hollmeyer HG, Hayden, F, Poland G, Buchholz U, Influenza vaccination of health care workers in hospitals – A review of studies on attitudes and predictors, Vaccine 2009; 27 (30): 3935-3944.
M.A. van den Hoven (01-11-2016) WINK, the nudge conference
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Schutter, D J L G & van den Hoven, M (2015). [Ethical considerations regarding the use of transcranial magnetic stimulation in the treatment of depression]. Tijdschrift voor Psychiatrie, 57 (1), (pp. 42-46) (5 p.).
van den Hoven, Mariëtte & Kole, Jos (03-04-2015). Distance, dialogue and reflection - Interpersonal reflective equilibrium as method for professional ethics education. Journal of Moral Education, 44 (2), (pp. 145-164) (20 p.).
Schutter, D.J.L.G. & Van Den Hoven, M (2015). Ethical considerations regarding the use of transcranial magnetic stimulation in the treatment of depression. Tijdschrift voor Psychiatrie, 57 (1), (pp. 42-46) (5 p.).
Schutter, D. J L G & Van Den Hoven, M. (01-01-2015). Ethische overwegingen bij transcraniële magnetische stimulatie in de behandeling van depressie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 57 (1), (pp. 42-46) (5 p.).
Bolt, Ineke, van den Hoven, Mariëtte, Blom, Lyda & Bouvy, Marcel (01-12-2015). To dispense or not to dispense? Ethical case decision-making in pharmacy practice. International Journal of Clinical Pharmacy, 37 (6), (pp. 978-981) (4 p.).
Bolt, Ineke, van den Hoven, Mariëtte, Blom, Lyda & Bouvy, Marcel (01-12-2015). To dispense or not to dispense? Ethical case decision-making in pharmacy practice. International Journal of Clinical Pharmacy, 37 (6), (pp. 978-981) (4 p.).
  2015 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. & Kole, J.J. (2015). Even stilstaan - Beroepsethiek in de jeugdzorg. (135 p.). Amsterdam: SWP.
  2015 - Populariserende publicaties
van den Hoven, M.A. (2015). Wat is 'het belang van het kind'?. Sozio, 4, (pp. 10-12) (3 p.).
  2015 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (01-01-2015) Amsterdam Boom
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. & Bolt, L.L.E. (2014). Het Utrechtse Stappenplan. In H. van Dartel & B. Molewijk (Eds.), In gesprek blijven over goede zorg - overlegmethoden voor moreel beraad uitgeverij Boom.
  2014 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. (2014). Commentaar bij 'Zoon of Dochter’. In C. Hertogh, A. Hendriks & M. Verkerk (Eds.), Ethische dilemma’s in de ouderengeneeskunde - Tussen patiënt en zorgsysteem (117 p.). Koninklijke Van Gorcum.
van den Hoven, M.A. (2014). Commentaar 'Even vasthouden tot er een geschikte plaats vrijkomt?'. In C. Hertogh, A. Hendriks & M. Verkerk (Eds.), Ethische dilemma’s in de ouderengeneeskunde - Tussen patiënt en zorgsysteem (42 p.). Koninklijke Van Gorcum.
van den Hoven, M.A. & Kole, J.J. (2014). Even een stap terug - Morele reflectie in de praktijk van de jeugdzorg. Maatwerk, 2 (4) (3 p.).
van den Hoven, M.A. (2014). Goede wetenschap: terug naar de ivoren toren of in het glazen huis?. Filosofie en Praktijk, 35 (2), (pp. 16-26).
van den Hoven, M.A. (2014). Wikken en wegen: culturele en religieuze verschillen binnen de jeugdzorg. Filosofie en Praktijk, 35 (4), (pp. 34-43).
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. & Verweij, M.F. (2013). Professional Solidarity: The Case of Influenza Immunization. American Journal of Bioethics, 13 (9), (pp. 51-52) (2 p.).
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
Verweij, M.F. & van den Hoven, M.A. (2012). Nudges in Public Health: paternalism is paramount. American Journal of Bioethics, 12 (2), (pp. 16-17) (2 p.).
van den Hoven, M.A. (2012). Why One Should Do One's Bit: Thinking about Free Riding in the Context of Public Health Ethics. Public Health Ethics, 5 (2), (pp. 154-160) (7 p.).
  2012 - Vakpublicaties
Verweij, M.F. & van den Hoven, M.A. (2012). Duurzame gezondheid haalt de angel uit het conflict tussen volksgezondheid, dier en natuur. De mens centraal? Ethische dilemma’s bij gezondheidsbeleid met goede zorg voor dier en natuur (pp. 13-20) (8 p.). Den Haag: Centrum voor Ethiek en Gezondheid.
Kole, J.J., van den Hoven, M.A. & Janssen, M. (2012). Goed aangepakt. Gesprekken over beroepsethiek bij kindermishandeling. Amsterdam: SWP.
van den Hoven, M.A. (2012). Horen, zien en zwijgen. In W de Ruijter, A Hendriks & M Verkerk (Eds.), Huisarts tussen individu en familie. Morele dilemma's in de huisartspraktijk (pp. 38) (1 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
van den Hoven, M.A. (2012). Maria Lourdes wil haar kind behouden. In W Ruijter, A Hendriks & M Verkerk (Eds.), Huisarts tussen individu en familie. Morele dilemma's in de huisartspraktijk (pp. 16) (1 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
  2012 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (28-06-2012) Interprofessional challenges to professional ethics
M.A. van den Hoven (29-06-2012) Young Leaders League and learning moral competences. Poster presentation
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. (2011). The Struggle Against AIDS and the Pharmaceutical Industry - Are there Limits to the Moral Obligation to do Good?. In W Dubbink, L van Liedekerke & H van Luijk (Eds.), European Business Ethics Cases in Context (pp. 47-54) (295 p.). Dordrecht: Springer.
van den Hoven, M.A. & Krom, A. (2011). Verhelderen van keuzen. Ethische reflectie bij infectieziektebestrijding. In M.A. van den Hoven & C.J. Kessler (Eds.), Preventie en ethiek (pp. 107-115) (128 p.). Den Haag: Boom Lemma.
  2011 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. (2011). Autonomie: over betuttelen en kiezen. In MA van den Hoven & CJ Kessler (Eds.), Preventie en Ethiek (pp. 31-40) (128 p.). Den Haag: Boom Lemma.
van den Hoven, M.A. & Kessler, C.J. (2011). Preventie en Ethiek. Den Haag: Boom Lemma.
Kessler, C.J. & van den Hoven, M.A. (2011). Preventie en het ongeboren kind. In MA van den Hoven & CJ Kessler (Eds.), Preventie en Ethiek (pp. 85-93) (9 p.). Den Haag: Boom Lemma.
van den Hoven, M.A. (2011). Verantwoordelijkheid voor overgewicht: van leefstijlproblemen tot sociale rechtvaardigheid. In MA van den Hoven & CJ Kessler (Eds.), Preventie en Ethiek (pp. 41-49) (9 p.). Den Haag: Boom Lemma.
van den Hoven, M.A. (2011). Verhelderen van keuzen. Ethische reflectie bij infectieziektenbestrijding. In MA van den Hoven & CJ Kessler (Eds.), Preventie en Ethiek (pp. 107-115) (9 p.). Den Haag: Boom Lemma.
  2011 - Populariserende publicaties
van den Hoven, M.A. (27-05-2011). Betuttelen is het juiste woord niet. Trouw (1 p.).
van den Hoven, M.A. (2011). Het lerende brein: over het wegwerken van achterstanden en het streven naar excellentie. NVBe-Nieuwsbrief, 18 (3), (pp. 18-20).
  2010 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. & Kalis, A. (2010). Laaghangend fruit en weidse vergezichten: waarden en ethiek in neurowetenschappen & educatie. Unknown Publisher.
  2010 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A., van der Scheer, L. & Willems, DL (2010). Ethiek in Discussie. Praktijkvoorbeelden van ethische expertise. (214 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
van den Hoven, M.A. (2010). Ethiek in discussie: een introductie. Filosofie en Praktijk, 31 (2), (pp. 32-33) (2 p.).
van den Hoven, M.A. & van der Veldt, A.A.M. (2010). Ethiek is een vak apart. In M.A. van den Hoven (Eds.), Ethiek in Discussie (pp. 31-40) (214 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
Kessler, C.J. & van den Hoven, M.A. (2010). Leefstijladvies op het consultatiebureau. JA, 18, (pp. 22-24) (3 p.).
van den Hoven, M.A. (2010). Mores leren...?!. In M.A. van den Hoven (Eds.), Ethiek in Discussie (pp. 171-180) (214 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
van den Hoven, M.A. (2010). Over sportethiek en pneumatologie. In M.A. van den Hoven (Eds.), Ethiek in Discussie (pp. 41-46) (214 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
Kessler, C.J. & van den Hoven, M.A. (2010). Over verantwoordelijkheid en autonomie. JA, 20, (pp. 10-11) (2 p.).
van den Hoven, M.A. (2010). Theoriekritiek in ethiek onderwijs: vervreemding van professionals. Filosofie en Praktijk, 31 (2), (pp. 58-65) (8 p.).
van den Hoven, M.A., van der Scheer, L. & Willems, DL (2010). Van moraalridder tot ethisch analist. In M.A. van den Hoven (Eds.), Ethiek in Discussie (pp. 3-14) (214 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
van den Hoven, M.A. (2010). Wie bruggen slaat... In M.A. van den Hoven (Eds.), Ethiek in Discussie (pp. 81-86) (214 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
  2010 - Overige resultaten
Kole, J.J. & van den Hoven, M.A. (04-11-2010). Getting the most out of little. A case-study of professional-moral education - paper presentation. Annual Meeting of the AME.
M.A. van den Hoven (08-10-2010) How philosophy and practice meet in educational practice: a 'scholarly example' of applied ethics
  2009 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. (2009). Activistisch Ethicus gezocht...?. Nieuwsbrief Nederlandse vereniging voor Bio-ethiek, 16 (1), (pp. 7-9) (3 p.).
van den Hoven, M.A. (2009). Van vrijblijvendheid naar afdwingen?. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 85 (5), (pp. 207-208) (2 p.).
  2009 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (27-01-2009) congres coördinator Art of Ethics
M.A. van den Hoven (03-07-2009) coördinator workshop Professional ethics education: diversity in the moral education of professionals
M.A. van den Hoven (07-09-2009) Overgewicht en obesitas bij kinderen: kindermishandeling?
M.A. van den Hoven (30-06-2009) Three perspectives on critical moral reflection
M.A. van den Hoven (08-04-2009) Van vrijblijvendheid naar afdwingen? Ethische afwegingen bij preventieve interventies
  2008 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. (2008). Gewetensbezwaren tegen vaccinatie: gerechtvaardigde bemoeizorg of geprivatiseerde gewetensvrijheid?. In J.N. Keeman (Eds.), Jaarboek Huisartsgeneeskunde (pp. 168-173) (6 p.). Houten: Bohn Stafleu Van Gorcum.
van den Hoven, M.A. (2008). Grenzeloze zorg? Over Florence Nightingale en redelijke eisen van moraal uit zorgethisch perspectief. Filosofie en Praktijk, 29 (1), (pp. 31-38) (8 p.).
  2008 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. (2008). Zeker weten?! Het afzien van bevolkingsonderzoek: hoe (on)redelijk?. In M Hilhorst (Eds.), De Kwestie (pp. 195-201) (7 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
  2008 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (20-03-2008) Critical reflection in professional ethics education: is there a (mis)match between applied philosophy and (educational) practice?
M.A. van den Hoven (14-11-2008) Distance, dialogue and reflection
M.A. van den Hoven (20-05-2008) Ethiek en Public Health: kansen en uitdagingen
  2007 - Wetenschappelijke publicaties
Kessler, C.J. & van den Hoven, M.A. (2007). Een schepje er bovenop. Redelijke culturele verschillen in het geval van obesitas bij jonge kinderen?. Ethiek en Maatschappij, 8 (2 & 3), (pp. 87-95) (9 p.).
van den Hoven, M.A. (2007). Reasonable Limits to Public Health Demands. In A Dawson & M Verweij (Eds.), Ethics, Prevention and Public Health (pp. 129-144) (16 p.). Oxford: Clarendon Press.
van den Hoven, M.A. (2007). Waarom zou ieder zijn steentje moeten bijdragen? Over free-riding, individuele keuzevrijheid en collectieve verantwoordelijkheid. Ethiek en Maatschappij, 10 (2 +3), (pp. 54-61) (8 p.).
  2007 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. (2007). Gewetensbezwaren tegen vaccinatie: gerechtvaardigde bemoeizucht of geprivatiseerde gewetensvrijheid. In JN Keeman & PW de Leeuw (Eds.), Het Medisch Jaar 2007 (pp. 168-173) (6 p.). Houten: Bohn Stafleu Loghum.
  2007 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (22-03-2007) Demandingness en Commonsense morality
M.A. van den Hoven (16-08-2007) Ethics training for public health professionals: critical reflection and moral sensitivity
M.A. van den Hoven (19-09-2007) Public Health: give and take between willing compliers, free riders, irrational agents and reasonable refusals
  2006 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. (30-08-2006). A Claim for Reasonable Morality. Commonsense Morality in the Debate on the Limits of Morality. (223 p.).
  2006 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. (2006). Aidsbestrijding en de farmaceutische industrie: zijn er grenzen aan een morele plicht tot weldoen?. In Wim Dubbink & Henk van Luijk (Eds.), Bedrijfsgevallen. Morele beslissingen van ondernemingen (pp. 288-293) (6 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
  2006 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (16-07-2006) Commonsense morality and demandingness: a plea to broaden the scope
  2005 - Wetenschappelijke publicaties
Verweij, M.F. & van den Hoven, M.A. (2005). Influenza Vaccination in dutch Nursing Homes: is tacit consent morally justified?. Medicine, Healthcare and Philosophy, 8, (pp. 89-95) (7 p.).
van den Hoven, M.A. (2005). Persoonsgebonden Redenen en Normativiteit. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, 97 (4), (pp. 276-279) (4 p.).
  2005 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (01-06-2005) Commonsense intuitions: private, legitimate or valid?
M.A. van den Hoven (12-04-2005) Contingency in moral opinions: commonsense morality as opinion polls. conservative status quo or fundamental convictions that happen to change over time?
M.A. van den Hoven (01-02-2005) Persoonsgebonden redenen en normativiteit: waar ligt het probleem?
M.A. van den Hoven (01-06-2005) presentatie en discussie over concepttekst van proefschrift
  2003 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. & Verweij, M.F. (2003). Argumentaties bij griepvaccinatiebeleid. De visie van verpleeghuisartsen. Tijdschrift voor Verpleeghuisgeneeskunde, 27, (pp. 19-21) (3 p.).
Verweij, M.F. & van den Hoven, M.A. (2003). Influenza elleni vakcináció és tájékozott beleegyezés a holland idősotthonokban. Lege Artis Medicinae, 13 (1), (pp. 63-64) (2 p.).
van den Hoven, M.A. & Verweij, M.F. (2003). 'Should we promote Influenza Vaccination of Health Care Workers in Nursing Homes? Some ethical arguments in favor of immunization.'. Age and Ageing, 32, (pp. 487-489) (3 p.).
  2003 - Populariserende publicaties
van den Hoven, M.A. & Verweij, M.F. (11-12-2003). 'Zwangere voelt zich snel tot test verplicht'. Trouw
  2002 - Wetenschappelijke publicaties
van den Hoven, M.A. & Verweij, M.F. (2002). Genomics: knowledge triggering responsability. An exploration of philosophical problems regarding moral responsability, raised bij development and dissemination of knowledge about interactions between genes and other health determinants. NWO essay. Logic Group preprint series
Verweij, M.F. & van den Hoven, M.A. (2002). Influenza vaccination rates and informed consent in Dutch nursing homes: a survey among nursing home physicians. BMJ (International edition), 324 (9 February 2002), (pp. 328-328) (1 p.).
van den Hoven, M.A. & Verweij, M.F. (2002). Influenza vaccination rates and informed consent in Dutch nursing homes: survey of nursing homes physicians. BMJ (International edition), 324 (2), (pp. 328-329) (2 p.).
van den Hoven, M.A. & Verweij, M.F. (2002). Influenza vaccination rates and informed consent in Dutch nursing homes: survey of nursing homes physicians. Student BMJ, 10 (4), (pp. 112-113) (2 p.).
  2002 - Vakpublicaties
van den Hoven, M.A. & van Delden, J.J.M. (2002). Ethische dilemma's van vroege opsporing van dementie. Een inventarisatie van morele intuities in de praktijk. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie, 33, (pp. 9-14) (6 p.).
  2002 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven (10-10-2002) -
M.A. van den Hoven (21-03-2002) -
M.A. van den Hoven (29-01-2002) -
M.A. van den Hoven (18-10-2002) -
M.A. van den Hoven (20-02-2002) -
M.A. van den Hoven (19-11-2002) Etische aspecten van vroege opsporing van dementie onder ouderen
M.A. van den Hoven (24-05-2002) Reasonable morality? Should health care professionals be immunised against influenza?
  0 - Overige resultaten
M.A. van den Hoven () Hoe zo? Radio
M.A. van den Hoven () Hoe? Zo. Radio 5
M.A. van den Hoven () Respect for Parental Autonomy in Interventions to prevent Overweight in Young Children
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-11-19 17:00:20
Project:
WINK: Welfare Improvement through Nudging Knowledge
01-09-2014 tot 01-09-2018
Algemene projectbeschrijving 

The WINK project investigates the merits of nudging as a promising and innovative approach to public health and welfare. ‘Nudging’ translates insights from behavioral research on decision-making to policy-relevant individual choices in order to gently suggest desired choices without infringing upon autonomy of individuals. It is based on the understanding that individual choices are generally driven by heuristic processes to which the presentation of alternatives can be attuned. Nudging refers to a variety of techniques with which governments and other agents (‘choice architects’) may guide individual choices in order to improve decision outcomes. Nudging is based on ‘libertarian paternalism’, which respects
individual free choice (libertarian) but suggest the most sensible choices to individuals (paternalistic). The program focuses on public health and healthy lifestyle choices. Nudging is a highly promising alternative to existing policies, as it may be more effective, less intrusive and less costly. However, systematic research is lacking that investigates the effectiveness of various nudges, their normative acceptability and practical feasibility for public policies. This research program is a systematic empirical investigation of these three issues by a multidisciplinary research team, featuring psychologists and communication, ethics and public administration scholars. We collaborate in a consortium with five of the most important policy actors in the field of public policy, public health and welfare: Netherlands School for Public Policy, Council for Health & Society, National Institute for Public Health and the Environment, Netherlands Scientific Council for Government Policy, and Municipal Public Health Service Utrecht.

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO: TOP-subsidie
Projectleden
Overige projectleden:
  • Prof. dr. Emely de Vet (WUR)
  • Prof. dr. Marcel Verweij (WUR)
  • Anastasia Vugts (WUR)
  • Gemeente Utrecht
  • NSOB
  • RIVM
  • WRR
  • RV&S
Project:
welzijnsverbetering door middel van 'nudges'
01-09-2014 tot
Algemene projectbeschrijving 

The WINK project investigates the merits of nudging as a promising and innovative approach to public health and welfare. ‘Nudging’ translates insights from behavioral research on decision-making to policy- relevant individual choices in order to gently suggest desired choices without infringing upon autonomy of individuals. It is based on the understanding that individual choices are generally driven by heuristic processes to which the presentation of alternatives can be attuned. Nudging refers to a variety of techniques with which governments and other agents (‘choice architects’) may guide individual choices in order to improve decision outcomes. Nudging is based on ‘libertarian paternalism’, which respects individual free choice (libertarian) but suggest the most sensible choices to individuals (paternalistic). The program focuses on public health and healthy lifestyle choices. Nudging is a highly promising alternative to existing policies, as it may be more effective, less intrusive and less costly. However, systematic research is lacking that investigates the effectiveness of various nudges, their normative acceptability and practical feasibility for public policies. This research program is a systematic empirical investigation of these three issues by a multidisciplinary research team, featuring psychologists and communication, ethics and public administration scholars. We will collaborate in a consortium with six of the most important policy actors in the field of public policy, public health and welfare: Netherlands School for Public Policy, Council for Social Development, Netherlands Centre for Ethics and Health, National Institute for Public Health and the Environment, Netherlands Scientific Council for Government Policy, and Municipal Public Health Service Utrecht. 

Rol: Co-promotor
Individuele projectbeschrijving



The WINK project investigates the merits of nudging as a promising and innovative approach to public health and welfare. ‘Nudging’ translates insights from behavioral research on decision-making to policy- relevant individual choices in order to gently suggest desired choices without infringing upon autonomy of individuals. It is based on the understanding that individual choices are generally driven by heuristic processes to which the presentation of alternatives can be attuned. Nudging refers to a variety of techniques with which governments and other agents (‘choice architects’) may guide individual choices in order to improve decision outcomes. Nudging is based on ‘libertarian paternalism’, which respects individual free choice (libertarian) but suggest the most sensible choices to individuals (paternalistic). The program focuses on public health and healthy lifestyle choices. Nudging is a highly promising alternative to existing policies, as it may be more effective, less intrusive and less costly. However, systematic research is lacking that investigates the effectiveness of various nudges, their normative acceptability and practical feasibility for public policies. This research program is a systematic empirical investigation of these three issues by a multidisciplinary research team, featuring psychologists and communication, ethics and public administration scholars. We will collaborate in a consortium with six of the most important policy actors in the field of public policy, public health and welfare: Netherlands School for Public Policy, Council for Social Development, Netherlands Centre for Ethics and Health, National Institute for Public Health and the Environment, Netherlands Scientific Council for Government Policy, and Municipal Public Health Service Utrecht. 




Financiering
2e geldstroom - NWO: NWO Top Grants
Projectleden
Overige projectleden:
  • prof. dr. E de Vet (Wageningen)
  • prof. dr. M. Verweij (Wageningen)

Afgesloten projecten

Project:
Morele competenties Young Leaders League 01-09-2011 tot 01-09-2016
Algemene projectbeschrijving
Qualitative analysis of the effects of an Honours program on students participating in Young Leaders League. This study involves interviews and written data (case studies) that are compared to a quantitative study performed by behavioral psychologists. The aim is to find out whether progress in moral competences can be observed.  
Rol: Onderzoeksleider & uitvoerder
Individuele projectbeschrijving Kwalitatieve analyse morele vorming Young Leaders League. Het Honours Master programma Young Leaders League, dat van start is gegaan 
Financiering
1e geldstroom: Sirius Programma
Projectleden
Project:
Religieuze en culturele invloeden op de identiteitsontwikkeling van kinderen ingeval van overheidsinterventies 01-02-2014 tot 31-08-2015
Algemene projectbeschrijving




The media have recently reported on several cases involving minority families in which youth care agencies intervened because the emotional and physical development of childresn was at stake. The dominant secular societal and legal norms concerning the development of children into balanced individuals appear to clash with religious and cultural norms. Preliminary research has confirmed that childcare workers and judges lack an evaluative framework through which to determine how the interests of society and parents should be weighed against interests relating to the future identity of the child. This multidisciplinary research project investigates the way(s) and extent to which state agencies should take account of religious and cultural influences upon the development of children's identities when taking child protection measures. The aims are twofold. Firstly, to establish building blocks for a framework that enables professionals in the field to identify and understand the multiple components that constitute the complex cases involving minorities in which child protection measures are considered. Secondly, to provide a solid foundation for future research into the legitimacy of state interventions in cases concerning child protection in today's pluralistic European societies. 





 
Rol: Uitvoerder
Individuele projectbeschrijving

In this project, I will focus on the professional ethics perspective. How do youth care workers recognize and deal with cultural and religious aspects in child care? what types of questions are addressed and what underlying value-assumptions play a role? 

Financiering
1e geldstroom: Youth and Identity, Utrecht University
Projectleden
Project:
Ethische reflectie optimaliseren door het verbeteren van didactiek en toetsing 01-05-2013 tot 01-08-2015
Algemene projectbeschrijving

Dit project zal leiden tot de volgende (deel)producten:


*  vergroot inzicht in leereffecten van ethiekonderwijs: dmv kwalitatief-empirisch onderzoek in concreet onderwijs aan UU; koppeling aan YLL onderzoek;


*  ontwikkeling toetsings-visiedocument: Obv analyse van huidige toetsing; gecombineerd met onderwijskundige inzichten;


*  criteria toetsing & didactiek voor vakken waar ethiek deel van uitmaakt;


*  concrete adviezen mbt pilots 1,2 en 3;


*  trainings- en adviseringsaanbod docenten binnen UU (hoe doceer je en toets je ethiek in een cursus/curriculum);


*  trainings- en adviseringsaanbod buiten de UU (landelijk docentennetwerk);


*  symposium waarin projectresultaten worden gedeeld.


*  vakpublicaties (>2) en wetenschappelijke publicatie (peer reviewed internationaal tijdschrift, >2) en congrespresentaties 

 
Rol: Onderzoeksleider Financiering
1e geldstroom: UU Stimuleringsfonds Onderwijs
Projectleden
Project:
Kennis en Keten. Ethische deskundigheidsbevordering in de jeugdketenzorg tot 01-03-2014
Algemene projectbeschrijving
 
Rol: Onderzoeksleider & uitvoerder
Individuele projectbeschrijving ZON Mw project: Kennis en Keten. Ethische deskundigheidsbevordering in de jeugdketenzorg. (2011-2014). Kennisinfrastructuurproject waarbij in samenwerking met beroepsverenigingen gezocht wordt naar het verbeteren van de kennisuitwisseling rond beroepsethische vragen in ketensamenwerking. 
Financiering
2e geldstroom - overig: ZonMW
Projectleden
Gegenereerd op 2017-11-19 17:00:20
Op dit moment verzorgt dr. Mariëtte van den Hoven de volgende cursus(sen):
Ik coördineer het onderwijs dat het Ethiek Instituut verzorgt binnen opleidingen aan de Universiteit. Een groot deel van dat onderwijs is ingebed in curricula van opleidingen, zoals bij Farmacie, Beta, Diergeneeskunde en Geneeskunde. 
Daarnaast is er een aanbod dat interfacultair is (meestal bacheloronderwijs). Onderwijs op maat is mogelijk, ook wanneer het om 'onderdelen' in bestaande cursussen gaat. Neem contact op met het Ethiek Instituut voor meer informatie.
 
Een greep uit het onderwijsaanbod (en daarmee ook onderwijservaring)

Onderwijs in de bacheloropleidingen van GNK, Far, DGNK, Beta, GW

Seminar onderwijs in Master Applied Ethics
Docent in Master Applied Ethics
Coach/docent in Honours Programma Young Leaders League
Gastdocent bij opleidingen van de NSPOH
Trainingen aan ministeries, commissies ethiek
Gegenereerd op 2017-11-19 17:00:20
Nevenfuncties

lid Medisch Ethische Toetsingscommissie (METC) van het UMC

lid van Forum Centrum voor Ethiek en Gezondheid (www.ceg.nl)

Gegenereerd op 2017-11-19 17:00:20
Volledige naam
dr. M.A. van den Hoven Contactgegevens
Janskerkhof 13

Janskerkhof 13
Kamer 1.18
3512 BL  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 2090
Telefoonnummer afdeling 030 253 4399
Janskerkhof 2

Janskerkhof 2
Kamer 1.06
3512 BK  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 9208
Telefoonnummer afdeling 030 253 4399
Aanwezigheid
Ma Di Wo Do Vr
Ochtend
Middag
Gegenereerd op 2017-11-19 17:00:20
Laatst bijgewerkt op 19-02-2017