Broer/zus-relaties en ontwikkeling van kinderen en jongeren

De relatie tussen broer en zus en de betekenis hiervan voor de ontwikkeling van een kind

De broer/zus-relatie is een unieke en belangrijke relatie tijdens de levensloop. In onderzoek en praktijk is het alleen ook een relatief onderbelichte relatie.

In dit onderzoeksproject wordt gekeken hoe broer/zus-relaties zich ontwikkelen tijdens de kindertijd en adolescentie. Bovendien wordt onderzocht in hoeverre broers en zussen invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Daarbij wordt zowel gekeken naar positieve uitkomsten, bijvoorbeeld van sociale competentie en prosociaal gedrag, als naar negatieve uitkomsten, zoals angst, depressie, agressie en delinquentie.

Aangezien er grote culturele verschillen kunnen zijn in broer/zus-relaties wordt ook dit cross-culturele aspect meegenomen in het onderzoeksproject.

Onderzoeker

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met: