Broers en zussen in samengestelde gezinnen

Achtergrond

Samengestelde gezinnen zijn alomtegenwoordig in onze huidige samenleving. Deze gezinnen ontstaan als twee alleenstaande ouders met kinderen een relatie krijgen en gaan samenwonen of trouwen. Een samengesteld gezin is een compleet nieuwe situatie voor alle gezinsleden, waarin iedereen weer z’n plaats moet ontdekken. Er ontwikkelen binnen het samengestelde gezin nieuwe relaties, bijvoorbeeld tussen stiefouders en stiefkinderen, maar ook tussen stiefbroers en -zussen. En soms komen er ook nog halfbroertjes of halfzusjes bij. Kortom, een samengesteld gezin kan soms behoorlijk ingewikkeld zijn.

Waarom dit onderzoek?

Het onderzoek Broers en zussen in samengestelde gezinnen richt zich op relaties tussen verschillende soorten broers en zussen in samengestelde gezinnen en wat deze relaties kunnen betekenen voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Door dit te onderzoeken hopen we verschillende soorten broer/zus-relaties beter te begrijpen zodat we kinderen in samengestelde gezinnen waarin de nieuwe situatie lastiger blijkt, beter kunnen helpen.

Wat houdt meedoen in?

We vragen jongeren tussen de 12 en 18 jaar een online vragenlijst in te vullen van in totaal ongeveer 45 minuten. Het is de bedoeling dat één jongere per gezin meedoet.
Jongeren hoeven hun naam niet in te vullen; het onderzoek is volledig anoniem. Ook staat de vragenlijst op een beveiligde server van de Universiteit Utrecht.

Verloting

We vinden het geweldig dat onze respondenten tijd en moeite nemen om de vragenlijst in te vullen. Om onze waardering te tonen verloten we een aantal Yesti-gift cards van 20 euro onder alle deelnemers. Yesti-gift cards kun je inwisselen bij bol.com, CoolBlue, HEMA, Zalando etc.

Voor deze verloting hebben we natuurlijk wel contactgegevens nodig. Die worden apart van de vragenlijst in een beveiligd bestand bewaard dat alleen voor de verloting wordt gebruikt en daarna meteen wordt verwijderd.

Toestemming van ouders

Bij deelname van jongeren die nog geen 16 zijn is het noodzakelijk dat ouders aan het begin van de vragenlijst toestemming geven voor het onderzoek.

Doe mee!

Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat veel jongeren het interessant vinden om aan zo’n onderzoek mee te doen.

Wil jij ons helpen door mee te doen aan dit onderzoek? Ga dan meteen naar de vragenlijst.

Contact

Voor vragen kan contact opgenomen worden met de onderzoekscoördinator Dr. Kirsten Buist.