Over ons
Het Freudenthal Instituut (FI) is een multidisciplinair academisch onderzoeksinstituut binnen de Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht, dat zich inzet voor wetenschappelijke geletterdheid voor het leven. Met ongeveer 100 medewerkers, waaronder docenten, onderzoekers en project- en ondersteuningsmedewerkers, opereert het instituut op het cruciale snijvlak van wetenschap en samenleving.
De missie van het FI is tweeledig: bijdragen aan hoogwaardig onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen door middel van onderwijs, onderzoek en professionalisering, en het aanpakken van bredere maatschappelijke vraagstukken door het bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid onder studenten, professionals en het grote publiek. Deze wetenschappelijke geletterdheid is steeds belangrijker voor burgers om effectief met vraagstukken om te gaan en zich te kunnen bewegen in onze sterk technologische wereld.
De structuur van het instituut weerspiegelt onze integrale aanpak en bestaat uit verschillende componenten:
- Vijf onderzoeksgroepen
- Impactprojecten, zoals:
- U-Talent programma voor verdieping en verrijking van onderwijs
- Teaching & Learning Lab, een moderne faciliteit voor onderwijsinnovaties
- Onderwijs op bachelor- en masterniveau
De veelzijdigheid van het FI genereert zowel wetenschappelijke als praktische kennis, geworteld in de natuurwetenschappen (natuurkunde, scheikunde, biologie, informatica, farmaceutische wetenschappen en wiskunde) als ook in de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen (onderwijskunde, communicatiewetenschap, geschiedenis en filosofie). Deze interdisciplinaire aanpak stelt het instituut in staat om complexe onderwijs- en maatschappelijke uitdagingen effectief aan te pakken.
Onze impact strekt zich uit van lokaal tot internationaal niveau. We werken samen met scholen in de regio Utrecht, organiseren grote conferenties op nationaal niveau en nemen deel aan talrijke Europese onderzoeksprojecten. Het FI levert belangrijke bijdragen aan de strategische thema's van de Universiteit Utrecht, waaronder Dynamics of Youth, Pathways to Sustainability en Institutions for Open Societies.
Als toonaangevend onderzoeksinstituut gericht op wetenschappelijke geletterdheid fungeren we als een essentieel referentiepunt voor docenten, wetenschappers, beleidsmakers en het publiek. Ons werk richt zich op hedendaagse uitdagingen in wetenschapsonderwijs en -communicatie, waarbij we wetenschappelijke kennis toegankelijk en betekenisvol maken voor de veranderende en technologische wereld van vandaag.
Ambities
- Het FI speelt een (inter-)nationale voortrekkersrol bij de ontwikkeling en implementatie van hoogwaardig en vernieuwend onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen.
- Het FI draagt actief bij aan het vergroten van de instroom in de lerarenopleiding.
- Het FI speelt een voortrekkersrol op het gebied van blended learning in het VO en HO.
- Het FI bevordert academische vaardigheden (History and Philosophy of Science) en normatieve professionaliteit in de bètawetenschappelijke opleidingen.
- Het FI streeft naar integratie van onderwijs, onderzoek en professionalisering binnen de fysieke en virtuele omgeving van een Science Teaching & Learning Lab.
- Het FI streeft naar een structureel, regionaal samenwerkingsverband met scholen, gericht op bèta-talentontwikkeling binnen U-Talent.
Een overzicht van de ambities van het FI is tevens te vinden in onze strategisch plan 2022-2027 (pdf).