Maarten van der Smagt - Senior Fellow

Evenwicht aanbrengen in wetenschappelijk en beroepsmatig universitair onderwijs

Maarten van der Smagt

Alle universitaire bachelor studies richten zich op breed wetenschappelijk onderwijs. Om hun onderwijs te onderscheiden, overwegen veel studies om hun curriculum te internationaliseren en voegen multi/interdisciplinaire aspecten toe en bieden hun studenten ruimte om hun eigen studie pad te kiezen. Tegelijkertijd moeten wetenschappelijke bachelor studies met een sterk beroepsmatig oriëntatie, zoals geneeskunde en rechten, voldoen aan erg specifieke beroepsmatige eisen die worden opgelegd door de wet of beroepsverenigingen of beiden. Om die reden moeten compromissen worden gemaakt in de doelstellingen om het curriculum te verbreden.

Maarten is geïnteresseerd in de wijze waarop wetenschappelijke bachelor programma’s met een sterk beroepsmatige oriëntatie, breed wetenschappelijk onderwijs blijven bieden. Maarten: “Indien studenten een kritische houding ontwikkelen, zijn ze beter toegerust om hun studies te voltooien en gekwalificeerde professionals te worden.” Maarten is Onderwijsdirecteur bij de opleiding Psychologie. Hier onderzoekt hij wat zowel de maatschappij als de student nodig hebben op de lange termijn en hoe de opleiding Psychologie deze behoefte in de toekomst kunnen faciliteren.