Het Freudenthal Instituut (FI) maakt onderdeel uit van de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht (UU). Samen met partners binnen en buiten de UU levert het FI een belangrijke bijdrage aan vernieuwing en verbetering van het Nederlandse bètaonderwijs.

De missie van het Freudenthal Instituut (FI) is om door middel van onderwijs, onderzoek en valorisatie bij te dragen aan hoogwaardig onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen. Succesvolle innovatie van onderwijs in de bètavakken staat of valt met samenwerking en kennisdeling tussen docenten, ontwikkelaars, onderzoekers, ondersteuners en andere stakeholders in de hele ontwikkelketen op landelijk én regionaal niveau. Als onderdeel van de Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht wil het FI hierin een centrale rol spelen. De focus ligt daarbij binnen het FI primair op doorlopende leerlijnen in het voortgezet, hoger en post-initieel onderwijs.

Vacature: Secretaresse
(0,8 fte)

Het Freudenthal Instituut is op zoek naar versterking voor het secretaresseteam. We zoeken een enthousiaste teamgenoot die initiatieven durft te nemen. Reageer vóór 31 mei.  Meer weten? Klik hier.

Conferentie 2019 – ELWIeR-ECENT

Op vrijdag 17 mei 2019 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders van lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) – de perfecte gelegenheid om in contact te komen met collega’s en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het werkveld. Lees meer...

Het FI bestaat uit de bètadidactische onderzoeksgroepen, de afdeling History and Philosophy of Science (HPS) en U-Talent. Wij vinden het belangrijk om de expertises van de verschillende groepen te versterken en te verbinden om zo de meerwaarde van het instituut voor bètaonderwijs te vergroten. Het FI werkt daartoe samen met de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW, COLUU) op het gebied van doorlopende leerlijnen.

Ambities

  • Het FI speelt een (inter-)nationale voortrekkersrol bij de ontwikkeling en implementatie van hoogwaardig en vernieuwend onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen.
  • Het FI draagt actief bij aan het vergroten van de instroom in de lerarenopleiding.
  • Het FI speelt een voortrekkersrol op het gebied van blended learning in het vo en ho.
  • Het FI bevordert academische vaardigheden (History and Philosophy of Science) en normatieve professionaliteit in de bètawetenschappelijke opleidingen.
  • Het FI streeft naar integratie van onderwijs, onderzoek en valorisatie binnen de fysieke en virtuele omgeving van een Science Teaching & Learning Lab.
  • Het FI streeft naar een structureel, regionaal samenwerkingsverband met scholen, gericht op bètatalentontwikkeling.

Een overzicht van de ambities van het FI is tevens te vinden in onze strategienota 2015-2020 (pdf).

Nieuws

14 mei 2019
Mohammadreza Farrokhnia is een Iraanse natuurkundeleraar, en promovendus aan de Tarbiat Modares Universiteit in Teheran
13 mei 2019
De commissie van de Wiskunde A-lympiade heeft de uitslag van de finale bekendgemaakt.
Pehr Hilleström, Three Women Telling Fortune in Coffee, 1780s (Stockholms universitets konstsamling, J. A. Berg Collection #158)
30 april 2019
Een internationaal team van geschiedenisonderzoekers ontvangt een Europese subsidie voor onderzoek naar genotsmiddelen in Europa tussen 1600 en 1850.
25 april 2019
Miranda Overbeek en Mardie Vermunt winnen prijs voor het beste NVOX-artikel uit 2018.
24 april 2019
Op 16 april organiseerde Lesson Study NL een webinar waarin Nederlands PhD-onderzoek naar Lesson Study werd gepresenteerd.

Pagina's

RSS

Agenda

Bijvoorbeeld: 06/21/2019
19 - 30
aug
19 augustus 2019 09:00 - 30 augustus 2019 17:00
Summer school 2019, met als doel deelnemers "up to date" te brengen op gebied ontwikkelingen en onderzoek in het wiskundeonderwijs
21
nov
21 november 2019 12:30 - 17:30
Voor iedereen die betrokken is bij de innovatie van voortgezet en hoger onderwijs: zet het TLL Herfstfestival 2019 vast in je agenda.
RSS