Het Freudenthal Instituut (FI) maakt onderdeel uit van de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht (UU). Samen met partners binnen en buiten de UU levert het FI een belangrijke bijdrage aan vernieuwing en verbetering van het Nederlandse bètaonderwijs.

De missie van het Freudenthal Instituut (FI) is om door middel van onderwijs, onderzoek en valorisatie bij te dragen aan hoogwaardig onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen. Succesvolle innovatie van onderwijs in de bètavakken staat of valt met samenwerking en kennisdeling tussen docenten, ontwikkelaars, onderzoekers, ondersteuners en andere stakeholders in de hele ontwikkelketen op landelijk én regionaal niveau. Als onderdeel van de Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht wil het FI hierin een centrale rol spelen. De focus ligt daarbij binnen het FI primair op doorlopende leerlijnen in het voortgezet, hoger en post-initieel onderwijs.

Vacature Officemanager/ teamleider secretariaat

Wij zoeken een office manager/teamleider secretariaat. Wij bieden een tijdelijke aanstelling (0,8 fte) voor een jaar met – bij goed functioneren - uitzicht op een dienstverband voor onbepaalde tijd. Detachering vanuit een ander onderdeel binnen de UU behoort tot de mogelijkheden. Reageer tot en met 27/5/2018. Meer informatie>>

Het FI bestaat uit de bètadidactische onderzoeksgroepen, de afdeling History and Philosophy of Science (HPS) en U-Talent. Wij vinden het belangrijk om de expertises van de verschillende groepen te versterken en te verbinden om zo de meerwaarde van het instituut voor bètaonderwijs te vergroten. Het FI werkt daartoe samen met de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW, COLUU) op het gebied van doorlopende leerlijnen.

Ambities

  • Het FI speelt een (inter-)nationale voortrekkersrol bij de ontwikkeling en implementatie van hoogwaardig en vernieuwend onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen.
  • Het FI draagt actief bij aan het vergroten van de instroom in de lerarenopleiding.
  • Het FI speelt een voortrekkersrol op het gebied van blended learning in het vo en ho.
  • Het FI bevordert academische vaardigheden (History and Philosophy of Science) en normatieve professionaliteit in de bètawetenschappelijke opleidingen.
  • Het FI streeft naar integratie van onderwijs, onderzoek en valorisatie binnen de fysieke en virtuele omgeving van een Science Teaching & Learning Lab.
  • Het FI streeft naar een structureel, regionaal samenwerkingsverband met scholen, gericht op bètatalentontwikkeling.

Een overzicht van de ambities van het FI is tevens te vinden in onze strategienota 2015-2020 (pdf).

Nieuws

Lesmodule VR app ontwikkelen
22 mei 2018
Mardie Vermunt, masterstudent Science Education and Communication bij het Freudenthal Instituut, heeft een lesmodule VR-app bouwen ontwikkeld.
22 mei 2018
Hoe voelen dieren zich als ze in een kooi zitten? Mensen ervaarden dit tijdens een onderzoek van Anne van Veen, promovendus aan het Freudenthal Instituut ...
hannover messe logo
22 mei 2018
Op 23 en 24 april namen ruim 600 scholieren deel aan een tweedaagse excursie naar de Hannover Messe. Deze excursie werd mede georganiseerd door U-Talent.
Excursie U-Talent Oxford - Dunn school
22 mei 2018
Half april gingen leerlingen uit 5-vwo van de U-Talent Academy op excursie naar Oxford of Genève.
Nanda Querelle
8 mei 2018
Op 5 mei is Nanda Querelle overleden. Nanda was wiskundelerares in Utrecht en daarnaast lange tijd verbonden aan de voorlopers van het Freudenthal Instituut.
logo UU
3 mei 2018
Vacature Freudenthal Instituut
23 april 2018
Donderdag 29 maart was de prijsuitreiking van de Wiskunde B-dag 2017 ...
23 april 2018
Van 6 tot 8 april organiseerde het Freudenthal Instituut voor al haar PhD-studenten ...

Pagina's

RSS

Agenda

Bijvoorbeeld: 06/24/2018
20 - 31
aug
20 augustus 2018 09:00 - 31 augustus 2018 17:00
The focus of the "Mathematics Education" course is: bringing participants up to date in curriculum development and research in the field ...
30
nov
30 november 2018
Tijdens het Teaching & Learning Lab Herfstfestival kun je volop experimenteren met nieuwe onderwijsvormen.
RSS