Rouw bij kinderen en jongeren

Kinderen en rouwverwerking

Jaarlijks verliezen veel kinderen een dierbare ander. Bij een deel van de kinderen die een ingrijpend verlies meemaken, stagneert de verliesverwerking. Zij ontwikkelen Persisterende Complexe Rouw Stoornis (PCRS, DSM-5).
Mariken Spuij doet wetenschappelijk onderzoek naar kinderen die vastlopen in hun verliesverwerking en promoveerde eind juni 2014 op dit onderwerp. Ze onderzocht destijds de psychometrische kenmerken van de RouwVragenlijst voor kinderen en voor jongeren en de Rouw Cognitie Vragenlijst voor kinderen. Daarnaast onderzocht ze in twee pilotstudies de (potentiele) effectiviteit van RouwHulp. Dit is een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor kinderen en jongeren in rouw.

Publicaties

In 2014 promoveerde Mariken Spuij op het proefschrift Prolonged grief in children and adolescents. Assessment, correlation and treatment.

In 2017 verscheen het boek Rouw bij kinderen en jongeren. Over begeleiden van verliesverwerking. Zie ook www.nieuwezijds.nl.

Boek Rouw bij kinderen en jongeren

Meer informatie

Meer informatie over onderzoek en klinische expertise op het gebied van begeleiden bij rouwverwerking vindt u op: www.marikenspuij.nl.