Digital Technology and Education

Er is een toenemende behoefte aan onderzoek en expertise op academisch niveau over de rol die softwaretechnologie en kunstmatige intelligentie (AI) spelen bij leren en onderwijzen. Er zijn serious games, intelligente bijlessystemen, e-learningtoepassingen, samenwerkingsomgevingen, digitale beoordelingstools en nog veel meer software ontwikkeld om studenten en docenten te ondersteunen. Vanaf de vroege computerjaren wordt AI-technologie voor leren en onderwijzen als veelbelovend beschouwd voor het ondersteunen van leraren en voor het verbeteren van het leren van studenten. Tot voor kort heeft AI-technologie deze belofte slechts gedeeltelijk waargemaakt. Technologie wordt gebruikt om het onderwijsproces te ondersteunen door informatie te verstrekken, resultaten te administreren en tot op zekere hoogte het leerproces te faciliteren via weblectures, clickers, het ondersteunen van ‘leren door te doen’ en diverse andere middelen. Meer geavanceerde technologie, zoals serious games en intelligente tutoringsystemen, wordt echter nog niet veel gebruikt.

AI-technologie voor leren en onderwijzen wordt overal gebruikt waar mensen leren - van basisscholen, waarvan vele smartboards en serious games gebruiken, tot leren op de werkplek, waar werknemers nieuwe procedures op het werk leren met behulp van technologie, en het management wordt getraind met behulp van serious games. Het hoger onderwijs maakt gebruik van een reeks technologieën voor leren en onderwijzen, van weblectures en digitale beoordelingstools tot intelligente begeleidingssystemen en serious games. Het ontwikkelen van technologie voor leren en onderwijzen is een uitdaging: de technologie vereist een hoge mate van interactiviteit, uitstekende feedback en een sterke verbinding tussen het vakgebied en het gebruikersmodel. Het moet samenwerking en creativiteit ondersteunen en het moet gemakkelijk aanpasbaar zijn. Geavanceerde systemen zijn complex en vereisen kennis over menselijke cognitie, leerwetenschappen en verschillende gebieden binnen de informatica. Voor het ontwikkelen van een serious game om te leren programmeren is bijvoorbeeld kennis nodig over hoe mensen leren programmeren; kennis van spelontwerp; het vertalen van gebruikersinteracties naar een gebruikersmodel; faciliteiten voor het specificeren en aanpassen van taken, oplossingen en feedback; en software-architectuur en -technologie om de relatie tussen de verschillende softwarecomponenten te beschrijven, te onderhouden en aan te passen.

De groep Digital Technology and Education ontwerpt, ontwikkelt en experimenteert met AI-technologieën voor leren en onderwijzen, zoals serious games, automatische feedback en hints, studentmodellering en taakselectie, leeranalyse, geautomatiseerde beoordeling en intelligente begeleidingssystemen.