Onderzoek A-Z
Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
Onderzoek naar het effect van ouderbegeleiding, gezinsbegeleiding en begeleiding van jongeren.
Adolescent Measure of Empathy and Sympathy (AMES)
Vragenlijst voor adolescenten die de mate van empathie en sympathie meet.
Angst en depressie bij kinderen en jeugd
Een (angst en stemmings)consortium geeft een overzicht van relevante interventieprogramma’s, hun kenmerken en beschikbare nationale en internationale onderzoeken.
Broers en zussen in samengestelde gezinnen
Onderzoek naar de relaties tussen verschillende soorten broers en zussen in samengestelde gezinnen en wat deze relaties kunnen betekenen voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren.
Broer/zus-relaties en ontwikkeling van kinderen en jongeren
Hoe ontwikkelen broer/zus-relaties zich tijdens de kindertijd en adolescentie en wat is de invloed op de ontwikkeling van kinderen?
CDI-2
Betrouwbare en valide vragenlijst waarmee bij kinderen en jongeren tot en met 21 jaar op depressieve symptomen gescreend kan worden.
De ontwikkeling van zelfregulatie bij baby’s en peuters
Een onderzoek naar de invloed van opvoeding en hersenactiviteit op de ontwikkeling van zelfregulatie.
Depressie bij adolescenten
Kernelementen van Cognitieve Gedragstherapie in de preventie van depressie bij adolescenten: Doet het type en de volgorde van elementen ertoe?
D(o)epressie blended
Combinatie van een online interventieprogramma en face-to-face contacten ter behandeling van depressieve klachten bij adolescenten.
DigAble
Wat hebben neurodivergente jeugdigen nodig om weerbaar te zijn in een online samenleving en hoe kunnen we gebruik maken van de kansen die er liggen in een digitale wereld voor deze jongeren?
Digital Family project
Onderzoek naar hoe het (problematisch) mediagebruik van jongeren en hun gezinscontext elkaar beïnvloeden.
Emotieregulatie na stressvolle gebeurtenissen bij jongeren
Combinaties van strategieën en hoe deze gelinkt zijn aan depressieve klachten.
Gezin en kanker
Het onderzoek ‘Gezin en kanker’ richt zich op gezinnen met kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar, waarvan de moeder of vader kanker heeft.
Gezinsrelaties na scheiding
Met het onderzoek ‘Gezinsrelaties na scheiding’ willen we meer te weten komen over veranderingen binnen gezinnen na scheiding en wat dit betekent voor de ontwikkeling van kinderen.
Jeugd en Digitalisering (JEDi)
Het JEDi-project heeft als doel om handelingsperspectieven te ontwikkelen om de kansen van digitalisering te benutten en de negatieve impact te reduceren.
Kinderen, jeugd en media
Wat is de invloed van media op de psychosociale ontwikkeling (zoals empathie en pro-sociaal gedrag) van kinderen?
Kosten-effectiviteit van de d(o)epressie cursus voor adolescenten met een depressie
Multi-center trial waarin een gerandomiseerde gecontroleerde studie (RCT) is uitgevoerd, waarbij de individuele D(o)epressie cursus werd vergeleken met reguliere zorg.
Let’s talk about sexting!
Onderzoek naar jonge plegers van ongewenste sexting.
Luister!
Onderzoek naar de vraag in hoeverre kinderen participeren na een scheiding en wat dit betekent voor hoe het met hen gaat?
Pesten op school
Onderzoek naar diverse aspecten van pesten en de invloed op slachtoffer en dader.
Prosociaal gedrag: delen en samenwerken
Onderzoeksproject naar (pro)sociaal gedrag van jonge kinderen in de interactie met leeftijdsgenoten.
Rots en Water
Project waarin wordt onderzocht of Rots & Water de socio-emotionele aanpassing en sociale veiligheid van VMBO leerlingen kan verbeteren.
Rouw bij kinderen en jongeren
Wetenschappelijk onderzoek naar kinderen die vastlopen in hun verliesverwerking.
SCARED-NL
Vragenlijst over angst en bang-zijn bij kinderen en adolescenten.
Sociale status, competitiestrategieën en psychosociale vaardigheden
Onderzoek naar de effectiviteit van verschillende vormen van sociaal geaccepteerd gedrag.
Sociale status: welke gedragingen en vaardigheden leiden tot een hoge status in groepen?
Onderzoek laat zien dat kinderen die gelijktijdig coöperatief- en agressief gedrag of ‘strategieën gebruiken, de hoogste status in de klas verwerven.
STAP project
Studie naar aandacht van premature kinderen.
Stay Fine: terugvalpreventie
Studie waarin de werking van terugvalpreventie onder jongeren tussen 12 en 23 jaar met een angst en-/of depressiestoornis verleden wordt onderzocht.
Stress Less Project
Onderzoek naar lessen over stress en vaardigheidstrainingen voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Young cyberspace cowboys en traditionele jonge straatoplichters
New kid in town of een uitbreiding van het criminele circuit naar cyberspace?
Longitudinaal project waarin wordt onderzocht of theoretische modellen die strain, individuele en opvoedingsfactoren relateren aan online delinquent gedrag van jongeren overeenkomsten vertonen met de modellen voor offline delinquent gedrag van jongeren.Zelfregulatie over generaties: de rol van opvoeding
Hoe worden zelfregulatie vaardigheden van ouders op kinderen doorgegeven?