Peerobservatie-programma voor docenten

Observing a peer made me think of why I believe something is good or bad teaching. So, it made my values and preferences more explicit.

Tamara Muliaditan-de Koning, deelnemer POP 2021-2022

Doceren is vaak een individuele aangelegenheid: what happens in the classroom, stays in the classroom. Lijkt het je fijn om eens bij een andere docent mee te kijken? Of wil je graag dat een andere docent bij jou meekijkt om feedback te kunnen geven? Dat kan met het Peerobservatie programma!  

Tijdens het Peerobservatie-programma staat leren door bij een ander te observeren centraal. Het programma bestaat uit drie gezamenlijke bijeenkomsten en minimaal twee observatierondes in koppels. In de bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan hoe en wat je kan observeren, hoe je vragenderwijs feedback kunt geven en ontvangen en hoe je kunt reflecteren op je persoonlijke ontwikkeling als docent op basis van wat je bij de ander ziet. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Tijdens de eerste bijeenkomst worden koppels gemaakt van docenten die elkaar gaan observeren. In een voor- en na-observatie  bespreek je binnen je koppel wat je focus is voor de observatie en wat je hebt gezien en geleerd. In de bijeenkomsten bevraag je elkaar aan de hand van verschillende modellen op intentie, overtuiging, drijfveren en kwaliteiten om meer op elkaars persoonlijke ontwikkeling in te gaan. Het Peerobservatie-programma is bedoeld voor alle docenten: van startende tot meer ervaren docenten in alle disciplines. Deze diversiteit draagt voor iedereen bij aan de leeropbrengst.

    Leerdoelen

    Na het programma:

    • kun je voor je eigen ontwikkeling een ander gericht observeren
    • heb je geoefend met het geven en ontvangen van feedback
    • kun je reflecteren op je zelf als docent door je eigen ervaringen (en die van anderen) te analyseren
    • heb je inzicht in je eigen ontwikkeling als docent.

    Planning

    Het programma vindt plaats vanaf periode 2 in collegejaar 2024-2025. Eén van de voorwaarden voor deelname is dat de docenten onderwijs geven in periode 2 en/of 3, zodat dit onderwijs geobserveerd kan worden. Dit mogen allerlei vormen van het verzorgen van onderwijs zijn: individuele begeleiding, tutorbijeenkomsten, werkcolleges, hoorcolleges, et cetera. Het programma is als volgt opgebouwd:

    Donderdag 12 december 2024 - 13:00-16:30 uur

    Bijeenkomst 1 (4 uur): Kick off meeting (en indeling in koppels)

    13 december 2024 - 19 maart 2025

    Peerobservatie in duo's, ronde 1:
    Met door deelnemers zelf af te spreken voor- en na-observatiegesprek

    Donderdag 20 maart 2025 - 13:00-16:30

    Bijeenkomst 2 (4 uur):
    Uitwisseling en verdieping

    21 maart 2025 - 14 mei 2025

    Peerobservaties in duo's, ronde 2:
    Met door deelnemers zelf af te spreken voor- en na-observatiegesprek

    Donderdag 15 mei 2025 - 13:00-16:30

    Bijeenkomst 3 (4 uur):
    Uitwisseling en evaluatie

    Mei 2025

    Eindgesprekken in koppels

    Aanmelding en meer informatie

    Je kunt je via deze link aanmelden voor het programma. Voor meer informatie kun je terecht bij het Centre for Academic Teaching and Learning; cat@uu.nl o.v.v. Peerobservatie-programma.