Leoniek Wijngaards-de Meij - Senior Fellow

Wat ga je veranderen/verbeteren aan het UU-onderwijs?
Het is van belang dat onderwijs plaatsvindt in een omgeving waarin niet iedereen op elkaar lijkt. Verschillen in bijvoorbeeld invalshoek en achtergrond kunnen het onderwijs verrijken. Ik ga kijken hoe we met meer diversiteit en een inclusieve cultuur het onderwijs (verder) kunnen verbeteren. Hoe kunnen we bijvoorbeeld ondervertegenwoordigde groepen studenten beter aantrekken? Ook ga ik aansluiting zoeken bij projecten op andere faculteiten en universiteiten; door samenwerking kunnen we wellicht nog meer bereiken.

Wat betekent deze kans voor jou persoonlijk?
Heel fijn dat de universiteit met mijn benoeming het diversiteitsbeleid nog een extra impuls wil geven. Het onderwerp sluit niet alleen goed aan bij mijn onderzoek naar het toelatingsproces van studenten, maar ligt mij ook na aan het hart. Behalve dat ik het heel belangrijk vind dat wij een zo goed mogelijke (leer)omgeving creëren voor al onze studenten, vind ik het ook van belang dat we als universiteit bijdragen aan meer kansengelijkheid in de samenleving.

Hoe ver zijn we bij de UU in onze weg naar gelijke waardering van excellent onderzoek en onderwijs?
Ik ben trots dat de UU een duidelijk signaal geeft (naar binnen en buiten) dat onderwijs en onderzoek gelijkwaardig zijn. Hoewel de cultuurverandering nog niet klaar is - het verschil in waardering is nog groot – worden er nu belangrijke stappen genomen. Zo gaat de faculteit Sociale Wetenschappen zes universitair docenten bevorderen tot universitair hoofddocent, vanwege excellentie in onderwijs(innovatie) en onderwijsleiderschap. Dit zijn duidelijke keuzes en die zijn nodig om te komen tot een cultuur waarin waardering van onderzoek en onderwijs gelijk zijn.

Profielpagina van Leoniek