Het Freudenthal Instituut (FI) maakt onderdeel uit van de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht (UU). Samen met partners binnen en buiten de UU levert het FI een belangrijke bijdrage aan vernieuwing en verbetering van het Nederlandse bètaonderwijs.

De missie van het Freudenthal Instituut (FI) is om door middel van onderwijs, onderzoek en valorisatie bij te dragen aan hoogwaardig onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen. Succesvolle innovatie van onderwijs in de bètavakken staat of valt met samenwerking en kennisdeling tussen docenten, ontwikkelaars, onderzoekers, ondersteuners en andere stakeholders in de hele ontwikkelketen op landelijk én regionaal niveau. Als onderdeel van de Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht wil het FI hierin een centrale rol spelen. De focus ligt daarbij binnen het FI primair op doorlopende leerlijnen in het voortgezet, hoger en post-initieel onderwijs.

Conferentie 2019 – ELWIeR-ECENT

Op vrijdag 17 mei 2019 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders van lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) – de perfecte gelegenheid om in contact te komen met collega’s en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het werkveld. Lees meer...

Het FI bestaat uit de bètadidactische onderzoeksgroepen, de afdeling History and Philosophy of Science (HPS) en U-Talent. Wij vinden het belangrijk om de expertises van de verschillende groepen te versterken en te verbinden om zo de meerwaarde van het instituut voor bètaonderwijs te vergroten. Het FI werkt daartoe samen met de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW, COLUU) op het gebied van doorlopende leerlijnen.

Ambities

  • Het FI speelt een (inter-)nationale voortrekkersrol bij de ontwikkeling en implementatie van hoogwaardig en vernieuwend onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen.
  • Het FI draagt actief bij aan het vergroten van de instroom in de lerarenopleiding.
  • Het FI speelt een voortrekkersrol op het gebied van blended learning in het vo en ho.
  • Het FI bevordert academische vaardigheden (History and Philosophy of Science) en normatieve professionaliteit in de bètawetenschappelijke opleidingen.
  • Het FI streeft naar integratie van onderwijs, onderzoek en valorisatie binnen de fysieke en virtuele omgeving van een Science Teaching & Learning Lab.
  • Het FI streeft naar een structureel, regionaal samenwerkingsverband met scholen, gericht op bètatalentontwikkeling.

Een overzicht van de ambities van het FI is tevens te vinden in onze strategienota 2015-2020 (pdf).

Nieuws

Europese Unie - © iStockphoto.com/dem10
18 maart 2019
De consortia die nog in de running zijn, hebben nu elk een miljoen euro toegekend gekregen om gedetailleerde plannen uit te werken.
12 maart 2019
Tijdens de 37e Panama-conferentie troffen ongeveer 200 pabo-opleiders, adviseurs, onderzoekers, leerkrachten en anderen elkaar in Veldhoven.
12 maart 2019
800 deelnemers woonden in februari CERME11 in Utrecht bij. In 26 themagroepen werden onderzoek en nieuwe ontwikkelingen in het wiskundeonderwijs besproken.
12 maart 2019
Terugblik op de 25e Nationale Wiskunde Dagen in februari 2019. Zo'n 900 deelnemers waren bij deze jubileumeditie aanwezig.
18 februari 2019
Activiteit "Kan de aarde ons voeden?' toegevoegd aan leermiddelencollectie FI

Pagina's

RSS

Agenda

3
apr
3 april 2019 09:00 - 17:00
Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen.
16
apr
16 april 2019 12:30 - 18:30
Op dinsdag 16 april 2019 vindt de jaarlijkse U-Talent Conferentie plaats voor docenten, toa’s en schoolleiders.
17
mei
17 mei 2019 09:30 - 17:00
Op vrijdag 17 mei 2019 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders van lerarenopleidingen STEM.
RSS